Opbouw Easystar met rolroer.

Met mijn eerste Easy heb ik een aantal mooie vluchten gemaakt.
Okay de eerst waren vanwege de Typhoon 6/15 met 5x5 prop erg kort.
Ik kreeg haar niet onder controle, de snelheid was te groot voor mij als beginner.
Maar op een kwade dag ging ze ervandoor. Had geen Richtingsroer meer, om welke reden dan ook.

Dus na een korte bedenktijd, en een blik in de spare part box besloten om er eentje te maken met een 400 7,2V. En deze met een grotere staart en rolroeren uit te voeren.

Nou, zo bedacht, zo gedaan. Besteling gedaan bij RC en een Easy opgehaald uit de winkel.

De ontvanger wou ik deze keer vast in de romp leggen, en omdat ik erbij moet kunnen om de rolroeren aan te sluiten bedacht ik me deze maar onder de vleugel te leggen. De servo’s naar achter om het zwaartepunt wat mooier te krijgen. Netjes meten en voorzichtig snijden net een scherp hobbymes. De wand werd wel wat dun achter de servo’s dus heb ik aan de binnenkant een 6mm depron versterking gelijmd. Ook bij deze werd de staart versterkt door een carbon buis. De voedingskabel moest nog verlengt worden, maar dat spreekt voor zich. De gehele romp is met CA gelijmd na het pasmaken van de electro installatie.

De vleugel zit niet alleen vast aan elkaar met een Carbon buis, maar ook met magneten net als de canopy.

Het marginale staartvlak is vervangen door een gefolied balsa exemplaar, van drie a 4 keer het oude formaat. En ook de rolroeren zijn op deze manier gemaakt. Alle stuurvlakken werken nu op scharnieren die met 5 minuten epoxy zijn aangebracht.
De rolroeren hebben ieder een eigen 6 grams servo. Hiervoor heb ik net als in de romp netjes een passend gat uitgesneden waar de servo’s zonder lijm vast in zitten. Voor de kabel heb ik de geleider van de carbon staaf niet helemaal vastgelijmd, en een klein sneetje voor het laatste stukje. Daar kan de kabel mooi vast in geduwd worden. Tape eroverheen, en het zit netjes vast.

De lipo’s liggen voorin ingebouwd met Depron om alles flexibel te houden. Ik wil er eerdaags en keer een camera in hangen. Deze aankoop is even uitgesteld vanwege de aankoop van een Easystar!!!! Vliegen gaat voor foto’s.
Op de laatste foto zijn de roerhorens nog niet aangebracht, en de boutjes van de demontabele staart ook niet. Deze detailfoto’s zijn helaas mislukt, ik zal zodra ik weer even een fototoestel vast mag houden deze opnieuw te maken.

Stats:
Thrust static : 425 gram.
Gewicht zonder Lipo’s : 530 gram.
Lipo pack. 3s 2p/4p : 180/360 gram.
De amps en V zou ik nog eens belast moeten meten.

Al eens op http://www.mpx-easystar.de/ gekeken? DE easystar fanpage!
Ben benieuwd hoe hij vliegt? Laat maar weten dan ga ik het ook doen, zat zoiezo al te denken aan groter rudder. Succes ik hoor het wel!

Yep, die site ken ik. Ook weer wat van afgekeken.
Zaterdag hoop ik op goed weer voor de Maiden.
Dat is het lastige van winter. Als ik nu van mijn werk wegga is het al donker. Dus alleen weekenden vliegen...

Ik zie dat jij de vleugelpunten nog in originele staat hebt. Is er een reden dat je deze niet plat maakt?

Het lijkt mij dat die punten er voor zorgen dat hij moeilijk over zijn as wil draaien.

Ik zit nog te wachten op mijn onderdelelen :(.. zodra deze binnen zijn kan ik eindelijk de rolroeren inbouwen :)

Regelaar is een IMCS 12 van 20 Euro. (Staufenbiel)

Accu ligt voor in de neus. er ligt nu een 3s4p 4400 pakket in. Die te splitsen is in 2 2200's. Alle speling is met depron opgevult.
Zodat er nog te doen is met het zwaartepunt als er een camera inzit.
De kabel van naar de regelaar is verlengt. Ik kan met gemak een pakket vooraan in de neus duwen en dan heb ik nog wat over.

De vleugel heb ik niet platgemaakt. Kan altijd nog, maar ik wil met landingen mooier kunnen corrigeren. En met rolroeren lukt dat beter als met alleen de staart. En ik kan ze ook als flaps/rem gebruiken voor op kleine veldjes.

Dat is waar :)

Ik heb mijn onderdelen ook bij Staufenbiel besteld :).. Weet jij hoeveel dagen het duurt voordat de spullen verstuurd worden en aankomen? Ik zit nu al 1,5 week te wachten :(

Ik heb ook betaald met creditcard.. ..vreemd ik wel een order bevestiging gehad.. Misschien hebben ze iets niet op voorraad, maar ik verwacht op z'n minst een mailtje met op xxx gaat het verstuurd worden of het is nu verstuurd.

Soms zijn ze heel snel, maar vraag altijd om een bericht bij verzending, of als iets niet op voorraad is.. Daar moet je echt om vragen, is geen normale service daaro.
Meestal heb ik mijn spullen binnen drie dagen in huis. Het lastigste is UPS, die gooien niets in de bus, dus ik plan op zaterdagen..
Vaak kun je best leuk handelen als ze iets niet hebben, vraag de net iets duurdere/betere/grotere versie (een van de drie dus). Krijg je dan vaak zonder extra kosten..

Ben wel goed te spreken over Staufenbiel.
Laatst had ik mijn Graupner R700 ontvanger stuk (eigen schuld, kortsluiting)
Opgestuurd en binnen ongeveer 2 weken had ik hem kosteloos gerepareerd terug met een papiertje erbij wat ze vervangen hadden en het kapotte ICtje :)

Hey, Noah.

Mag jij toch niet aankomen van je vrouw :evil: , en vervuil mijn draadje niet zo.... :wink:

Vanmiddag maar eens vroeg weggegaan op het werk.

Ze vloog mooi, alleen werkte ik nog niet geheel goed met de rolroeren. Ze klom netjes, en stuurde perfect op de staart, morgen nog wat gaan spelen met de rolroeren. Alleen dat uitzweven is haast lastig om te landen.Heb 20 a 25 korte vluchtjes gemaakt. En ben vertrokken omdat het donker werd.

Het vergrote staartroer werkte perfect, moet alleen de uitslag ietsje terugregelen. Staat nu op 125 % van de oude nog, maar mag terug naar 100%.

En zoals zo vaak op ons veld kreeg ik weer gezelschap van diverse roofvogels, ik stoorde een valk bij zijn/haar jacht. Kwam me even achterna, keek eens goed, en negeerde me verder, en een buizerd liet zich ook even zien, maar had ook al geen interese in die blok styropor.

Sanka; Typhoon 6/15 met 5x5 prop was het mogelijk verticaal take-off te doen? Ik wil ook naar iets snellers maar veel brushless zijn te groot om goed en mooi in de motoruitsparing te passen. dia. van 2,7 cm is niet veel

Hoe bedoel je dat je nog niet goed met het rolroer werkt?

Ik heb gisteren even mijn easystar met platte vleugel tips uitgeprobeert.
Het was echter mistig met zicht van 20-30 meter ofzo.. Met als gevolg dat ik erg veel rondjes moest draaien om het toestel niet uit het oog te verliezen.

De easysa met platte vleugeltips vliegt een stukje beter dan met. Hij stijgt veel makkelijker en kanteld beter in de hoeken waardoor je meer met het hoogteroer de bocht maakt ipv met het richtings roer. Echter is dit niet fijn vliegen zonder rolroeren, na elke bocht moet ik even het richtingsroer de andere kant op gooien om hem weer recht te krijgen, en dit gaat allemaal een beetje traag. Niet handig voor het vliegen in de dichte mist. Doordat hij zich niet na de bocht direct rechttrekt en ik dit niet snel kon corrigeren knalde ik dus op de grond met de vleugel. Gelukkig geen seriouse schade wat niet opgelost kan worden met een beetje lijm :P

Over 1,5 week komt mij bestelling helaas pas binnen. De mx-12 zender was in backorder. Tot die tijd geen rolroeren :(

@ Milcoi

Typhoon 6/15 met 5x5 is gas geven, en 45/60 graden omhoogen flink tegensturen om hem recht te houden.... En dat was met 2 a 3 graden schuinstelling van de motor. Als je gooit niet meer als half gas, is meer als voldoende om te klimmen.

@ Helza

De rolroeren met de opstaande vleugeltips werken nog niet zo goed als verwacht, helaas nog geen tijd gehad om verder te expirimenteren. Had de uitslagen ook nog maar op 50% staan, om mezelf de tijd te geven om er aan te wennen.

Back