Met mijn eerste Easy heb ik een aantal mooie vluchten gemaakt.
Okay de eerst waren vanwege de Typhoon 6/15 met 5x5 prop erg kort.
Ik kreeg haar niet onder controle, de snelheid was te groot voor mij als beginner.
Maar op een kwade dag ging ze ervandoor. Had geen Richtingsroer meer, om welke reden dan ook.
Dus na een korte bedenktijd, en een blik in de spare part box besloten om er eentje te maken met een 400 7,2V. En deze met een grotere staart en rolroeren uit te voeren.
Nou, zo bedacht, zo gedaan. Besteling gedaan bij RC en een Easy opgehaald uit de winkel.
De ontvanger wou ik deze keer vast in de romp leggen, en omdat ik erbij moet kunnen om de rolroeren aan te sluiten bedacht ik me deze maar onder de vleugel te leggen. De servo’s naar achter om het zwaartepunt wat mooier te krijgen. Netjes meten en voorzichtig snijden net een scherp hobbymes. De wand werd wel wat dun achter de servo’s dus heb ik aan de binnenkant een 6mm depron versterking gelijmd. Ook bij deze werd de staart versterkt door een carbon buis. De voedingskabel moest nog verlengt worden, maar dat spreekt voor zich. De gehele romp is met CA gelijmd na het pasmaken van de electro installatie.


De vleugel zit niet alleen vast aan elkaar met een Carbon buis, maar ook met magneten net als de canopy.

Het marginale staartvlak is vervangen door een gefolied balsa exemplaar, van drie a 4 keer het oude formaat. En ook de rolroeren zijn op deze manier gemaakt. Alle stuurvlakken werken nu op scharnieren die met 5 minuten epoxy zijn aangebracht.
De rolroeren hebben ieder een eigen 6 grams servo. Hiervoor heb ik net als in de romp netjes een passend gat uitgesneden waar de servo’s zonder lijm vast in zitten. Voor de kabel heb ik de geleider van de carbon staaf niet helemaal vastgelijmd, en een klein sneetje voor het laatste stukje. Daar kan de kabel mooi vast in geduwd worden. Tape eroverheen, en het zit netjes vast.

De lipo’s liggen voorin ingebouwd met Depron om alles flexibel te houden. Ik wil er eerdaags en keer een camera in hangen. Deze aankoop is even uitgesteld vanwege de aankoop van een Easystar!!!! Vliegen gaat voor foto’s.
Op de laatste foto zijn de roerhorens nog niet aangebracht, en de boutjes van de demontabele staart ook niet. Deze detailfoto’s zijn helaas mislukt, ik zal zodra ik weer even een fototoestel vast mag houden deze opnieuw te maken.

Stats:
Thrust static : 425 gram.
Gewicht zonder Lipo’s : 530 gram.
Lipo pack. 3s 2p/4p : 180/360 gram.
De amps en V zou ik nog eens belast moeten meten.
Okay de eerst waren vanwege de Typhoon 6/15 met 5x5 prop erg kort.
Ik kreeg haar niet onder controle, de snelheid was te groot voor mij als beginner.
Maar op een kwade dag ging ze ervandoor. Had geen Richtingsroer meer, om welke reden dan ook.
Dus na een korte bedenktijd, en een blik in de spare part box besloten om er eentje te maken met een 400 7,2V. En deze met een grotere staart en rolroeren uit te voeren.
Nou, zo bedacht, zo gedaan. Besteling gedaan bij RC en een Easy opgehaald uit de winkel.
De ontvanger wou ik deze keer vast in de romp leggen, en omdat ik erbij moet kunnen om de rolroeren aan te sluiten bedacht ik me deze maar onder de vleugel te leggen. De servo’s naar achter om het zwaartepunt wat mooier te krijgen. Netjes meten en voorzichtig snijden net een scherp hobbymes. De wand werd wel wat dun achter de servo’s dus heb ik aan de binnenkant een 6mm depron versterking gelijmd. Ook bij deze werd de staart versterkt door een carbon buis. De voedingskabel moest nog verlengt worden, maar dat spreekt voor zich. De gehele romp is met CA gelijmd na het pasmaken van de electro installatie.


De vleugel zit niet alleen vast aan elkaar met een Carbon buis, maar ook met magneten net als de canopy.

Het marginale staartvlak is vervangen door een gefolied balsa exemplaar, van drie a 4 keer het oude formaat. En ook de rolroeren zijn op deze manier gemaakt. Alle stuurvlakken werken nu op scharnieren die met 5 minuten epoxy zijn aangebracht.
De rolroeren hebben ieder een eigen 6 grams servo. Hiervoor heb ik net als in de romp netjes een passend gat uitgesneden waar de servo’s zonder lijm vast in zitten. Voor de kabel heb ik de geleider van de carbon staaf niet helemaal vastgelijmd, en een klein sneetje voor het laatste stukje. Daar kan de kabel mooi vast in geduwd worden. Tape eroverheen, en het zit netjes vast.

De lipo’s liggen voorin ingebouwd met Depron om alles flexibel te houden. Ik wil er eerdaags en keer een camera in hangen. Deze aankoop is even uitgesteld vanwege de aankoop van een Easystar!!!! Vliegen gaat voor foto’s.
Op de laatste foto zijn de roerhorens nog niet aangebracht, en de boutjes van de demontabele staart ook niet. Deze detailfoto’s zijn helaas mislukt, ik zal zodra ik weer even een fototoestel vast mag houden deze opnieuw te maken.

Stats:
Thrust static : 425 gram.
Gewicht zonder Lipo’s : 530 gram.
Lipo pack. 3s 2p/4p : 180/360 gram.
De amps en V zou ik nog eens belast moeten meten.