Oortelefoontje kapot?

Gents
Voor mijn vario ontvangers gebruik ik een oorschelp koptelefoontje. Enkel type.
Nou heb ik er inmiddels al twee kapot (draadje blijven hangen), draad gebroken vlak achter de stekker.
Het is veschrikkelijk dun draadmateriaal, volgens mij niet meer te repareren, of heeft iemand nog een tip voordat ze bij het oud ijzer gaan?

@Freak: Zoek eerst maar eens op wat een vario is en wat het doet.

@Richard: kan je het niet gewoon weer vast solderen dan? Je hebt kans dat dit lakdraad is, dan moet jet het eerst even met een mesje er af krabben.

Er zijn zonbeetje een milioen dingen die vario heten.. Toen ik niks kon vinden dacht ik dat hij et over een of ander oud radiotje had. :P sorry hoor.

Ja beste freekie,

ik ben modelbouwer
ik vlieg met zwevers
ik gebruik een vario
ik gebruik daarbij een oortelefoon
ik post dit op het elektronika gedeelte van een modelbouwforum in de hoop dat ik een antwoord krijg waar ik wat mee kan

en als je alleen maar negatief uit de hoek wilt/kunt komen, is NIET reageren misschien ook een optie voor je?
Of op het negativo's baalhoofd afzeik forum zelf een zuur draadje opzetten?

Man, get a life! :evil:

als je nou eerst, als je iets niet helemaal begrijpt, eens op je veel te snel tikkende vingertjes gaat zitten bespaar je een boel mensen een hoop ergernis.

en het is receiver, geen reciever

Dat zei google ook al.. Maar dat maakt niks uit, google kon op bijde niks zinnigs vinden dus dacht ik dat je met een of andere radio bak bezig was..

En normaal antwoorden inplaats van gelijk zon negatieve bek scheelt ook een hoop ergernis... maargoed, ik bemoei me dr niet meer mee..

Freek,
Van iemand die 2084 postings op een modelbouwforum heeft geplaatst verwacht ik dan niet zo'n vraag, dus denk ik dat je zit te sarren. En het moet jou ook opgevallen zijn dat ik niet de eerste keer een draadje open en echt wel weet hoe een forum werkt.

C'est le ton qui fait la musique heet dat geloof ik.

Maar laten we de zaak rusten.

Ik denk dat ik een reparatie uitsluit, het is allemaal zóó dun.

Ik voel meer voor de benadering van Bertus, voorkomen is beter dan genezen....

Nee! Die krimpkous is een goede tip.
Die zorgt er juist voor dat er een "buig-traject" is ipv een "knik-punt".
(Dus minder snel breken.)

Als je wilt, wil ik er wel eens gratis ende voor nop naar kijken en, zo mogelijk, verbeteren.
Mits je het kabeltje + stekertje en oortelefoon hier ziet te krijgen.
De terug-verzendkosten zijn dan wel weer voor mij. :wink:

Erwin,

Het heeft geen haast, ik zie je wel een keer ergens en dan kun je naar hartelust expeimenteren ermee. Lukt het niet dan is er niks verloren.

Ik heb in de US gisteren een paar goedkope setjes gekocht bij Radio Shack, was daar "toevallig".

Ik zal de 2 kapotte inclusief de stekkers apart leggen.

Alvast bedankt!

Zo te horen zijn het kristal-oortelefoontjes? Als je de plug bij de electronica-boer koopt, samen met 1 a 1,5 mtr coax hoofdtelefoonsnoer, en je soldeert die vlak na de schelp, en het laatste stukje bij de schelp doe je krimpkous over? Dan heb je een 'normaal' hoofdtelefoonsnoertje...

Groetjes,

Ton.

Richard,

zou je eens kunnen uitleggen wat een Vario ontvanger is? Ik ben modelvlieger sinds ca. 1967 maar ik moet je echt bekennen dat ik nog nooit iets te maken heb gehad met een"vario" dus wordt niet meteen boos als iemand dat niet begrijpt, blijkbaar kun je ook modelvliegen zonder vario en met veel plezier!
Dit item lezende vind ik dat je wel erg snel "op je teentjes getrapt bent"
Niet iedereen heeft meteen door waar jij mee bezig bent en wat nu eigenlijk het probleem is wat jou bezig houdt en waar je misschien wel wakker van ligt. Maar dan moet je wel even duidelijk uitleggen waar je mee bezig bent.

Dus leg ons mede modelvliegers svp eens uit wat een Vario is? We zijn nooit te oud om te leren toch?

Nou in doodsimpele bewoording is een vario een soort meter die de hoogte meet en via een radio terug koppelt of je model aan de hand van de gemeten hoogte steigt of daalt. Bij de meeste van dit soort systemen is eer een fluittoon die van hoogte veranderd net zo snel als je model, maar er zijn er ook al waarbij een zwoele dames stem je verteld of je omhoog gaat of niet.

In de catalogus van Conrad staan de echte "vario"-oortjes ook, zelfs in stereo-uitvoering !!
Dit voor degenen die niet zoals Richard even bij de Radio-Shack langs kunnen gaan.
De afgelopen jaren heb ik al op heel wat forums leuke en goedkope dingen van de Radio-shack voorbij zien komen. Zou een franchise in Nederland niets voor ze zijn? :wink:

Hans, wiens oortjes de afgelopen weekeinden prima werkte !

Back