aan de leeftijd te zien is het een beginner die kan nog niet alles weten. misschien dat het dan zo vriendelijk is niet gelijk te roepen wat een VRESELIJKE FOUT... misschien maak jij die fout nu wel..
en een accu van 2300V? ja hoor hang maar zo;n 2000 cellen in serie aan elkaar. heb jij 2300V en een beetje

schijnt goed te werken om metalen tralies mee weg te halen...
maar goed even de uitleg voor mr boyd.
Er zijn een aantal waarden belangrijk voor een accu
Mah = De capaciteit van de accu uit gedrukt in de stroom die die een uur kan leveren. Deze kan varieren per accu van 300 mAh tot 5000 mAh.
V = de spanning van de accu (vaak af te leiden aan het aantal cellen bij nicd / nimh (in verschillende formaten AAA (potlood, tv afstandsbediening), AA (penlite, zenders etc), SubC (meest gebruikt in modelbouw). 1,2V per cel. Dus 6 batterijen zijn dan 7,2V (dit heet een racingpack wordt vaak in de autos gebruikt).
C = Ook capaciteit echter
10C staat bijvoorbeeld voor dat je een accu met 10x zijn eigen capaciteit mag ontladen dus een 3300mAh accu mag je met 33A leegtrekken.
Lipo = Dit zijn een apart soort accus welke bepaalde regels hebben. Standaard voltage is 3,7V. Echter ze mogen NOOIT! hoger dan 4,3V per cel komen en nooit lager dan 2,5V per cel!.
Racingpack = Een accu van 6 cellen, 3 naast 3.
ik begrijp dat jij losse batterijen gebruikt?
Sorry Cheeta maar hier bega jij een vreeselijke fout.

Helaas een fout die heel vaak door veel mensen wordt gemaakt.
Wat jij hierboven shrijft moet als volgt zijn:
U= het symbool voor spanning in
Volt meestal afgekort als
V.
I= het symbool voor stroom in
Ampére meestal afgekort als
A of
Amp.
C= het symbool voor capaciteid in
mAh. Theoretisch betekent
C=1000mAh dat je gedurende 1 uur een stroom van 1A uit de accu kan trekken. Of gedurende 10 uur een stroom van 0,1A.
Let op DIT
(mAh) is de enig juiste schrijf wijze! Hierboven staat
Mah. Die
M saat voor
MEGA waar de
a voor staat weet ik niet. Het zal wel
A voor
Ampére moeten zijn. De
h staat voor
hour, Engels voor uur.
Wanneer er een getal voor de
C staat wordt er de
belastbaarheid van de accu mee bedoeld. Staat er bijvoorbeeld
10C dan mag je de accu belasten met een stroom die gelijk is aan 10x de capaciteit. Voor een accu met een capaciteit van 1000mAh (1A) betekend dat dus dat je hem met 10000mA (=10A) mag belasten.
Je kan dus een accu hebben met een spanning
U van
7,2V, een capaciteit
C van
2200mAh en een belastbaarheid van
10C. Dit komt overeen met een ontlaadstroom
I van
22A.
Let dus allemaal op welke symbolen je gebruikt en welke grootheden! Elementaire kennis uit de eerste klas van de middelbare school!
M= Mega (x1.000.000)
K= Kilo (x1.000)
H= Hecto (x100)
m= mili (x0,001)
µ= micro (x0,000001)
p= pico (x0,000000001)
En kom nu niet met de vreselijke onzin: "Iedereen begrijpt toch wat ik bedoel!"
Niemand zegt toch: "De afstand tussen Rotterdam en Utrecht is 60km/uur"! 8O Of: "Groenteman, hebt u 5 liter aardappelen voor mij?" 8O 8O
"Iedereen begrijpt toch wat ik bedoel".

:-x

nweer:
LiPo= een Lithium Polymeer accu. De celspanning van deze accu´s is hoger dan we van NiCad en NiMH gewent zijn. Het is namelijk 3,7V per cel nominaal.
Lithium accu´s bestaan al heel lang maar waren altijd veel te gevaarlijk voor gebruik door iedereen. Relatief kort geleden heeft men een manier gevonden om deze accu´s zo te maken dat ze toch ook voor "het gewone publiek" geschikt werden.
In tegenstelling tot de tot dan toe gebruikte accu´s zijn deze accu´s veel gevoelliger voor te ver ontladen of opladen. Daarom zijn er wel een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen om deze accu´s te kunnen gebruiken.
De voorwaardes zijn:
Opladen tot maximaal 4,215V per cel. 4,3V per cel is het absolute maximum. Daarboven kan er intern in de cel het één en ender fout gaan en kan de cel ontploffen. Het is dus verstandig om te vooorkomen dat je boven de 4,215V uit komt.
Ontladen tot niet lager dan 3V per cel bij lage stromen tot maximaal 0,5C.
Ontladen tot niet lager dan 2,7V per cel bij hogere stromen van meer dan 0,5C. Let er dan wel op dat de spanning weer snel oploopt tot 3V of meer per cel wanneer je de belasting verwijderd.
Bij te ver ontladen of langdurig wegleggen van de accu met een te lage spanning zal de accu snel in capaciteit terug gaan. Hij kan zelfs heel snel kapot gaan en dus totaal onbruikbaar worden. Één keer tot 0V ontladen kan al het einde van je accu betekenen!