Onzin in het kwadraat

Geweldig he, Ik vlieg fullscale zwevers en we hebben op het ledengedeelte
wel vaker dit soort hilarische berichten staan, slechts enkele keren een correct
bericht gezien, Dit is trouwens een op soesterberg vliegende kist, het is een
zelfstarter, maar er zijn turbo's die meer stijgen geven dan dat... aardige eigenaar
en leuke kist om te vliegen

mvg. Odin

Harry,
als full-scale zweefvlieger sluit ik me graag bij je aan!! Wat mij betreft onzin tot de derde macht. Tegelijkertijd is het niet alleen een ergerinis maar ook een grote zorg: als straks overal de hulpdiensten door onwetendheid gaan uitrukken bij een eenvoudige buitenlanding kunnen de zweefvliegers straks de kosten gaan betalen vermoed ik.

Max

@Michael

meerdere motoren in een zweefvliegtuig? noodlanding ipv buitenlanding etc.

gewoon slecht journalisme

mvg. Odin

Nu.nl is copy/paste nieuws, een echte journalist wil daar nog niet dood gevonden worden, hooguit middelbare school. En voor bijna elke bericht zetten ze 'Amsterdam'.

Laatst bewerkt:
Inderdaad gewoon een buitenlanding... wat een drama om niks. Flut journalisten!

Kan natuurlijk wel zijn als het inderdaad een zelfstarter is zoals Skyhigh zegt dat hij de motor niet aan de praat heeft gekregen, of al te laag zat en daardoor de motor niet meer uit heeft durven klappen. En een turbo moet je nu eenmaal aanduiken om te starten, dus dat doe je op lage hoogte zowiezo niet meer, maar dat terzij.

Nu heeft mn pa een 1:1 Asw 24 met zelfstart ( thuisbasis de TZC op vlb Twente) en ben ik ook niet geheel onbekend met de zweefvliegsport, vloog voor het eerst mee toen ik 2 jaar oud was ( :) )

En ook met een zelfstart aan boord moet je altijd voldoende hoogte hebben om de motor te kunnen starten. Waarom? Stel dat de motor niet aanslaat of niet meer naar binnen wil... met zo'n windvanger bovenop je romp gaat je glijgetal net zo hard omlaag als de weerstand omhoog.

Zoals mn pa zegt: Er in principe vanuit gaan dat ie niet wil starten zodat je altijd genoeg hoogte hebt en van te voren al een veld in het oog hebben waar je eventueel op kan buitenlanden mocht je toch in die situatie terecht komen dat je eigenlijk al te laag zit. Geloof dat hij onder de 3/400 m de motor al niet meer uitklapt, tenzij hij lokaal ( dus rondom het veld vliegt)

Laatst bewerkt:
Tsja mensen die dat ding omlaag hebben zien komen weten natuurlijk niet wat het is en bellen dus gewoon de politie met de melding "Er is een vliegtuig neergestort". Kun je dat het gewoon volk kwalijk nemen dan? ;)

Dan is et meestal toch al wel te laat? Politie en brandweer zal toch niet eerst een half uurtje blijven zitten wachten in et geval er iemand "af belt"? Tenminste, ik mag toch hopen dat die instanties na zon telefoontje onmiddellijk in de wagen springen.

Reacties van mensen uit de omgeving zijn vaak wat "overdreven", zo kwam het ook wel eens voor dat mensen belden dat er een vliegtuig of helikopter neer gestort was, en dan bleek het om een modelletje te gaan :P

Ik gok dat je doelt op die mafkees die met een Boeing "model" van 5 meter aan het hellingvliegen was.
Kijk, niemand zal bellen als onze gifgroene/gele spacescooters aan et rond duikelen zijn,
maar als je zon koe van een boeing langzaam onder de duinen ziet zakken denk je toch wel anders.
Zelfde geld voor een zweef vliegtuig, een normaal mens weet ook niet of et normaal is,
dat die ergens bij buurman boer teun op een knollenveld naar beneden komt kukelen.
Voor een leek doet zoiets aan net als wij een spitfire ergens op een speeltuintje zien neerkwakken.

als straks overal de hulpdiensten door onwetendheid gaan uitrukken

Wij hebben af en toe ook wel iets te doen die het nieuws haalt en dan stellen wij ons de vraag, tjiens? is daar nog een jammerlijk ongeval gebeurd op die plaats het zelfde datum en uur?????....:D

Stevo

Laatst bewerkt:
Waarom ik mij erger bij zulke berichten is het volgende:

Jaren geleden, ik woonde toen in de buurt van Roermond, maakte in het zweefvliegseizoen zo ongeveer elke week wel een zweefkist een buitenlanding, en dan bedoel ik bij ons in de directe omgeving.
Soms tijdens een zweefvliegwedstrijd (Venlo, RAF Bruggen of Eindhoven) lagen er soms wel 3 of 4 ergens in een weiland of akker.

Als deze buitenlandingen dan al de krant haalden was het hoogstens in een regionaal dagblad met een korte vermelding.

Hulpdiensen, groot alarm???

Dat men in Nederland 'De weg kwijt is' is mij duidelijk maar zoals reeds hier eerder geschreven, het doet de zweefvliegsport geen goed.

Of het desbetreffende toestel een zelfstarter is of een z.g. thuisbrenger heeft is m.i. hier van ondergeschikt belang.
De context simpel, is een zweefvliegtuig maakt een buitenlanding niets meer of minder.

Harry

Laatst bewerkt:
De context simpel, is een zweefvliegtuig maakt een buitenlanding niets meer of minder.

Harry

Je hebt natuurlijk groot gelijk Harry, maar aan de andere kant; hoeveel mensen in Nederland zijn bekend met de term "buitenlanding van een zweefvliegtuig" ??
Ik doe eens een gooi en schat dat op 10.000 :confused:
Voor veel, heel veel mensen is het dus best wel een ongewone aanblik om een vliegtuig in een patatte akker te zien liggen ............

Feit blijft wel dat heel veel mensen om de kleinste dingen al 112 bellen.
Alles wordt tegenwoordig ook zo opgeklopt in het nieuws.

Ik zeg, blijf met beide benen op de grond staan.

Taco.

Ik zou het toch wel fijn vinden als mensen standaard 112 bellen als ik in mijn neergestort sportvliegtuigje lig dood te gaan op een boeren veldje inplaats van dat mensen denken "mwah buitenlandinkje, ruimt de boer wel op". En tante toos weet het verschil niet tussen een zweverd of een cessna hoor. ;) Die denkt "het heeft vleugels, en staat ergens waar et niet thuishoort, ergo het is 'gecrashed'".

Back