Oops... van 3 cell naar 2 cell :(

Oops,
ben niet echt geweldig in solderen.. mijn Kokam 11,1v 1500mah lipo had een draadje erg los.. dacht die zet ik even goed. Ik dus los solderen en dotje tin op de bout.. laat hem droppen.. Ouch.. hij vloeide naar de printplaat dus op de 2e cell.. TSEIUISEUIIS geluidje en snel tin eraf gehaald.. nu meet hij dus maar 7, nog wat volt.. neem aan dat de middelste cell naar zijn grootje is.. valt hier nog wat mee te doen of is het prullenbakken werk ?

baal er echt van want ik had plannen heb in serie te schakelen met een identieke :(

Als de sluiting maar heel kort heeft geduurd, hoeft het geen catastrofe te zijn. De vraag is nu waarom je maar zo'n 7V meet, het lijkt er dus op dat 1 cel niet meedoet, wat kan de oorzaak zijn?

a) een cel heeft inwendig sluiting, dan houdt het op, die cel weggooien. Dit lijkt me onwaarschijnlijk want dan moet er een behoorlijke warmteontwikkeling zijn geweest, bloedhete cel dus!
b) er is nog steeds sluiting op het printje, dan moet er ergens op het printje ook nog een spoor zijn doorgebrand, vanwege de enorme kortsluitstroom. In dit geval is er nog kans de zaak weer in orde te krijgen.

Ik zou het pakket voorzichtig! lossolderen zodat je drie afzonderlijke cellen hebt, deze apart onderzoeken/laden/ontladen.

Hoi,

Dat heb ik gedaan alle cellen losgesoldeerd.
nu meten ze 3, nog wat per stuk.. er zat dus inderdaad nog sluiting in de print.. nu nog zaak om het weer goed aan elkaar te krijgen :) bedankt!

:)

aparte cellen eerst weer volladen.
Als je een lader met display hebt, weer ontladen enladen en kijken of alle 3 ongeveer dezelfde mah cijfertjes geven

Ik heb wel eens ergens gelezen dat sluiting (of te hoge stromen in het algemeen) voor een structuurverandering in de cel kunnen zorgen waardoor de interne weerstand toeneemt. Praktisch betekent dus dat de cel minder vermogen kan leveren zonder te heet te worden. Test het pakket dus eerst maar eens.

Sanka heeft het pakket voor mij gefixed en komt met een waarde van 11,81v Hij heeft de cellen los opgeladen en daarna de boel weer aan elkaar gesoldeerd :)

Back