op laadbare baterijen in mijn tamiya tg10 mk1

• Topicstarter Topicstarter m.r Boyd
  • Startdatum Startdatum
M

m.r Boyd

Guest
hallo
mijn batterijen zijn alweer leeg.:(
dus ik dacht laat ik oplaadbare batterijen kopen.
allen gewone penlite's hebben hebben een voltage van 1.5 en een op laadbare hebben 2.3 volt.
heeft iemand dit al een keer gedaan?:confused:
of heeft iemand een idee??:confused:
zet het dan effe hier neer dan kan ik beslissen wat ik doe.:cool:
alvast bedankt.:pim:
vriendelijke groet Boyd Andrieu

Laatst bewerkt door een moderator:
wat een vreselijke fout... Als jij een accupakket kan vinden van 2300 VOLT, dan moet je het even zegen....

de getallen die jij geeft is de capaciteit van een accu, uitgedruk in mAh. De spanning wordt uitgedrukt in volt

aan de leeftijd te zien is het een beginner die kan nog niet alles weten. misschien dat het dan zo vriendelijk is niet gelijk te roepen wat een VRESELIJKE FOUT... misschien maak jij die fout nu wel..

en een accu van 2300V? ja hoor hang maar zo;n 2000 cellen in serie aan elkaar. heb jij 2300V en een beetje ;) schijnt goed te werken om metalen tralies mee weg te halen...

maar goed even de uitleg voor mr boyd.

Er zijn een aantal waarden belangrijk voor een accu

Mah = De capaciteit van de accu uit gedrukt in de stroom die die een uur kan leveren. Deze kan varieren per accu van 300 mAh tot 5000 mAh.

V
= de spanning van de accu (vaak af te leiden aan het aantal cellen bij nicd / nimh (in verschillende formaten AAA (potlood, tv afstandsbediening), AA (penlite, zenders etc), SubC (meest gebruikt in modelbouw). 1,2V per cel. Dus 6 batterijen zijn dan 7,2V (dit heet een racingpack wordt vaak in de autos gebruikt).

C = Ook capaciteit echter 10C staat bijvoorbeeld voor dat je een accu met 10x zijn eigen capaciteit mag ontladen dus een 3300mAh accu mag je met 33A leegtrekken.

Lipo = Dit zijn een apart soort accus welke bepaalde regels hebben. Standaard voltage is 3,7V. Echter ze mogen NOOIT! hoger dan 4,3V per cel komen en nooit lager dan 2,5V per cel!.

Racingpack = Een accu van 6 cellen, 3 naast 3.

ik begrijp dat jij losse batterijen gebruikt?

Heeft de topicstarter z'n post geedit, of snap ik de volgende reacties niet?

Een 'normale' AA batterij (penlight) is 1.5 volt. Een oplaadbare batterij (NiCD of NiMH) is 1.2 volt 'nominaal', 1.4v als ie vers van de lader komt.

Doorgaans geeft het geen problemen als je je penlights vervangt door oplaadbare. Sterker nog, over het algemeen kunnen oplaadbare batterijen hogere ontlaadstromen aan en houden ze hun spanning beter vast bij ontladen, het netto resultaat kan dus best zijn dat je model sneller wordt.

Ik herken je vraag en het kan een probleem zijn. Alleen durf ik niet te zeggen dat het in jouw auto een probleem wordt. Ik heb oplaadbare penlights in de zender van de X-twin gedaan voor mijn neefjes, maar dat werkte voor geen meter, nou letterlijk... tot één meter dan.

Mijn ervaring is dat een motortje minder gevoelig is voor een lagere spanning. Dus zou het best kunnen werken in je auto. Maar dan moet je ontvanger het goed genoeg blijven doen. Probeer eens van iemand een paar oplaadbare te lenen, om het uit te proberen.

hallo
ja sorry voor de fout.
effe niet goed na gedacht.
en ja ik ben een beginner.
ik denk dat ik doe wat kjel zegt dat ik er een paar van iemand leen en dan proberen.
bedankt alle maal voor de info als het gelukt is zet ik het er bij oke.

hmm in een zender werkt het niet? dat is dan of een rotzooi zender (x-twin) die gewoon te spannings gevoelig is. of de batterij is nog niet goed ingewerkt.

Een oplaadbare AA batterij heeft een hogere interne weerstand dan een Alkaline (niet oplaadbare) batterij.

echter een oplaadbare accu moet je altijd eerste paar keer ff goed opladen en ontladen zodat de interne weerstand lager wordt.

hmm in een zender werkt het niet? dat is dan of een rotzooi zender (x-twin) ...

Dat klopt. Mijn neefjes hebben d'r plezier van, maar meer kun je er niet mee. Enne, de oplaadbare penlights, daar was niets mis mee. Al een tijdje in gebruik en in andere toepassingen doen ze het prima. D'r gingen 8 penlights in, dus mis je al gauw 1,5 v of meer. Als je de nominale spanningen vergelijkt is het meteen 8 x 0,3V = 2,4 V verschil.

klopt niet helemaal..

alkaline is 1,5V correct maar bij belasting zakt dat naar 1,2 - 1,3V. daar en tegen blijft oplaadbaar 1,2v constant tot dat die echt bijna leeg is.

aan de leeftijd te zien is het een beginner die kan nog niet alles weten. misschien dat het dan zo vriendelijk is niet gelijk te roepen wat een VRESELIJKE FOUT... misschien maak jij die fout nu wel..

en een accu van 2300V? ja hoor hang maar zo;n 2000 cellen in serie aan elkaar. heb jij 2300V en een beetje ;) schijnt goed te werken om metalen tralies mee weg te halen...

maar goed even de uitleg voor mr boyd.

Er zijn een aantal waarden belangrijk voor een accu

Mah = De capaciteit van de accu uit gedrukt in de stroom die die een uur kan leveren. Deze kan varieren per accu van 300 mAh tot 5000 mAh.

V
= de spanning van de accu (vaak af te leiden aan het aantal cellen bij nicd / nimh (in verschillende formaten AAA (potlood, tv afstandsbediening), AA (penlite, zenders etc), SubC (meest gebruikt in modelbouw). 1,2V per cel. Dus 6 batterijen zijn dan 7,2V (dit heet een racingpack wordt vaak in de autos gebruikt).

C = Ook capaciteit echter 10C staat bijvoorbeeld voor dat je een accu met 10x zijn eigen capaciteit mag ontladen dus een 3300mAh accu mag je met 33A leegtrekken.

Lipo = Dit zijn een apart soort accus welke bepaalde regels hebben. Standaard voltage is 3,7V. Echter ze mogen NOOIT! hoger dan 4,3V per cel komen en nooit lager dan 2,5V per cel!.

Racingpack = Een accu van 6 cellen, 3 naast 3.

ik begrijp dat jij losse batterijen gebruikt?

Sorry Cheeta maar hier bega jij een vreeselijke fout.:) Helaas een fout die heel vaak door veel mensen wordt gemaakt.
Wat jij hierboven shrijft moet als volgt zijn:

U= het symbool voor spanning in Volt meestal afgekort als V.

I= het symbool voor stroom in Ampére meestal afgekort als A of Amp.

C= het symbool voor capaciteid in mAh. Theoretisch betekent C=1000mAh dat je gedurende 1 uur een stroom van 1A uit de accu kan trekken. Of gedurende 10 uur een stroom van 0,1A.
Let op DIT (mAh) is de enig juiste schrijf wijze! Hierboven staat Mah. Die M saat voor MEGA waar de a voor staat weet ik niet. Het zal wel A voor Ampére moeten zijn. De h staat voor hour, Engels voor uur.

Wanneer er een getal voor de C staat wordt er de belastbaarheid van de accu mee bedoeld. Staat er bijvoorbeeld 10C dan mag je de accu belasten met een stroom die gelijk is aan 10x de capaciteit. Voor een accu met een capaciteit van 1000mAh (1A) betekend dat dus dat je hem met 10000mA (=10A) mag belasten.

Je kan dus een accu hebben met een spanning U van 7,2V, een capaciteit C van 2200mAh en een belastbaarheid van 10C. Dit komt overeen met een ontlaadstroom I van 22A.

Let dus allemaal op welke symbolen je gebruikt en welke grootheden! Elementaire kennis uit de eerste klas van de middelbare school!
M= Mega (x1.000.000)
K= Kilo (x1.000)
H= Hecto (x100)
m= mili (x0,001)
µ= micro (x0,000001)
p= pico (x0,000000001)

En kom nu niet met de vreselijke onzin: "Iedereen begrijpt toch wat ik bedoel!"
Niemand zegt toch: "De afstand tussen Rotterdam en Utrecht is 60km/uur"! 8O Of: "Groenteman, hebt u 5 liter aardappelen voor mij?" 8O 8O
"Iedereen begrijpt toch wat ik bedoel".:( :-x :onweer:

LiPo= een Lithium Polymeer accu. De celspanning van deze accu´s is hoger dan we van NiCad en NiMH gewent zijn. Het is namelijk 3,7V per cel nominaal.
Lithium accu´s bestaan al heel lang maar waren altijd veel te gevaarlijk voor gebruik door iedereen. Relatief kort geleden heeft men een manier gevonden om deze accu´s zo te maken dat ze toch ook voor "het gewone publiek" geschikt werden.
In tegenstelling tot de tot dan toe gebruikte accu´s zijn deze accu´s veel gevoelliger voor te ver ontladen of opladen. Daarom zijn er wel een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen om deze accu´s te kunnen gebruiken.
De voorwaardes zijn:
Opladen tot maximaal 4,215V per cel. 4,3V per cel is het absolute maximum. Daarboven kan er intern in de cel het één en ender fout gaan en kan de cel ontploffen. Het is dus verstandig om te vooorkomen dat je boven de 4,215V uit komt.
Ontladen tot niet lager dan 3V per cel bij lage stromen tot maximaal 0,5C.
Ontladen tot niet lager dan 2,7V per cel bij hogere stromen van meer dan 0,5C. Let er dan wel op dat de spanning weer snel oploopt tot 3V of meer per cel wanneer je de belasting verwijderd.
Bij te ver ontladen of langdurig wegleggen van de accu met een te lage spanning zal de accu snel in capaciteit terug gaan. Hij kan zelfs heel snel kapot gaan en dus totaal onbruikbaar worden. Één keer tot 0V ontladen kan al het einde van je accu betekenen!

Sorry Cheeta maar hier bega jij een vreeselijke fout.
icon_smile.gif
Helaas een fout die heel vaak door veel mensen wordt gemaakt.
Wat jij hierboven shrijft moet als volgt zijn:
ik snap dit prima ;) maar voor een beginner is dit erg onduidelijk ;). mijn opleiding is Mbo automatiserings elektronica ;). echter ik probeerde er een begrijpelijk verhaal van te maken vandaar. en aangezien zijn leeftijd 14 is. zal hem dit nog niet uitgelegd zijn bij natuurkunde (of misschien net wel).

wat jij hier boven hebt geschreven klopt helemaal komt ook wel overeen met mijn verhaal maar is voor een leuk niet echt begrijpbaar ;)

4,215V per cel klopt ik gaf 4,3 aan omdat de laders vaak 4,25v halen met opladen van de cel.

Laatst bewerkt:
iwat jij hier boven hebt geschreven klopt helemaal komt ook wel overeen met mijn verhaal maar is voor een leuk niet echt begrijpbaar ;)....
Sorry hoor maar dat vind ik een beetje onzin. Als je de symbolen en grootheden verkeerd gebruikt geef je verkeerde informatie. Dan wordt het juist nog moeilijker te begrijpen voor een leek (leuk?). Vooral als ze in de handleiding kijken en daar wel de juiste dingen zien staan. Wat moeten ze dan geloven? Wat betekend het dan wat ze zien staan.
Dus iets vereenvoudigen om het voor een leek begrijpelijk te maken is goed, en vaak lastiger dan veel mensen denken! Maar gebruik ALTIJD de juiste symbolen en grootheden. Indien nodig met enige extra uitleg daarvan.

leek nouw bedankt

hee bedankt dat jullie mij zien als een leek!!;)
(lol)
maar ik kom een end met jullie verhallen !
en ik ga gewoon een setje kopen en dan probeer ik het als het niet wekt ga ik het voor andere dingen proberen.
in ieder geval allemaal bedankt!:D

Back