op zoutwater varen?

• Topicstarter Topicstarter bart van es
  • Startdatum Startdatum
B

bart van es

Guest
ik heb een vraag:

is het aan te raden om met een (zeil)boot op zout water te varen
(ik woon aan een meer, zoutwater)

ik vraag het me gewoon af of het aan te raden is :wink:

Ik zie niet direct een probleem. Enige probleem wat je zou kunnen tegenkomen, is dat bij eventuele schade er zout en vocht in de beschadiging blijft zitten. Beschadigingen derhalve goed uitspoelen met water.

De onderdelen van je boot moeten natuurlijk wel van RVS zijn. Verzinkt metaal houdt het niet in zout water.

idd goed afspoelen met kraanwater. als je die zoutkristalletjes laat opdrogen kunnen ze nog wel eens een lijntje doorschuren of je zeil om zeep helpen (mijn ervaring bij windsurfen in ieder geval....)
Nou zijn de kracht op een modelbootje wel wat kleiner, maar als je een mooi model heb, is het toch zonder als je zeil helemaal lelijk en dof word

goed afspoelen met water elke keer, het heeft wel degelijk effect, ik heb al een paar keer roest gehad op een model , dat is toch wel minder.

verder geen probleem ! je boot drijft zelfs wat hoger op het water :d

mvg Robert

Alle tips hierboven zijn terecht, hier alleen nog een waarschuwing:
Als je zout water op je electronica krijgt, kan die wel eens ernstig dood gaan.
Dat is nou net het verschil tussen zoet en zout water:
Zoet (schoon) water hoéft niet persé schade te veroorzaken, want het geleidt niet zo goed. Bij zwakke stromen hoeft het dus geen probleem te zijn.
Zout water geleidt als de beste, ook bij lage stromen veroorzaakt het onmiddellijk kortsluiting. Je ontvanger of je schootlier zijn je dan niét dankbaar.

Zoutwater is gewoon ongezond, voor electronica en mens, je moet het als drenkeling ook niet drinken dat overleef je niet.
Electronica overleeft het ook niet.

Ongezond is een groot woord :d , als je er gewoon goed oplet dat er niet teveel water binnen komt is er echt geen probleem , goed afspoelen en drogen en klaar is kees.

Ik vaar bijna alleen maar op zout water.

mvg Robert

Heey mensen

ik ben sinds kort ook aan het zeilen (met een seadolphin 770 van kyosho).
Ongeveer 5 km van mijn woonplaats is de Bergse Plaat, dit is een binnenwater, wat vroeger in verbinding stond met zee.
Het is zout water...

Nu wil ik hier eigenlijk wel gaan zeilen.
Mijn servo's zitten 1,5cm van de bodem van de boot (roerservo: standaard, zeilservo: hitec 9.2kg)
Het luikje boven het roer sluit prima af, luik boven de electronica ook behoorlijk goed. Heb gezeild op zoet water, wel wat water over de zijkant gehad, en hij was binnen kurkdroog.

Is het alleen wel slim om daar te zeilen? Die zeilservo vond ik toch behoorlijk prijzig, en heb geen zin om die kapot te varen :S

Ga overigens niet zeilen bij HEEL veel wind, gewoon rustig windje...

Owja, en er wordt regelmatig geroepen: afspoelen met kraanwater.
Maar hoe en wat dan? Kan moeilijk de douchekop op de boot zetten, dan weet je zeker dat er water binnen komt lijkt mij? En de zeilen dan ook afspoelen met dat water???

Of moet je je boot zo houden dat het water er gewoon langs kan lopen, en dan voorzichtig alles (incl zeilen) afspoelen?

Badbert,

Als je het luik ook nog eens goed afplakt met tape is de boot waterdicht dus een douche meer of minder maakt niet uit.
Alles moet binnenin droog blijven, goed afplakken en douchen maar...........

Pendelaar

Heey bedankt!

Ik las al net ergens dat je tijdens het varen je luik ook beter ff extra dicht kan tapen. Zien ze toch niet ;)

Thnx!!

Goed dat ik dit topic lees,

ik ga mijn Robbe Rainbow meenemen naar Kroatie. om daar in de zee te zeilen.

aftapen dus.

in het Velebit kanaal, vlak bij Zadar, bijna geen branding, rustige zee, vaak een licht windje dus zo goed als ideaal.

Aleen hoe zouden de kroaten op een zender reageren, zou dat daar gewoon mogen ?

Of moet je je boot zo houden dat het water er gewoon langs kan lopen, en dan voorzichtig alles (incl zeilen) afspoelen?
Jij snapt em :lol:

Even zonder gein, wanneer je de mast verwijderd kun je heel simpel de romp op zijn kop houden en hem dan goed afspoelen met water.

Probeer zowiezo je boot helemaal waterdicht te krijgen. Dit is bij een zeilboot wel zo handig wanneer je met harde wind zeilt.

Ook de zeilen afspoelen met de tuinslang o.i.d.

Back