Oorzaak vliegtuig wegvallen/onbestuurbaar bij looping

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door bassman, 19 apr 2022.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb al een aantal keren met mijn EDF Viperjet gevlogen.
    Is een graupner viperjet met 90mm edf.
    Het is bekend dat je deze niet te langzaam moet vliegen anders valt deze weg.
    Nu wilde ik vanavond een looping maken. Ik maakte de looping tegen de wind in
    en ging goed totdat ik op hoogste punt weer naar beneden ging.Toen had ik amper controle
    op het sturen. Viel zo naar kant toe. Kon het net redden.
    Toen nog een keer proberen en weer hetzelfde qua wegvallen en kon de kist niet meer redden.Total loss.

    Met heen en weer vliegen en scherpe bochten had ik geen last. Met het uit de looping komen op hoogste punt viel de kist dus weg en amper te besturen.
    Waar kan zoiets aan liggen? Het was geen stuurfout maar lijkt net of er geen druk meer op de roeren zat.
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Je geeft zelf al het goede antwoord :thumbsup:
     
  3. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    maar wat is de reden van zoiets.Met mijn freewing avanti heb ik dit niet.
    Is natuurlijk ook ander model maar waarom die dan niet?
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Na dat hoogste punt komt de wind van achteren.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat laatste is niet waar hoor!

    De vliegsnelheid op dat punt is te laag waardoor je overtrekt maar mee of tegen wind maakt daar totaal niet uit.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  6. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    maar met mijn andere twee edf's is dit geen probleem. Hoe dan wel met dit model?
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ieder model heeft zijn eigen minimum vliegsnelheid, dus gewoon te traag.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    hoe groot maak je die looping, als je die relatief klein maakt met vol hoog sturen loop je ook kans op een high speed stall. Het stabilo verliest dan zijn werking (doordat het in de wake van de vleugel komt) met alle gevolgen van dien.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Met het ene model kan je misschien met gemak vanuit vlakke vlucht een looping aansturen, eentje met in verhouding minder power heeft extra snelheid nodig, dus eerst ff aanduiken.
    Dat op de top van de looping de wind in de rug blaast maakt theoretisch wel iets uit maar niet veel.
    High speed stall wordt vooral veroorzaakt doordat a.g.v. de cirkelbaan en de middelpuntvliedende kracht de vleugelbelasting (en dus de stallsnelheid) hoger is.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    geen stuurfout, in feite als je weet dat hij spannend doet in de looping, moet je hoger vliegen:D
    3 fouten hoog
    Maar inderdaad, heb het ook wel eens gehad..
    kan heel hardnekkig zijn, en het kan dan even te lang duren voor alles weer rechtuit vliegt.

    zoals je het zelf zegt, en hierboven al is vermeld..
    Snelle bochten etc gaan goed geeft aan dat een high speed stall waarschijnlijk niet aan de orde is
    boven in een loop vliegt het toestel meestal niet zo snel.
    meestal kap je bovenin het gas af, neem je gas terug.
    waarschijnlijk heeft ie daar te weinig vaart gehad.
    met de neus recht omlaag was hij weer vaart aan het opbouwen, maar waarschijnlijk had hij nog niet voldoende vaart om de elevator te verwerken.

    Als tegelijk bijvoorbeeld je zwaartepunt een beetje aan de achterlijke kant zit, dan herstelt het toestel ook slecht.
    dan gaat de neus niet automatisch omlaag, en blijft het toestel (langer) in een gestallde positie

    stel, je komt het nog eens tegen, probeer weinig te corrigeren. (wel op de hoogte letten natuurlijk.. maar zo min mogelijk)
    de roeren hebben weinig druk, ga je vol uitslag geven vraag je teveel van de roervlakken en stallt het opnieuw
    probeer eerst neus een tik omlaag, snelheid opbouwen. gas erop..
    heeft ie wat snelheid kun je weer aan correcties gaan denken.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    en ieder toestel is gewoon anders.
    EDF is gewoon de motor.
    misschien een beetje een lichte motorisering voor het gewicht. of de andere twee een hele zware motorisering, oneindig verticaal..
    misschien de roeren net even anders in de vleugel. verhoudingen.
    alles telt mee
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja...
    Op het hoogste punt is (bij constant gas) per definitie de snelheid het laagst... Dus ALS hij ergens weg zal vallen, zal het dáár zijn...

    Da's een kwestie van OF meer vermogen er in, OF vóór de looping meer snelheid opbouwen...
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Mijn Viperjet had daar ook last van, was er eentje van HK destijds. Het ding vloog geweldig maar maak er geen looping mee had ik mijzelf voorgenomen.
    De tipstall zou heel goed kunnen. De 2e keer dat ik er een mooie loop mee deed, stortte hij stuurloos neer.
     
  14. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    315
    Locatie:
    amersfoort
    Is een combi van high speed stall en te lage snelheid bovenin. In tegenstelling tot een propmodel heb je geen geforceerde luchtstroom over je toeren want edf blaast erachter pas weer uit. Dus dan zitten je roeren in het 'luchtledige' te zwaaien en is toestel tijdelijk onbestuurbaar.
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Dat is iets nieuws: een high speed stall bij lage snelheid. Is dat niet een tegenstelling?

    Alle toelichters hierboven met een verwijzing naar wind mee of tegen vinden nog lezenswaardige info in het subforum aerodynamica. Alert: voor je model is er op geen enkel moment, up of down, snel of langzaam ook mmar enig wind effect. Alleen in relatie ttot de grond.

    Erik
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De oorzaak is simpel, stall of te wel overtrekken.
    Als je bovenin de loop bent zal de snelheid het laagst zijn. Omdat je een (verticale) cirkel vliegt zal door de middelpuntvliedende kracht het model toch positieve G kracht op de vleugel ervaren maar de snelheid is erg laag.
    Je wilt dat het vliegtuig doorgaat met de cirkel om zo weer rechtop en horizontaal te komen. Hiervoor houdt je het hoogteroer vast en waarschijnlijk heb je zelfs vol up, daar zit je probleem. De invalshoek van de vleugel is dan zo groot dat hij overtrokken raakt en het vliegtuig wegvalt.
    De remedie is simpel, vlieg een wijdere loop (cirkel) daardoor heb je minder up nodig tijdens het maken van die loop. Als het vliegtuig op de top van de loop is moet je bijna helemaal geen up meer geven. Je geeft nog net genoeg om te zorgen dat het vliegtuig door gaat met de neus naar beneden. Als het eenmaal naar beneden gaat loopt de snelheid snel op en kan je iets meer up gaan geven om netjes uit de loop te komen.

    Zoals Erik ook al aangeeft, waar de wind vandaan komt heeft hier geen merkbare invloed op. Alleen heel snel veranderende windrichtingen hebben wel invloed. We hebben het dan over windshear. Dat is een wind die heel plotseling tot wel 180° van richting kan veranderen. Dat is levensgevaarlijk maar dat speelt hier niet mee.

    Wanneer jij met een Boeing 737 naar de Canarische eilanden gaat maakt het voor het vliegen totaal niets uit of het vliegtuig tegen de wind in vliegt of met de wind mee. Dit heeft alleen invloed op de snelheid ten opzichte van de grond en heeft geen enkele invloed op de vliegsnelheid. Die piloot ziet in beide gevallen ongeveer 450kn (~840km/uur) op de meter staan en dat is de snelheid die belangrijk is voor de door de vleugels opgewekte lift.
    Stel de wind is 50kn (~120km/uur) en het vliegtuig vliegt er tegenin. Op de meter staat nog steeds 450kn maar ten opzichte van de grond vliegt het 400kn.
    Een stuk verderop is de wind gedraaid en komt hij van achteren. Nog steeds geeft de meter in de cockpit 450kn aan maar ten opzichte van de grond vliegt het nu 500kn.
    Alleen wanneer de wind binnen enkele seconden plotseling omdraait, windshear, zal het vliegtuig plotselinge liftverlies ondervinden en een (flink) stuk naar beneden "vallen". Dergelijke situaties komen eigenlijk alleen voor bij zware (onweers) buien en dan op geringe hoogtes boven de grond. Door enorme valwinden kan binnen een paar seconden de wind plotseling uit een heel andere richting komen en ook nog met een enorme kracht.
    Ook in de bergen kunnen dergelijke situaties voor komen als de wind tegen een berg omhoog wordt gedwongen en dan aan de andere kan weer naar beneden "valt". Hier in het vlakke Nederland zal je dit vrijwel alleen tijdens zware (onweers) buien ervaren. Dat maakt het echter niet minder gevaarlijk. Wij met onze modellen zullen er zelden of nooit last van hebben want als het zulk weer is ga je niet met je model vliegen. Ik in ieder geval niet. ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2022
    Peter Den, Arnold 85 en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bassman, vlieg je bij een club? Ga daar dan eens wat assistentie vragen bij ervaren vliegers of een instructeur! Het niet onderkennen kunnen van wat een overtrek(stall) is, geeft aan dat je nog wat gaten hebt in je kennis en ervaring. Niks mis mee, maar voor dit soort zaken is een MBF minder geschikt omdat niemand je heeft zien vliegen. Een instructeur of goede vlieger ziet direct wat er aan schort!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    In essentie klopt dat, dat is al 100 keer uitgelegd (voor sommige mensen nog niet genoeg . . .).

    Ik heb er niks mee, maar als je kunstvluchtfiguren vliegt, dan kan het toch zo maar eens zo zijn dat je bv. een looping tegen de wind in moet vliegen.

    Voor de jury wil je een mooi ronde looping vliegen, dus: eerste 90° gas erop, maar dan al heel snel corrigeren, en snel up om niet naar achter weggeblazen te worden (want dan wordt je looping ovaal).

    Dus: omdat het er op de grond mooi uit moet zien, heb je wel degelijk met het effect van de wind te maken.

    Of klets ik nou maar wat?


    jan.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee hoor, wij staan op de grond en moeten zorgen dat de loop rond wordt. Best lastig bij veel wind.
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik doe een poging het te beschrijven, met dien verstande dat de TS naar mijn mening éérst bij een club moet aankloppen en mogelijk deze uitleg niet kan volgen.

    Je kunt een looping maken met volgas en dan min of meer het HR in één stand houden, dan kom je rond, maar de manoeuvre ziet er verre van mooi uit. Dus je moet smokkelen om hem met wind toch min of meer rond te maken, ten opzichte van de grond dus.

    Je maakt een looping tegen de wind omdat:
    A/ De figuren (meestal) in de startrichting gevlogen worden, behalve de uitgebreide acro wedstrijden, daar vlieg je alles door elkaar, midden figuur, maar ook met de keerfiguren.
    B/ Op lagere hoogte heerst bij wind vaak een "windshear". Daardoor klimt een (model)vliegtuig initieel beter, is een lastig fenomeen uit te leggen als je het verschil al niet helemaal begrijpt wat de invloed van wind is. Zie de bovenste draadjes in het aerodynamica forum.

    Het eerste kwadrant. Daarin moet je met weinig HR de bochtstraal wat "uitsmeren" met weinig HR zodat de looping niet in elkaar gedrukt wordt. Omdat je sneller dan normaal klimt met de wind shear dan zou je in feite iets gas moeten terughalen.
    Het tweede kwadrant moet je wel volgas laten staan (met de meeste modellen) want je zit nog steeds in een looping en je moet klimmen, maar daar moet je al beginnen met wat meer HR trekken, omdat je anders een te ruime bochtstraal gaat krijgen, alhoewel de zwaartekracht ook gaat helpen de neus naar beneden te trekken.
    Het derde kwadrant wordt je ook nog steeds naar buiten "geblazen" dus moet je wat meer HR geven. Ook hier wordt je geholpen dat de neus vanzelf al wat naar beneden wil vallen. Het gas moet hier wel sterk gereduceerd worden.
    In het vierde kwadrant krijg je weer last van "tegenwind" en moet je zeker weer gas bij gaan geven en het HR iets laten vieren.

    Het is gewoon lastig te beschrijven: je hebt met windcorrecties te maken, wisselende snelheden en zwaartekracht. Dan heb ik het nog niet over weglopen van de neus wat je ook moet controleren, je vleugels min of meer recht moet houden. En dan wordt het helemaal interessant als je geheel of gedeeltelijke zijwind hebt........Hoe makkelijk er zo'n looping ook uit ziet, probeer dat maar eens op een wedstrijd "zuiver" te vliegen, dwz met zoveel gesmokkel dat het er uiteindelijk een zo rond mogelijke figuur uit komt met een zo constant mogelijke snelheid.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina