Opbouw van de cabane struts

jan brilman

Forum veteraan
Bij dubbeldekkers zie je vaak dat er dik staaldraad tegen twee spanten aangelijmd wordt (of vastgezet met van die plastic 'clamps' (?), en die steken dan boven die spanten uit, en bovenaan worden ze weer omgebogen, en tegen de onderkant van de vleugel aangeschroefd (soms weer met van die 'clamps').

Echte kisten doen dat volgens mij anders; zie als voorbeeld deze Stearman.

http://www.ratomodeling.com/references/N2S/images/img_3156.jpg

Zou je iets dergelijks bij een model ook niet kunnen toepassen?

Ziet er wel even een stuk netter (en meer scale) uit.


jan.
 
En dan dus in de zin van: boven de romp komen vier stukjes plaatmateriaal uit met gaatjes er in, en onder de vleugel idem dito.

Die worden met losse struts aan elkaar geschroefd, en de zaak wordt met cross-bracing afgespannen.

Is een dergelijke opbouw al eens door iemand toegepast? :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt:
Kan een moderator deze vraag naar het 'Vliegende schaalmodellen-forum' verplaatsen? :confused:

Dit wordt niks, zo, hier . . . :nooo:


jan.
 
boven de romp komen vier stukjes plaatmateriaal uit met gaatjes er in, en onder de vleugel idem dito.

Die worden met losse struts aan elkaar geschroefd, en de zaak wordt met cross-bracing afgespannen.

Is een dergelijke opbouw al eens door iemand toegepast? :confused:

Jazeker, kijk eens bij mijn SE5a op de afdeling vliegende schaalmodellen.
In plaats van hout voor de struts kun je ook alu of RVS druppelprofiel gebruiken.
Deze kun je verlijmen (JBWeld)/vastpoppen met de metalen strips.
De strips moet je zelf zagen ja, veel werk.

Dat weet je toch al Jan....:confused:

P1010119.jpg


P1010002.jpg



P1010026-1.jpg


P1010027.jpg


P1010023.jpg



Groeten, Ralf
 
Klopt, jij was het. :p

Ik wist dat ik het eerder gezien had.

Ja, mooi gedaan.

Je hebt het voordeel is dat je op een grote schaal bouwt; veel ruimte om het stevig uit te voeren.

Bedankt voor het posten.


jan.
 
Back
Top