Oogbouten.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Voor het maken van een (15 tal)zeilaansturing(en) met een rondlopende snaar wou ik gebruik maken van kleine stalen (gesmeed en verschroomd) om de schoten naar de zeilen aan vast te knopen en oogbouten in plaats van kleine blokken om de schoot te geleiden.

"Vroegah" ging ik naar de lokale ijzerwarenwinkel waar dit soort artikelen in alle mogelijk maten verkrijgbaar waren.
Nu kijken ze me aan of ze water zien branden...
De kleinste maat oogbout heeft schroefdraad M6 en een ring van wel 25 mm diameter, da's aanzienlijk groter (en zwaarder), dan ik wil gebruiken.

Ik ben de hele ochtend al op het internet aan het zoeken, maar in vind niks kleiners, wie heeft een adres voor oogbouten M4 en stalen ringen met een diameter van Ø10mm of (liefst) kleiner?

Vliegerwinkels of modelbouw winkels? Wie heeft een adres?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
wie heeft een adres voor oogbouten M4 en stalen ringen met een diameter van Ø10mm of (liefst) kleiner?

Die ringen moet toch niet moeilijk zijn. M4 ringen hebben een buitendiameter van Ø9 mm, bijvoorbeeld hier te krijgen. Of bedoel je een ander soort ringen.
Kleine oogbouten ben k volgens mij ook al eens tegengekomen. Ik zal eens verder kijken.

Groet,

Ad

Hallo Ad,

Ik ben op zoek naar gelaste of gesmeedde oogbouten (geen schroefoog), zodat de draad, die er doorheen gaat niet klem kan raken in de aanzetting van een (koud) gebogen exemplaar.

Ook de ringen moeten een ronde doorsnede hebben, sluitringen M4 zijn gestanst en hebben een scherpe zijde.

Groeten, Jan.

Het blijft maar in m'n kop zitten dat ik ook die "dichte" oogbouten in 't klein heb gezien. Voorlopig kom ik niet verder dan M3 vernikkeld messing bij Conrad. Vreemd genoeg de enige maat, kleine doorvoeropening, erg lange draaduitloop (iets van 4 mm) en zal niet veel meer dan 1000 N trekkracht kunnen hebben.

Groet,

Ad

Jan, ik kwam deze nog tegen bij RC-point, rvs M3:

b_10563.jpg

Of is dit te scherp?

Groet,

Ad

Hallo Ad,

Die heb ik hier wel liggen, als je daar een lijn doorheen laat lopen en er komt spanning op, dan is de zaak zo maar stuk...

Deze firma heeft ze wel, 'gewone' (niet gelaste) oogbouten met een ring eronder waar een gleuf in plaats van een gat in zit, waardoor de scherpe aanzetting buiten het bereik van de lijn gehouden wordt:
SAILSetc
Staat onder 'fittings'.

Nu alleen nog uitvinden hoe ik die sectie open...

Groeten, Jan.

Hallo Arjan,

Als die oogboutjes gepolijst zijn, dan bedoel ik zoiets inderdaad.

De gesmede stalen ringetjes wil ik in de rondlopende snaar knopen om daar de schoten aan te bevestigen.

@rexonamen: die 'springringe' zijn niet massief en vervormen onder teveel trekkracht.
Echter, als ik geen gesmede/gelaste ringen kan vinden zal ik het daarmee moeten doen.

Groeten, Jan.

Deze oogboutjes zijn gepolijst en glad.
Ik heb ze op n IOM zitten als schootgeleider.

Hoeveel kracht verwacht je op deze ringen te krijgen Jan.

Hoeveel kracht verwacht je op deze ringen te krijgen Jan.
Hallo Arjan,

Dat zou voldoende moeten zijn, de oogbouten dienen als 'katrol' om de schoot haaks richting dek te brengen.
Dit is voor het project waar ik (nog) geen ruchtbaarheid aan mag geven, dus is het lastig om goed uit te leggen waarvoor het moet dienen...

De winch is een Batan met een trekkracht van rond de 10 Kg.

De giek van 90 cm moet van bb naar sb worden kunnen getrokken, waarbij het aangrijpingspunt van de 'schoot' slechts op 13 cm vanaf het draaipunt zit.
Onder ongunstige omstandigheden zoals wind en golfslag (waarbij de giek door het water kan slepen) zijn de krachten aanzienlijk.

Groeten, Jan.

Jan !!!!!!TOPSECRET !!!!!!!

Heren,

@Jan,
Soms is een catalogus van zo'n bouten en moeren bedrijf best handig om te lezen hoe men daar nu zo'n oogbout noemt waarnaar Jan op zoek is.
De benaming die jeveka gebruikt is knevelschroef. Aan boord van schepen vindt je deze bouten bij patrijspoorten en luiken die met een knevel worden aangetrokken in het rubber.

@rexonamen,
Topsecret is toch die drumband uit Basel-Zwitserland?

Groet,
Paul

Een telefoontje met Rexonamen heeft een boel duidelijk gemaakt.

Ik heb het idee van de stalen ring laten varen (die zal gaan draaien als de rondlopende snaar in beweging komt) en ga nu voor een z.g.n. Laufperle (ledger bead), die tussen twee knopen in op de rondlopende snaar komt en die niet door het twisten van de snaar wordt meegedraait.
Deze, met een boring van 1.5 mm:
Pelzer Ledger Beads

Als ik op google en eBay zoek kom ik uitsluitend Duitse hengelshops tegen, maar deze dingen worden toch ook wel in Nederland verkocht neem ik aan?

De lokale visbenodigdheden winkel kon me niet direct helpen, die zou nog eens in z'n oude voorraad sneupen voor me.
Wellicht wordt dat nog wat deze week.

Groeten, Jan.

Hallo Diede,

Aan een rondlopende snaar komt zo'n Laufperle, op z'n plaats gehouden door een kraal in die snaar, aan weerskanten.
Aan het oogje van de Laufperle knoop je de schoot.

Als de snaar door de lier wordt bewogen, zal de snaar willen ronddraaien, de Laufperle kan vrij draaien rond de snaar en voorkomt dat de boel in de knoop raakt.

Ik heb de versie met de 1,5 mm boring nog niet kunnen vinden, dus het prototype maak ik met een stukje servoarm; één gaatje aan de snaar en in het tweede gaatje de schoot.

Zodra ik de proefopstelling gemaakt heb zal ik er een foto van maken.

Klik anders even op de link in het topic van Rexonamen; in die boot zitten meerdere rondlopende snaren verwerkt, je kijkt je ogen uit...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back