Op de Petit ballon...

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door prop-er, 22 mei 2014.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Net een paar daagjes terug van een geweldige 5 daagse vliegvakantie naar de Vogezen! We gingen dit keer met een record aantal van 9 man. Alles was nieuw, maar het is perfect gegaan, mede dankzij de uitgebreide voorbereidingen!

    Er is helaas weinig gefilmd (en dus des te meer gevlogen) maar hierbij toch een kleine impressie van onze belevenissen:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    jve vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hele mooie beelden!!
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik mis "Prop-er Productions" bij de op- en aftiteling.
    De kwaliteit is er nl. wel naar!
    :D
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja maar dat ligt weer aan de camera man :D

    Heel gaaf Vincent!!!!
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Het was wel een uitdaging om er wat van te maken, maar met de combinatie korte filmpjes, foto's en overgangen min of meer synchroon met de muziek, lijkt het al heel wat...

    Prop-er productions! Helemaal vergeten, maar dat is dan iets voor volgend jaar.

    Het gebruikte programma is overigens Sony Vegas 13. Eindelijk een video editor waar ik redelijk intuïtief mee overweg kan!
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ha, toch een Fotor production, maar dan 'by Prop-er'.
    Mooi gedaan man!

    Tjonge, als ik de Typhoon weer langs de Petit Ballon zie knallen, wat ging dat waanzinnig hard, en wat jankte hij fantastisch. Erg jammer dat hij na 2 vluchten op die helling schade had.
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hij zet ook lekker door Ray! En toch een publiek huppeltje ;)

    En je romp is zo gefixd!
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Anyway it is a nice and proper film. :rolling:

    Wat een heerlijk vliegen daar.

    Rick
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het was allemaal weer veeeel te snel voorbij...:(
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Als je het zo met de Wasserkuppe vergelijkt, is het in de Vogezen gewoon veel grootser, weidser, groener, en gemoedelijker. Het vliegen kan wat brutaler, omdat het dal dieper is, en het eigenlijk overal wel draagt. Ik geloof dat er in deze vijf dagen maar 3 absaufers geweest zijn!

    De hellingen zijn echter wel iets moeilijker te bereiken. Het is soms een hele klim, waardoor het een must is om net die paar geschikte kisten uit te zoeken, ook al zijn de omstandigheden op de helling onbekend. Eenmaal boven is er natuurlijk wel een heel voldaan gevoel.

    We hebben het enorm naar ons zin gehad, en het was inderdaad te snel voorbij! Het smaakt in ieder geval naar meer. (Meer, meer, meer, meer!!!) ;)

    Hopelijk staat volgend jaar wel de wind iets gunstiger! Of iets meer afwisseling in windrichting zou al welkom zijn.

    Verder bleek dat een relatief grote groep van 9 man eigenlijk geen problemen geeft. We waren het allemaal snel met elkaar eens, en er is geen onvertogen woord gevallen. Gert en Dirk pasten er moeiteloos bij, al zal dat van hun zijde best wel wat aanpassingsvermogen gekost hebben. Verder heeft iedereen op zijn eigen wijze een steentje bijgedragen aan deze vakantie / bedevaart.
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Amen.

    Ik heb me ook prima geamuseerd. De rit naar de Vogezen is wat langer dan naar de Wasserkuppe, maar het is nog net te doen om te rijden en te vliegen op één dag. De omgeving is prachtig. De bergen zijn hoger en steiler dan bij de Wasserkuppe, en er is meer groen. Het klimmen is inderdaad een nadeel, op veel hellingen loop je niet 'even' naar je auto om een modelletje erbij te halen. Ik heb enorm veel plezier gehad van de Orca en de Typhoon, beide modellen die onder vrijwel alle omstandigheden kunnen vliegen. Als ik die meeneem op een steile klim kan ik gegarandeerd vliegen, hoe de omstandigheden ook zijn.

    Naast de omgeving is de groep natuurlijk ook belangrijk. 9 man is wat mij betreft wel het maximum. Maar het was beregezellig en velen hadden regelmatig buikpijn van het lachen.

    Volgend jaar op herhaling!
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Een sterk positief punt van vliegen in Frankrijk is dat de Fransen niet zo regelziek zijn als de Duitsers. Duitsers durven amper te vliegen als er geen Flugleiter is (die je vertelt dat je precies op de verkeerde plek zit en je met al je vliegtuigen 50 m moet verhuizen).

    In Frankrijk gaat het heel anders. Op zaterdag kwam Michel op ons af en hij nodigde ons uit om op de Petit Ballon zelf te komen vliegen. Op de plek waar we al 2 dagen stonden was het namelijk verboden om te vliegen. Hij heeft geen moment gezegd dat we weg moesten. Ik heb hem nog concreet moeten vragen: "Dus wij mogen op dit moment op deze helling niet vliegen?". Dat bevestigde hij.
    Dirk zijn Alpina was al opgebouwd en ook Raymond zijn K7 lag al vliegklaar.
    Die hebben we maar weer opgeruimd en zijn naar de top van de Ballon gelopen. Daar nog heerlijk gevlogen. En man, wat een uitzicht!
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    En nog een voordeel: Het was veel rustiger dan op de WaKu
    Op zaterdag en zondag is het daar gewoon te druk. Niet leuk meer. Vliegen is dan vragen om schade.

    Alleen op zaterdag waren we niet de enigen op de helling, de andere dagen hadden we de helling voor onszelf. Heerlijk :)
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    En dan dat blije gezicht van Michel toen we op Petit Ballon aankwamen! Zo luister je graag naar iemand.

    Louis du Funes for president!!
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Hahahaha! Die moest ik even opzoeken, maar de vergelijking is echt treffend!!!
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat aanpassen viel best wel mee, lastiger was dat een hoop van die 'gekkigheid' gebaseerd was op eerdere uitstapjes en gebeurtenissen waar ik niet bij ben geweest, ze niet kende. Maaaaar ... 7 van die losgeslagen gekken bekijken is al lol op zich ...
    Enne ... jullie hadden me gewaarschuwd. Achteraf is het best wel meegevallen.

    Dat heb je goed gezien, en zeer goed verwoord, Leon.
    Wij NL-ers zijn zo ontzettend direct voor die Franssen. Wij zeggen gewoon wat we bedoelen. Een Fransman doet dat anders zullen we maar zeggen.

    Inderdaad.
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Mooie sfeerbeelden!
    Wij gaan met Hemelvaart weer! Alleen ziet de weersverwachting voor die periode er nog niet erg goed uit :(.

    Michel is echt een topvent! Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met hem. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Waarschijnlijk heeft hij jullie wel het bord gewezen waar de toegestane vlieggebieden staan? Dat is een goede tip voor anderen die op de Petit Ballon gaan vliegen! Bij de parkeerplaats staan 2 borden met de vliegzones.

    Max
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Volgens die borden mochten we vliegen op het veldje waar we vlogen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wij vlogen op het rechter groene rechthoekige veldje boven zone B.
    Die valt welliswaar niet onder de "geprefereerde vliegzones", maar er staat niet dat het vliegen hier expliciet verboden is.

    De scandera's vlogen vaak iets noordelijker op de Steinberg, wat wel nadrukkelijk verboden is.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Weet je het zeker dat we dáár vlogen? Volgens mij vlogen we boven het donker gekleurde deel van de Steinbwerg, de noordkant. Je mocht niet boven het lichtgroene vliegen. (die mooie bloemen weide.)

    Of interpreteer ik de kaar helemaal verkeerd!?
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht

Deel Deze Pagina