Opbouw Easystar met rolroer.

Zorg er maar voor dat de vleugel goed vast zit, want je kunt dan hele mooie loopings maken. En ook hele korte, als je vol up geeft.

Geen rolroer is nagenoeg de enige beperking.

Ik heb te spullen eindelijk ontvangen :) yippie..

Ik heb nu een MX-12 afstandbediening met een R700 ontvanger.
Ik loop alleen tegen een probleem aan. Ik heb de linker vleugel een servo en in de rechter vleugel een. Alleen nu heb ik dus 2 servo kabels. Maar hoe moet ik deze kabels nu op de ontvanger aansluiten? Ik heb nu de linker rolroer aangesloten op kanaal 2 en de rechter op kanaal 6 zitten. Op de afstandbediening heb ik het toestel ingesteld op flaperon en alles lijkt zo te werken. Klopt die instelling zo ook? Kan je rolroeren ook op 1 kanaal aansluiten d.m.v. en v-kabel?? En welke instelling gebruik je dan?

Voor mijn gevoel zijn flaporons toch echt iets anders dan ailerons..

@ Helza

Ik heb ze ook op 2 en 6 zitten, dat klopt dus. Een Y kabel werkt ook, maar dan doen beide servo's hetzelfde. Dan zou je flaperon weer uit moeten zetten, alhoewel uitgang 6 dan toch niets doet..

Met flaperons kun je diferentieel geven, en ze als remkleppen/flaps gebruiken, ligt aan de ligging. Bij mij werken ze als flaps.

Alles lijkt dus goed.

Ik heb nu op beide Easy's de staartroeren vergroot. Mijn oude (de easy die een maandje verdwenen was) stuurde ook niet echt lekker in vergelijking met mijn nieuwe. Dus die heeft nu ook een balsa richtingsroer. En alle roeren werken nu met lichtgewicht scharnieren.

De 7,2V 400 variant vloog zondag aanzienlijk beter als de Typhoon variant. Ik kreeg de Typhoon variant in die wind haast niet door de bochten gevrongen, en met de 400 heb ik meer als een uur gevlogen zonder probleemen tussen de buien door.

En die benzinevliegers maar tanken, ik had amper een volt uit mijn 4400mah pakket getrokken. Motorloop is natuurlijk veel minder als dat uur, maar heb toch aardig gevlogen, niet alleen de zwever uitgehangen.
Dit is goed voor uren vliegplezier zo.. De 400 7,2V op 3S lipo's is meer als voldoende om hier een hele leuke kist van te maken, met de Typhoon maakt de easy wel mooiere loopings.

@ sanka, hoe gaat het met je rolroeren? Heb je dit al goed kunnen testen/aanpassen?

Welke afmeting voor de rolroeren is het beste denk je? Ik moet deze nog uitsnijden, dus als je suggesties hebt graag :)

Ik ga de stuurroeren ook nog maar even verlengen, met die wind van de laatste tijd gaat het draaien wel erg langzaam tegen de wind in :)..

Helaas niet zoveel van gemerkt. Maar door die wind van het weekend durf ik er niet veel over te zeggen. Het grote staarvlak merkte ik goed(de ene met stuurde perfect, de andere zonder stuurde zwaar waardeloos met die wind), maar de rolroeren???? Ik heb ook met vleugels zonder gevlogen en dat ging net zo goed.

De rolroeren zijn van 30 naar 35mm verlopend breed, en ongeveer 250mm lang. Misschien wel te klein?? Ik zal deze uitslag eens op 125% proberen als het mooi weer is, en op 100 meter vliegend.

Met platte vleugels doet het misschien meer, maar dat ga ik niet doen op mijn Easy's.

Ik zat zelf te denken aan 300-350mm breed en 30mm-50mm diep.
Even kijken hoe het uitvalt in de vleugel, misschien kan dat niet eens :)

Te groot kan toch geen problemen opleveren? Je kunt toch altijd de uitslagen kleiner zetten.

Ik dacht, ik begin klein, kan altijd nog vergroten!! Alleen even nieuw balsa roertje maken als het groter blijkt te moeten.

Die van jouw zouden moeten werken. Het lijkt groot genoeg te zijn.. En het zou ook nog moeten kunnen, al word het rolroer wel aardig dik aan de voorkant.
Je kunt altijd nog de uitslag beperken idd.

Laat maar horen als het vliegt.

Met de uitslagen op 150% ging het aardig. Ik ga ze wat groter maken.
30cm bij 4.5/5cm. En dan nog maar eens proberen.

Het hoort te werken op 100% dan heb je nog wat over om mee te spelen.

oud draadje maar een vraagje
sanka vliegt het nu goed met die maten want ik heb namelijk ook een extra set vleugels besteld en daar wil ik ook roreoren. ik heb wel graag dat je ook een beetje kan stunten beetje hoor
mvg

heb ik al eens in een ander draadje geplaatst, kan dus hier ook nog maar een keer, alleen zul je effe moeten wachten tot de fotoserver weer in orde is.

Theo Coenen in een ander draadje zei:
Zo, enkele foto's van mijn rolroermodificatie van mijn Easystar. Als eerste had ik gewoon een kleine lineaal op de achterlijst gelegd en daarlangs een rolroer uitgesneden. Dit stukje schuim heb ik weggenomen en voorzien van een balsa voorlijstje. Aan de vleugel heb ik een balsa lijstje gemaakt om de scharnieren beter te bevestigen. De eerste poging bleek al snel dat het rolroer niet echt werkte omdat dit teveel naar het midden van de vleugel zat. Hierop heb ik nog een stukje uitgesneden en bij het rolroer gevoegd. Nu werkt het wel. Het gehele rolroer is nu 45 cm lang en zoals jullie kunnen zien is het stukje schuim net zo breed als de standaard lineaal. En het rolroer is nu zover mogelijk naar de tip toe gebracht. De servo is een stan daard 9 grammertje welke direct naast het einde van de koolstaaf in de vleugel is ingelaten. Het vakje is precies pas aan de servo daarom hoeft er alleen maar een stukje tape over de servo heen om hem op zijn plek te houden. Verder spreken de beelden denk ik wel voor zichzelf. Oh ja, het richtingsroer is nog steeds standaard en niet vergroot.
P4300071.JPG

P4300072.JPG

P4300073.JPG

P4300074.JPG

P4300075.JPG

P4300076.JPG

P4300077.JPG

P4300078.JPG

P4300079.JPG

P4300080.JPG

zander zei:
oud draadje maar een vraagje
sanka vliegt het nu goed met die maten want ik heb namelijk ook een extra set vleugels besteld en daar wil ik ook roreoren. ik heb wel graag dat je ook een beetje kan stunten beetje hoor
mvg

Daar heb je, voor zover als dat kan met een easy geen rolroeren voor nodig, maar wel het vergrote richtingsroer.
De rolroeren maken er nog steeds geen stuntkist van.

Back