Op camping aansluiting van 6 amp. hoe te laden?

Hoi,

Van de zomer zit ik op een camping waar ik een 6 amp elektrische aansluiting heb. Nu lijkt het mij dat als ik mijn lipo' s met 5c (en dus 11amp.) wil gaan laden de stoppen doorslaan. Of beredeneer ik dat niet goed?

Ligt eraan hoeveel A de voeding uit de 220 kant trekt, een goede voeding haalt bv 220 V, bij 2A, en vormt dat dan om naar 12V 5a bevoordbeeld..

Je zou dus uit moeten zoeken hoeveel A er over de 220 kant getrokken wordt...

Even rekenen.
Vermogen is spanning maal de stroom, ofwel P=UxI
Stel je lipo is 3 s dus zeg 11 a 12 Volt en je laadt met 11Ampere zeg je dan trek je: 12Vx11A= 132 Watt.
Je zal met een lader die 100% rendement heeft ook 132Watt uit de 220V trekken: 132W/220V=0,6A
Stel dat je rendement van je lader maar 60% is dan trek je ongeveer 0,9Ampere uit de 220V

Dussss 6A bij 220V is meer dan genoeg (dat is 6x220=1320Watt!!)

Laatst bewerkt:
Moet makkelijk lukken.
Je kan 1380W uit het stopcontact strekken en je lader neemt (bij een 100% rendement) 132W.

Het gaat eigenlijk om het vermogen dat je uit dat stopcontact ma trekken, dat is 6Ax230V =1380 Watt. Voor het laden van je accu's heb je 11Ax22.2V = 244.2Watt nodig, ik ben voor het gemak hierbij de diverse verliezen vergeten. Ben ook maar uitgegaan van 6 cellen packs maar je ziet dat dit dus gewoon kan, zelfs wanneer je voor de veiligheid stelt dat je het dubbele van het zo uitgerekende vermogen nodig zou hebben ivm. de laadverliezen :yes:

maar je accu's laden met 5c ? ik dacht dat je accu's ongeveer rond 1C moest laden dus 1x de capaciteit. dus bijvoorbeeld 3s lipo 3000mAH laden met 1C is 3A.

dan inderdaad is dat 3 ampere bij 12 volt dus omrekenen naar vermogen is 3x12=36 watt. Jij mag 6 ampere trekken bij 230 volt is ........

hangt van de accu af welke laadstroom je mag gebruiken.

5c accus zijn ook duidelijk gemarkeerd dat ze met 5C geladen mogen worden.
Verwissel dit niet met accus die 5C ontladen mogen worden. (alhoewel je die niet meer zult vinden)

hangt van de accu af welke laadstroom je mag gebruiken.

5c accus zijn ook duidelijk gemarkeerd dat ze met 5C geladen mogen worden.
Verwissel dit niet met accus die 5C ontladen mogen worden. (alhoewel je die niet meer zult vinden)
haha laden met 30c gaat ja niet lukken met de laders van tegenwoordig

Back