Ook bij Nikkel Metaal Hydride accu's gaat wel eens iets mis

ron van sommeren

Forum veteraan
Dus niet alleen bij LiPo accu's.

Hoe is dit gebeurd? (Een vraag, nog geen antwoord.)
http://www.elektroheli.nl/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=262

DSCF0002.JPG

Lijkt mij vrij duidelijk, de lader stond op automatisch. En drie keer laden ontladen. Die zal er wel 5 ampere doorheen gejaagt hebben. Daar kunnen die kleine celletjes niet tegen. Das vragen om problemen.

groeten Maarten.

Ik denk dat je gelijk hebt Maarten. En dat doet hij elke maand! Hoe mol ik m'n accu de snelle manier, les 1. :teacher:
Als je een NiMH accu niet gebruikt en toch wilt onderhouden dan is eens in de drie maanden GEWOON laden ruim voldoende. Eens per jaar (oké half jaar mag ook) na het laden ontladen om de capaciteit te meten is ook voldoende. Zo kan je een NiMH accu heel lang in prima conditie houden.
Heel wat anders dan dit plaatje laat zien. :wink:

Dag mannen,

Dit is wel erg kort door de bocht.
Iemand vertellen dat hij het verkeerd gedaan heeft en niet zeggen wat hij wel moet doen is wel erg gemakkelijk.
Jullie komen daar niet mee weg natuurlijk.
Graag hoor ik ook hoe het dan wel moet.
Volgens de beschrijving zou in de automatische stand de lader alles zelf instellen.
Is het dan zo dat er ook 5 A kan lopen of meet de lader met wat voor een pakket hij bezig gaat.
Als ik hem handmatig moet instellen welke waarden moet ik dan ingeven voor dit pakketje??????????????

Alvast bedankt
Ton

Ton, de lader meet de interne weerstand van de cellen en kijkt of met welke laadstroom ze genoegen nemen. Zo kan het voorkomen dat een lader iets meet wat niet echt "klopt". De lader begint dan op vol vermogen te laden terwijl dit dus eigenlijk niet mag.

Ik heb dat ook ooit eens beleefd. Mijn oude nicad's rode sanyo 500 ar cellen werden door een bevriende vliegmaat aan zijn dikke dure Schulze lader gehangen en deze begon in de automaat stand gelijk met 8 ampere te laden. Dit is natuurlijk veel te veel voor dit soort kleine cellen. Het laat zich dan ook raden wat er had kunnen gebeuren als we toen we dat zagen niet gelijk haden ingegrepen.

Daarnaast zoals al heel vaak hier aangegeven, nooit, maar dan ook nooit accu's laden als je niet direct in de buurt bent. Nu heb je geluk gehad, maar het had ook totaal anders kunnen aflopen.

Je moet er uiteraard niet van uitgaan, dat je lader alles weet! Niet elke accu is nu eenmaal het zelfde. De lader kijkt, zoals hierboven al werd opgemerkt, alleen maar naar de inwendige weerstand van de accu en bepaalt aan de hand daarvan de laadstroom. Voor NiCd gaat dat altijd goed, bij NiMH moet je eerst ook zelf nog vaststellen wat mag.

De fabrikant van de accu geeft altijd op met welke stroom de accu geladen mag worden. Als je deze gegevens niet hebt is een goede vuistregel voor NiMH: versneld laden doe je met 0,5 C en snelladen met 1 C. Een 600mAh accu laad je dus met maximaal 600mA (tenzij de fabrikant anders opgeeft).

De Power Peak Infinity2 Li heeft behalve een Lithium-programma ook een speciaal programma voor kleine accu's. Deze springt veel voorzichtiger om met kleine accu's in de stand 'auto'. Bij de oude versie Infinity2 houd je de laadstroom op 'manual' en stel je bij de afgebeelde accu's de laadstroom tussen 300 en 600 mA in.

Alles over NiMH-accu's is hier te lezen: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=44

De fabrikant van de accu geeft altijd op met welke stroom de accu geladen mag worden. Als je deze gegevens niet hebt is een goede vuistregel voor NiMH: versneld laden doe je met 0,5 C en snelladen met 1 C. Een 600mAh accu laad je dus met maximaal 600mA (tenzij de fabrikant anders opgeeft).

Daar komen de oplossingen.
Nu vraag ik mij nog af als de stroom is ingesteld op b.v. 0,5C dan moet de max ontlaadspanning nog ingesteld worden en dat is dus 0,9x8=7,2V
Moet de max. laadspanning ook ingesteld worden op 1,45x8=11,6V of doet de lader dat zelf?
Dus bij Nicad accu's kun je hem wel op automatisch zetten?

Ton

Deze oplossingen kun je hier overal op het forum vinden, hoor! Er is alleen inmiddels zo'n overstelpende hoeveelheid informatie te vinden, dat het een flinke rijstebrij-berg is geworden. Het valt dus niet mee om snel wat te vinden, dus ziehier:

Waarom wil je eigenlijk ontladen? Dit heeft alleen maar zin als de accu een grotere rustperiode heeft gehad. Je kunt 'm dan eens een 3-tal keer cyclen om de 'luiheid' er uit te krijgen. Meer dan 1 à 2 keer per jaar zou ik dat niet doen. Een accu gaat nu eenmaal een beperkt aantal ontlaad- en laad-cycli mee en nodeloos veel ontladen kost dus alleen maar nodeloos veel levensduur.

Bij delta-peak laden is er geen gedefiniëerde eindspanning, dus die stel je ook niet in. De lader kijkt naar het spanningsverloop en als binnen een bepaalde tijd de spanning in een bepaalde mate afneemt, wordt het laden beëindigd. Op 'sensitive', wat je voor NiMH gebruikt is dit ongeveer 5 milliVolt.

Ook bij kleine NiCd-accu's is voorzichtigheid geboden. Deze kunnen weliswaar veel beter tegen mishandelingen dan NiMH-accu's, maar te hoog oplopende laadstromen zijn ook daarvoor niet goed. Bij NiCd's wordt als regel 2 à 3 x C als snellaadstroom aangehouden.

Sorry Helitony maar ik wilde je niet tegen je schenen schoppen. Ik gaf eigenlijk alleen maar commentaar op wat ik zag en las maar heb nooit gedacht dat de persoon waarover het ging ook hier op het forum aanwezig was.
Maar goed, allereerst welkom hier op het forum. Ron en Jan (Corrien) hebben eigenlijk alles al verteld maar ik heb nog een paar extra opmerkingen.
Het is echt helemaal niet nodig om je accu elke maand 3x te ontladen en te laden. Jan heeft het waarom al uitgelegd. Daar komt bij dat deze cellen het laden met stromen van 5A of misschien wel meer echt niet fijn vinden. Ze zijn daar niet voor gemaakt en misschien wel zo veel als 50% van de energie die de lader in de accu stopt wordt NIET opgeslagen maar gaat als warmte verloren! Laden met een lagere stroom zal het laad rendement een heel stuk kunnen verbeteren wat zou kunnen betekenen dat langzamer laden niet eens zo veel langer gaat duren als je zou denken.
NiMH accu's kan je het beste gedeeltelijk geladen (iets van 60%) en koel opbergen. Met koel bedoel ik een temperatuur tussen de 2°C en de 5°C, in de koelkast dus. Zorg ervoor dat de accu goed droog is en verpak hem in een goed dichte plastik zak die je zo dicht mogelijk maakt. Je moet als het maar even kan voorkomen dat er vocht in kan komen.
Zo kan je de accu zeker een maand of 6 in de groentela van de koelkast bewaren. Je hoeft er niets aan te doen. Heb je hem weer nodig dan moet je de accu uit de koelkast halen en hem gewoon ergens in de kamer neerleggen. Geef de accu zeker 24 uur de tijd om weer helemaal in en in op "normale" werktemperatuur te komen. Niets forceren door hem op de verwarming te leggen of zo, dat werkt eerder negatief, gewoon rustig op temperatuur laten komen.
Dan de accu normaal laden, dus niet langzaam of super snel maar gewoon met 0,5C of iets meer. Na het laden kan je de accu normaal gebruiken maar je zult merken dat hij minder presteert dan voorheen. Na enkele keren ontladen en laden zal dat effect zo goed als verdwenen zijn. Dat kan je versnellen door de accu na het laden te ontladen en weer te laden. Dat zou jou lader dus netjes kunnen doen. Maar let wel op dat je niet te snel gaat laden in de AUTO stand.
Als je een accu netjes behandeld kan je er echt heel lang plezier van hebben. "Slechte" behandeling kost levensduur van de accu. Soms kan het je zelfs al heel snel een accu kosten zoals je al hebt gemerkt.
Succes en hou ze heel! :wink:

En dan nog een tip, als je NiMh laad zorg dan dat je delta piek op sensitive staat. Het verschil met lage laatstromen zul je misschien niet zo merken, maar als je hem op normal laat staan en bijvoorbeeld GP's laat op 3.4 A dan merk je het wel. Ze worden dan véél te heet.

Groeten Maarten.

De snelladers van GP zelf, laden losse AAcellen op in 30 minuten. 2C dus: 2500mAx2=5A
Trouwens toen de NiMH cellen op de markt kwamen, hebben ze ons daar even bang voor gemaakt, zoals nu met de LIPO. Ergens wel terecht, want ELKE batterij die je mishandelt is een gevaar.

Vergeet niet dat de eerste NiMH cellen veel sneller "fout" gingen dan die welke nu te koop zijn. Er waren in het begin behoorlijke problemen met het vasthouden van het waterstof in het nikkel (het nikkelhydride). Men heeft behoorlijk "gesleuteld" aan de legering om bij zo hoog mogelijke temperaturen het waterstof vast te blijven houden.
Nu kan je de cellen zonder groot gevaar tot 50ºC gebruiken. De eerste NiMH cellen begonnen bij deze temperatuur al af te blazen.
LiPo's die nu te koop zijn kan je ook al met veel grotere stromen ontladen en laden dan de eerste LiPo's. De ontwikkelingen aangaande deze cellen gaan nog steeds door dus zullen ze in de toekomst nog wel veiliger worden.
Maar het blijft met alle accu's hetzelfde, je moet weten wat je doet en uikijken met (te) wilde experimenten. Ga je toch experimenteren accepteer dan dat het een accu kan kosten en zorg ervoor dat het daar ook bij blijft.

Back