Op zoek naar een nieuw toestel...

Ik zou graag een nieuw elektrozweeftoestel willen aankopen, met enkele bijkomende specificaties:
- een hotlinerachtig karakter
- neus verwisselbaar (electro/non-electro) dus ook niet-gemotoriseerd een goed zweefvermogen en geschikt voor hellingzweven
- moet voorzien zijn van rolroeren
- snel demonteerbare vleugel en V-staart (of past hier beter een ander staarttype?) - moet mee op vakantie kunnen
- carbon romp + vleugel (sterk)
- indien mogelijk ook nog behoorlijke thermiekeigenschappen (al is dit misschien teveel gevraagd)
- bij voorkeur minder dan 400 euro (= prijs niet-gemotoriseerd en zonder regelaar)
- maximum spanwijdte om en bij de 2 meter

Kan je me enkele tips geven? Of zijn mijn verlangens overdreven en niet realistisch?

Ik heb er in een ander draadje ook al eens propaganda voor gemaakt:

de Espresso van Valenta, 2.1 mtr spanwijdte, rolroeren en flaps. Lekker snelle kist, met name door het dunne profiel, en in mijn ogen smoelt ie ook lekker. Fijne transportmaten door de deelbare vleugel. Sterkte schijnt geen probleem te zijn, er wordt ook DS mee gevlogen aldus enkele lieden in RC-groups (zelf geen ervaring mee).

Vliegt als een scheermes en is niet al te duur. Ik kocht er een bij Schmierer op de beurs afgelopen voorjaar, de mijne is niet gemotoriseerd.
Door gebrek aan tijd (en goede omstandigheden zoals een hellinkje en wat wind) vloog ik er pas een paar maal mee, maar bij die gelegenheden is gebleken dat het een prettige kist is. Voor thermieken moet je wat anders nemen, hoewel ie natuurlijk in 'hammerthermik' best omhoog wil. Langzaam vliegen wil ie echter niet en de overtrek komt voor het gevoel vrij laat en dan glijdt ie betrekkelijk dramatisch over een vleugel weg; de kist moet lopen.

Ik heb begrepen dat de Cappucino (tikje groter) wat lekkerder wil thermieken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

PS

Verlangens horen niet realistisch te zijn. De realiteit komt bij de vervulling van het verlangen weer aan de orde :D

Mijn gillette is ook een machtig toestel.stabiel en vlot rollend en een grote energie retentie . met 6 stijgvluchten zit ik zo'n 30 minuten in de lucht, ik heb de enkel aileron versie die perfect te landen is, de kleppen proportioneel of vol omhoog en zonder hoogte bijsturen komt hij vlak flink dalend naar beneden. op het laatste kleppen vlak en hij maakt een zachte landing.

de vlieger kan vrij compact opgeborgen worden, mede doordat de V staart op glasvezel staven geschoven zit, ontkoppeling kan met stekkers of ballinks afgankelijk van de zweef of electro uitvoering.

Mh30 profiel, 1,80 onderkant is donker blouw zodat je hem goed kan zien hoog in de lucht,het heeft een perfecte bouw en zuigende passingen.
http://www.modelflight.com._fvk_gilette.htm
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=9355
fvk.de/Gillette hier staat nog een verdere link.

Back