Ook newbie in de mooie wereld van quadcopters

Na veelvuldig dit mooie forum te hebben doorgelezen ga ik mijzelf ook maar is voorstellen.

Ik ben Peter uit Rotterdam en doe al zo'n beetje 20 jaar aan modelbouw. Niet op grote schaal, maar heb met auto,s gereden. Boten gevaren en 2 jaar geleden is wat geprobeerd met een helikopter ( dat viel nog niet mee vond ik ).
Nu heb ik een nieuwe uitdaging gevonden in ... jawel de quadcopter.

Heb inmiddels me suf gezocht naar een leuke combinatie van spullen en heb inmiddels al het een en ander binnen waaronder 4x Turnigy Plush 18A snelheidsregelaars. Ik heb via een chinese site een (acteraf copy) Flamewheel besteld. Alleen kwam deze sonder bottom en top plate... Redelijk belangrijke onderdelen lijkt mij, maar deze worden nageleverd.

Heb toch nog niet zo'n haast.

Gisteren kreeg ik eindelijk mijn Multiwii SE v0.2 binnen. Kon uiteraard niet wachten en heb deze gelijk aangesloten middels alle kennis die ik heb opgedaan van o.a. deze site.

Programma starte goed en ik had ook gelijk resultaat. Leuk begin vond ik. De rest van alle instellingen is nog een beetje acradabra voor me, maar daar kom ik vanzelf wel uit hoop ik.

Alleen nu heb ik een klein probleempje waar ik ff niet uitkom en ik kan er ook nergens iets over vinden.

Ik las overal dat versie 2.0 uit is gekomen ( en die van mij heeft 1.9) dus die heb ik gedownload en middels arduino het bestand MultiWii_2_0.ino geopend en deze geupload. ( zo simpel als dat ik het type heb ik het ook gedaan ) Alleen als ik nu het boardje aansluit blijft het blauwe lampje continu branden en heb ik ook geen uitlezing meer in het programma.

Vandaag heb ik middels arduino 0023 versie 1.9 er weer op gekregen, maar dat geeft geen ander resultaat. Wie kan mij daarmee helpen.

Moet ik nog iets wijzigen in één van de tabbladen binnen arduino of niet of moet ik iets anders doen.

Ik wacht een oplossing graag af.

Peter

Zelf heb ik mijn multiwii nog niet binnen.
Maar het klinkt alsof je de configuratie niet goed hebt gezet.
(De sensoren definieren in de code)

Nou wat mij idd opvalt is dat in het programma Multiwiiconfig de nunchuk ook uit blijft staan. Voorheen als ik het boardje bewoog ging dat blauwe ledje knipperen dus ik heb het idee dat ergens dat uitstaat alleen weet ik echt niet waar ik moet zoeken. Misschien dat iemand een idee heeft.

MultiWii 2.0 werkt alleen onder Arduino 1.0 (met de introductie van 1.0, dat is dus de versie na 023, is er veel veranderd, waardoor de meeste "oude" Arduino-sketches niet meer werken)

Voor zover ik het begrepen heb, moet de accelerometer (=nunchuck) worden ingeschakeld m.b.v. de afstandbediening. Wat ik wel typisch vind is, dat ik in de GUI wel waardes van de accelerometer zie, terwijl ik er dus ook nog geen afstandbediening aan heb gehangen.
In de GUI staat de nunchuck ook niet op actief, terwijl de overige sensoren die ik eraan heb gehangen dat wel zijn.
Maar ook ik ben nog maar net met MultiWii begonnen en moet nog heel veel lezen.

Hier een filmpje van de waardes in de GUI:

Laatst bewerkt door een moderator:
@music2dance: Je hebt de software zo geladen zonder ook maar iets in te stellen in de Config.H file. Dit zal dus nooit gaan werken omdat de controller niet weet waar jij mee gaat vliegen.

Ik geef in deze weinig informatie om met jou een nieuwe tool uit te testen (kijken of er nog iets in verduidelijkt moet worden voor beginners)

OnLine Configurator for MultiWii for 2.0

Probeer hem uit en geef feedback zou ik zeggen.
Ik heb deze tool niet gemaakt maar help graag mee om hem te verbeteren.

@Micropuller: Wat jij omschrijft is normaal, zodra je je ontvanger aangesloten hebt zal het werken zoals het hoort.

Ik heb je tool geprobeerd KeesvR en ik moet zeggen dat alles er goed uitziet.
Ik had inmiddels zelf ook al een beetje zitten vogelen en inmiddels de baro weer aan gekregen, maar deze tool is zeker handig.

Eigenlijk zijn de "vragen" die voorkomen in de tool volgens mij de simpele versie van de tabbladen in arduino.
Niet alles wat erin staat snap ik nog, maar ik denk dat dat wel gaat komen als ik alle onderdelen binnen heb en de copter in elkaar heb staan.

Alvast bedankt voor dit.

Oke dank je voor deze test.

Voor jou is het eigenlijk heel simpel met deze tool om je bordje weer aan het werken te krijgen.

Selecteer de Crius Se bij Sensorboards en je bent al klaar met instellen om hem werkend te krijgen.

De I2c speed kun je op 400 zetten.

Dan ga je naar onder Validiate en Generate, en je ziet de code.
Deze selecteer je helemaal en plakt deze vervolgens in de Config.H file.
De Config.H file moet je wel eerst even alles verwijderen.

Upload naar het bordje en hij is weer klaar om te vliegen na het calibreren van de ACC en Mag.

Back