op hoeveel c laden enz.

ik heb vandaag mijn laadkabels gekocht en dus kan ik mijn nieuwe lader gebruiken(multiplex multicharger).Maar in het boekje staat om elke lipo op 1 c te laden,enkel als de maker van de lipo een ander advies geeft.Op hoeveel C laden jullie je lipo's etc?Ik moet ook ingeven hoeveel mah mijn lipo is enzo maar ik vermoed dat ik best elke lipo op 1c laad?
Maar waar staat dat dan voor "charge current=0.1-6A(max 5W) want dat staat in het boekje en op de doos..

edit: het blijkt dat ik niets anders moet doen dan het anatal cellen en mah in te stellen...dan kijkt de lader of de belancer geconnect is en dan laad hij vanzelf...
IS het normaal dat ik niet moet instellen op hoeveel A ik moet laden ofzo????

sven

Laatst bewerkt:
"charge current=0.1-6A(max 5W)" dit staat voor wat de lader kan. Wanneer je de capaciteit van je accu ingeeft weet de lader wat de laadstroom moet zijn.

"charge current=0.1-6A(max 5W)" dit staat voor wat de lader kan. Wanneer je de capaciteit van je accu ingeeft weet de lader wat de laadstroom moet zijn.

ow ok,is er dan geen basis regel om nimh accu' s te laden?
Ik wil mijn ontvangersaccu's en zendaccu's met deze lader gaan laden.
Dan moet ik de "A" instellen.
Hoe weet ik op hoeveel ik dit moet zetten?ik laad nu tegen 1.5A...

grtz.

Zender en ontvanger accu's kun je beter, ivm levensduur, "normaal" laden. Dit is met 0.1 C en dat ongeveer 14 uur, overladen kan dan niet of nauwelijks kwaad. Gebruik je toch liever de Multicharger dan moet je de laadstroom in ieder geval hoger kiezen dan 0,5 C. Dit is noodzakelijk om de Delta peak,automatische afslag, betrouwbaar te laten werken.

Lipo's worden op een andere manier geladen dan Nicad of NiMH accu's. Je hebt het hier over LiPo's dus vergeet alles wat met NiCad en NiMH te maken heeft.
LiPo's worden normaal gesproken met MAXIMAAL 1C geladen. Er zijn onder tussen sommige types die al tot 2C gaan maar dat zijn er nog maar enkele. Jou lader kan laden met een stroom tussen de 0,1Amp en 6Amp maar dat kan je niet instellen. Je moet het aantal cellen instellen en de capaciteit (de C waarde). Als je een LiPo accu hebt van 3 cellen 1500mAh dan stel je dus in 3 bij celcount en 1500 bij mAh.
Nu dat is precies wat de lader nodig heeft want in de computerchip in de lader is geprogrammeerd dat hij LiPo's met 1C moet laden. En wat heb je opgegeven? ....Precies de capaciteid! De lader gaat dus aan het laden met 1500mA (1,5A) en stelt de eindspanning in op 3x4,215=12,645V. Wanneer je de accu aansluit gaat de lader dus beginnen met laden met 1,5Amp. Naarmate de accu voller raakt zal de laadstroom zakken om uiteindelijk zo goed als 0Amp te worden als de accu helemaal vol is. Het is dus niet zo dat de stroom 1,5Amp blijft tot de accu vol is. Dat is alleen bij NiCad en NiMH accu's.
Dat is de reden dat het laden van een lege LiPo accu ook langer dan 1 uur duurt ook al laadt je met 1C. Over het algemeen is een LiPo accu na 1 uur laden voor ongeveer 90% vol. Pas na iets van 1,5uur of soms nog iets langer is hij helemaal vol.

Laatst bewerkt:
Lipo's worden op een andere manier geladen dan Nicad of NiMH accu's. Je hebt het hier over LiPo's dus vergeet alles wat met NiCad en NiMH te maken heeft.
LiPo's worden normaal gesproken met MAXIMAAL 1C geladen. Er zijn onder tussen sommige types die al tot 2C gaan maar dat zijn er nog maar enkele. Jou lader kan laden met een stroom tussen de 0,1Amp en 6Amp maar dat kan je niet instellen. Je moet het aantal cellen instellen en de capaciteit (de C waarde). Als je een LiPo accu hebt van 3 cellen 1500mAh dan stel je dus in 3 bij celcount en 1500 bij mAh.
Nu dat is precies wat de lader nodig heeft want in de computerchip in de lader is geprogrammeerd dat hij LiPo's met 1C moet laden. En wat heb je opgegeven? ....Precies de capaciteid! De lader gaat dus aan het laden met 1500mA (1,5A) en stelt de eindspanning in op 3x4,215=12,645V. Wanneer je de accu aansluit gaat de lader dus beginnen met laden met 1,5Amp. Naarmate de accu voller raakt zal de laadstroom zakken om uiteindelijk zo goed als 0Amp te worden als de accu helemaal vol is. Het is dus niet zo dat de stroom 1,5Amp blijft tot de accu vol is. Dat is alleen bij NiCad en NiMH accu's.
Dat is de reden dat het laden van een lege LiPo accu ook langer dan 1 uur duurt ook al laadt je met 1C. Over het algemeen is een LiPo accu na 1 uur laden voor ongeveer 90% vol. Pas na iets van 1,5uur of soms nog iets langer is hij helemaal vol.

Dus de volgende lipo: HobbyCity 2100 3S1P 20-30C

Heeft 3 cellen? Waar staat 20-30C dan voor, de ontlaadstroom toch?

Dat is inderdaad de ontlaadstroom, 20C continu en 30C korststondig. De C rating die jij zoekt is 2100, dus mag je deze met maximaal 2100mAh laden, 2,1A dus.

LiPo accu: HobbyCity 2100 3S1P 20-30C

2100 = De capaciteit van de accu in mAh. 2100mAh = 2,1Ah.
3S1P = Accu van 3 cellen in serie en 1 parallel.
20-30C = Ontlaadstroom maximaal 20x de capaciteit met pieken van maximaal 30x de capaciteit.

De maximale ontlaadstroom is dus 20C wat overeen komt met 20 x 2,1A = 42A.
De piekstromen mogen dus maximaal 30C zijn en dat is dus 30 x 2,1A = 63A.

Deze accu moet je dus laden met de lader ingesteld op 3 cellen. De maximale laadstroom in 1C en dat is dus 2,1A. Als je een lege accu hebt zal de lader dus maximaal 2,1A "in de accu mogen stoppen". Die stroom zal steeds minder worden naarmate de accu voller raakt.

hier heb ik wat aan!
Nu weat ik aan hoeveel A ik de lipo's moet laden enz!
Dus als ik de lipo wil ontladen met de lader mag ikdeze zeker (als de lipo 20c heeft) ontladen met +-30A ?
En bij nimh?Hoe zit het daar??? Geldt daar dezelfde regel?
een accu van 1500mah=tegen 1.5A laden?

mvg sven

De meeste laders kunnen een ontlaadstroom van slechts enkele Amperes aan. Het probleem is, wat doe je met de energie uit de accu. De meeste laders zetten die om in warmte en dat is de beperkende factor. Topladers zijn in staat om tot b.v. 10 Ampere te ontladen. De energie wordt dan niet in warmte omgezet maar teruggevoerd in de loodaccu waar de lader op aangesloten is. Deze loodaccu word dus tijden het ontladen van de Ni-Cad of Lipo geladen.

De meeste laders kunnen een ontlaadstroom van slechts enkele Amperes aan. Het probleem is, wat doe je met de energie uit de accu. De meeste laders zetten die om in warmte en dat is de beperkende factor. Topladers zijn in staat om tot b.v. 10 Ampere te ontladen. De energie wordt dan niet in warmte omgezet maar teruggevoerd in de loodaccu waar de lader op aangesloten is. Deze loodaccu word dus tijden het ontladen van de Ni-Cad of Lipo geladen.
dan zou de energie terug in de muur moeten bij mij:rolleyes:
Ik werk met een voeding,vandaar.
bedankt voor je reactie!

grtz

Dus als ik de lipo wil ontladen met de lader mag ik deze zeker (als de lipo 20c heeft) ontladen met +-30A ?
Waarom zou je de accu met je lader willen ontladen? Je accu ontlaadt je in je model, dus door hem te gebruiken. De accu ontladen met je lader is zo goed als zinloos. Één tot hooguit twee keer per jaar de accu een keer goed laden en dan ontladen om te kijken hoe goed de capaciteit nog is. Meer is echt niet nodig en zelfs nadelig voor de levensduur van de accu.

En bij nimh?Hoe zit het daar??? Geldt daar dezelfde regel?
een accu van 1500mah=tegen 1.5A laden?
Voor deze accu's geldt eigenlijk precies het zelfde maar de manier van laden is geheel anders dan bij LiPo's. Dus laad die accu's alleen met een lader die daar voor geschikt is. Overigens mogen vele NiMH accu's met een hogere stroom dan 1C geladen worden, sommige tot wel 5C toe! Dat is echter behoorlijk nadeling voor de levensduur dus als je niet aan wedstrijden meedoet en niet het onderste uit de accu nodig hebt dan is laden met 1C tot 2C veel beter.

Back