Op vakantie naar de bergen: wie gaat er mee?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door jan brilman, 25 mei 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Het lijkt me fantastisch om een keer in 'de bergen' te vliegen.

    Deze zomer, bij voorbeeld: ik denk aan 1 week ergens in Oostenrijk.

    Maar
    - ik heb geen ervaring en
    - ik weet ook niet waar ik voor zo'n eerste keer het beste heen kan.

    En de idee om een stel kisten achterin de auto te gooien en dan maar een eind te gaan rijden . . . :nooo:

    Is het een idee om hier (dwz. op het forum) een soort vakantiebeurs/ontmoetingsplaats op te zetten in de zin van: hier vormen zich de groepjes (two is a group, three is a crowd ;)), die samen wat gaan doen?

    Ik houd me aanbevolen. :)


    jan.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou de eerste keer niet zo ver gaan.
    Met Aeroclub Kennemerland gingen we altijd naar Daun, in de Eifel.
    Je kan daar vanaf de camping vliegen en als het bij de camping niet lukt dan zijn er nog 2 andere plekken waar je met een andere windrichting kan vliegen.
    Camping

    Ik ben van plan om daar binnen een paar weken even een weekendje te gaan zitten.

    Je kan ook wat verder gaan.
    In Duitsland is het zo dat je alles onder de 5 kilo mag vliegen mits je toestemming hebt van de grondeigenaar.
    Het komt er op neer dat je gaat vliegen en als de grondeigenaar komt je vraagt of het mag.

    Eind augustus ga ik mijn Windwings Mistral ophalen en dan ook meteen met de man van Windwings vliegen op de Teck.
    Waarschijnlijk rij ik dan ook door naar een kennis in Basel, die kan vliegen vanaf zijn balkon.
    Bij beide adressen kan ik wel regelen dat er iemand mee mag.

    En ergens in september zit ik in Oostenrijk bij een vriendin die een hotel heeft in Bramberg am Wildkogel.
    Ook daar kan ik wel een kamertje erbij regelen.

    Maar ik zou eerst eens gewoon dichtbij gaan proberen, bij Nurnburg in de Eifel, in Henri-Chapelle in Belgie.


    GJ
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik zou daar toch iets voorzichtiger mee zijn: sommige boeren zijn hiervan bepaald niet gecharmeerd bv als er sprake is van hooitijd.
    Uiteindelijk wordt dat toch ten koste van de lokale verenigingen afgereageerd.
    Dus als je op de bonne-fooi gaat, ga dan ten minste naar gekende hellingen: hierover is per land/streek meestal heel wat informatie te vinden.
     
  5. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Hoi Jan,

    Wat denk je bij ons, www.landhauskitzblick.com ik laat jullie graag de mooiste plekjes zien in de directe omgeving om te hellingvliegen. Bij ons komen al vele jaren Nederlandse modelvliegers. En voor elke windrichting een mooie berg, zelfs een mooi modelvliegveld met een baanlengte van 250 meter golfbaan kwaliteit.

    Gr,
    Gert Mulder

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Jan, een vakantie bij Gert kan ik je echt aanbevelen. Er is meer dan voldoende te doen in de directe omgeving zodat iedereen van het gezin wel aan zijn trekken komt. En je kan vaak genoeg met Gert mee naar de diverse hellingen. Hij zal je ook inweiden in het echte hellingvliegen en goede instructies geven.

    Dus in de ochtend samen met je gezin dingen gaan doen Krimmler wasserfallen, Eisriesenweld, schloss hohenwerf, hangar 7 van Redbull bekijken, narturwelten museum en noem maar op, en in de middag uitrusten voor het gezin aan het zwembad en zelf met Gert gaan vliegen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat van, gewoon gaan vliegen en wachten op de eigenaar heb il van lokale duitse vliegers.
    Vaak is de eigemaar niet bekend.


    GJ
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dank voor de verschillende input! :p

    Zoals gezegd: ik ben helemaal het type niet dat, niet gehinderd door enige kennis van zaken, z'n modellen het dal in wil schuiven met een blik in de ogen van: 'hope for the best, pray for the worst'. :?

    Dus, gelukkig dienen er zich al verschillende opties aan die dat scenario 'niet meer noodzakelijk maken' (is daar een werkwoord voor?).

    Reageren via pb is natuurlijk ook mogelijk.


    jan.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Klein receptje:
    - niet te kleine, niet te grote kist, 3 m is een goed compromis
    - wendbare kist, beter rolroer dan 2-asser
    - niet te langzaam, alhoewel een F3J mijn favoriet is om onbekende hellingen te testen.
    - elektro om weer naar boven te komen als de thermiek en/of wind het laat afweten
    - de wind moet min of meer recht op de helling staan voor goede lift, of geen wind (dan ga je voor thermiek), maar NOOIT met 'wind vanaf de berg het dal in' gaan vliegen
    - fatsoenlijk uitzicht op het dal (geen smal spleetje tussen de bomen door)
    - geen einde van een bos vlak voor/onder je (turbulenties!) ook geen heel scherpe rand tussen helling en landingsterrein

    En dan de belangrijkste:
    - Zoek een plek met voldoende ruimte om te landen.
    Bedenk vooraf hoe je kunt gaan landen.
    Vliegen kan overal maar ... ohhooo .... la laa laaaanden ;-)

    Succes,
    Dirk.
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, klinkt allemaal spannend, wij gaan het met onze club uit Vught binnenkort ook de heuvels proberen te bedwingen. De meeste hebben geen ervaring dus ook ik ben zeer benieuwd.
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Waar gaan jullie heen?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Eifel, om precies te zijn Dockweiler.
    Daar zijn 3 hellingen.
    1 bij de camping en 2 andere in een andere windrichting.
    Tenminste, dat was een paar jaar geleden zo.

    GJ
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heb je exacte locatie;s van de hellingen daar? zit in Sept 2 weken in de eifel en zit op een klein uurtje rijden van het gebied Dockweiler.

    Gr. Lyckele
     
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    We zitten van 12 t/m 14 september op de Dockweiler muhle met n man of 7.

    Dockweiler muhle
    Dit zijn de coördinaten van de camping waar de eerste heuvel ligt: 50.255349, 6.779082
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lyckele,

    1 helling is op de camping Dockweiler Mühle.
    De andere 2 is lastig uitleggen, ik rij zo vanaf de camping er naartoe maar een adres?

    Beste is gewoon even vragen bij de camping, ik weet dat er bij 1 ook een modelvliegclub zat en soms moest je er een kleine bijdrage doen.
    Maar ik ben er al zeker 4 jaar niet meer geweest om te vliegen, de helling op de camping is er nog steeds, laatst moest ik daar in de buurt werken en toen ben ik even langsgereden.

    Misschien heb je hier wat aan?
    Slople - RC- & Paragliding-Slopes near Dockweiler, Germany

    GJ
     
  16. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Mooie omgeving, maar Dockweiler is niet echt een super helling (NW)

    Je hebt daar nog meer plekken o.a. bij Flugplatz Daun zuid helling, en bij Modellflug Verrein Höhe Eifel bij het plaatsje Brück contact persoon Rolf Hillman ( wel even bellen) ZW en N helling, En de mooiste plek vindt ik zelf is in Meerfeld (oude vulkaan) hier kan je met alle windrichtingen vliegen, maar wel 40 min. rijden vanaf Dockweiler.

    Ik heb daar toevallig nog een filmpje van, heb daar namelijk dit jaar een club kamp georganiseerd.

    [media=youtube]wk5dKNUFk4A[/media]

    Gr,
    Gert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal dit weekend eens een rondje gaan maken rond Daun.
    We gingen met Aeroclub Kennemerland altijd naar Dockweiler en we konden daar in de buurt eigenlijk altijd prima vliegen.
    Ik zit eigenlijk te denken, ik heb niks meer voor op de helling, 5 meter is een tikkie te groot.


    GJ
     
  19. fluppe

    fluppe

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Brugge
    Op 07/09/14 ga ik eens op bezoek in Henri Chapelle. Zullen er nog forumgenoten zijn op die dag ?

    Met vriendelijke zweefgroeten

    Philippe.
     
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik kwam deze link tegen, leuk om nieuwe ideeën op te doen en weer plannen te maken voor 2015.
     

Deel Deze Pagina