Op zoek naar nieuwe boot

Hoi allemaal,Lange tijd geleden alweer maar ik heb jaren rc-gezeild. Ooit begonnen met de Mistral van Robbe, toen de Saudade van Graupner en als laatste project de Robbe Smaragd. Voor de Smaragd heb ik destijds een systeem ontwikkeld om een heuse Bolle Jan te kunnen zeilen. Een BJ is een kruising tussen een genua en een spinnaker. Op de website van De Vries sails kon je destijds een offerte vragen voor 1:1 zeilen. Bepaalde maten invoeren enzo. Dit had ik gedaan voor de Smaragd. Ik werd gelijk gebeld of ik niet een vergissing had gemaakt in mm en meters. Nee zei ik, het is voor een modelboot. Geen probleem dus en ik kreeg keurig een pakket met voorgesneden profilelen die ik met de meegeleverde lijm in elkaar moest plakken. Zo kreeg het zeil al de voorgevormde bolling. Naderhand heb ik ook zo een grootzeil besteld (staat niet op foto). Ieder geval na lange tijd niet gezeild te hebben begint het bloed weer te kruipen. Op Hobby King heb ik al potentionele boten gezien die voor een tune-up in aanmerking komen. Ik zoek dus een redelijke grote boot, iemand suggesties?
Groet Rob

Bijlagen

• smaragd1.jpg
    smaragd1.jpg
    308,4 KB · Weergaven: 297
  • smaragd2.jpg
    smaragd2.jpg
    282,4 KB · Weergaven: 304
Je kunt een melding en/of e-mail bericht krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post, en ook bij aantal andere gebeurtenissen. Erg handig, en het houdt subfora en discussies schoon.
Meldingen op je beeldscherm door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, en vervolgens op meldingsvoorkeuren.
En E-mail notificatie door ook weer op gebruikersnaam te klikken, en vervolgens op contactgegevens.

Laatst bewerkt:
Zo na lang googelen heb dan al een voorkeur gevonden. De 'mooie' boten op HB vergeet ik maar, wereldwijd niets anders dan ellende. Goedkoop dat wel maar je moet geluk hebben. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de T Tiger ETNZ Flying Emirates of de kleinere catamaran Force 2. Eventueel meegeleverde besturing zal wel in de spare-box gaan, ik ga toch weer voor een tune-up project. Rolfok/Genua/Spinnaker staan al op papier. De aansturing hiervoor al helemaal uitgedokterd. Het wordt een combi tussen J Tszyschakoff en Hoyt-lord. (En een beetje McGyver van mezelf).
Een Kyoso Seawind? Mmmmmm denk, denk
Ciao Rob

Hallo Rob,

Ook de TT Emirates is een miskleun wat de zeileigenschappen betreft, lees je maar eens in;
Topzware tuigage, verkeerde positie van mast en kiel, beroerde zeileigenschappen, zeker bij meer dan 2-3 Bft.

De boten die goed varen zijn door de eigenaren gestript en opnieuw opgebouwd, vaak als US1M, of naar eigen goeddunken.
In de romp is niet gek veel plaats voor toeters en bellen.
Ik ben te hooi en te gras ook bezig met zo'n romp opnieuw op te bouwen, het te zware dek is er al af, nu nog de te dikke(zware) gelcoat laag reduceren.

De Force 2 is een leuk model, maar als zeilende cat te klein.

De Seawind is een goede boot, maar ook met de nodige kinderziektes, die diverse boten al bij de maiden hebben doen vollopen...

Je kunt net zo goed één van de 'mooie boten' uit China halen, die strippen en naar eigen bevinden opbouwen als een goed zeilend model.

Je kunt al die 'ombouwenergie' natuurlijk ook in een van tekening gebouwde IOM, M-klasse, of 10R steken, dat zal minstens zo goed (of beter) zeilen dan een gepimpte Chinees...

Groeten, Jan.

Ga morgen een Affinity in elkaar zetten voor iemand die nog nooit gezeild heeft, misschien gelijk de maiden als het weer het toelaat ?

Even in elkaar zetten dat viel lelijk tegen, dynema touwtjes door al die oogjes krijgen ? Iemand een goede methode om een puntje aan het touwtjes te smelten of te lijmen , kreeg telkens een verdikking .
Voor de rest ziet dat er goed uit.
3 U werk voor het A tuig.
Na de maiden de knoopjes verzegelen (zal wel nodig zijn want dynema hout slecht knopen) en de eindjes afknippen,
nLT5S4QqTLF-PA7H0UtRCTDi9H7uYbqquhBSabbY1eDfzhKng4H-qjr4Fm0OHHDpgAXjxD0XDxPpCg=w2305-h1297-no

René,

Ziet er toch goed uit. De Dynema lijnen die met de Affinity geleverd worden zijn vrij dik en ze hebben de neiging om pluizig te worden. Daarom snij ik het lijntje met een scherp hobbymes en maak ze nat voor ze door het gat te trekken. Het is wel verstandig om alle knopen in de secondelijmte zetten. Nu nog het B tuig.

MVG Arnold

Zo heb ik het ook gedaan .
B tuig is ook klaar , daar hebben we de maiden mee gedaan , viel geweldig mee, even middenstand van het roer trimmen en weg was ze, zelf Frank ( mijn instructeur vliegen) die nog nooit had gezeild slaagde er in om kreeg snel de truc te pakken om op te kruisen en met een beetje raad halve wind naar de wal te zeilen en met de neus in de wind te stoppen voor mijn voeten.

Z3vLEN-xz09KA33Bq_X4jQfRWPZN23KwcCH6ALDaAbtrX8SrOS2UzUEpEzSG_y2OeVMrtsGXR2zTJA=w2305-h1297-no

Back