Opbouwen Sab goblin

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door ekoning, 6 jun 2012.

  1. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik zou een andere servo proberen om die te elimineren. Is dat het niet een andere kabel. Is dat het niet dan een andere flybarless unit of servo direkt op de ontvanger aansluiten om te testen, dan moet het wel de FBL unit zijn als hij dan wel goed werkt.
     
  2. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Blijft het vaag dan zou je wel eens last kunnen hebben van static mischien???
     
  3. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    foutje , verzenden ging dubbel doordat ik bijlage had, go figure!
     
  4. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    @Knaller: was al laat 16:30 en je had niets zien vliegen , heb me wel aangemeld bij vincent die in zandvoort zat.

    gevonden:
    [​IMG] [​IMG]

    lompe en stugge krimpkous van de kabel afgehaald en overal verlengingen/verkortingen , als ik met de kabel rommel heb ik wel tail.
    had ik kunnen weten want de swash servo's kabels en stekkers waren ook erg brak en moesten ook al vernieuwd worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Wanneer kom je weer?
     
  6. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    @knaller: weet ik niet, hoe te melden? Ik vraag altijd toestemming van Vincent en zal niet vaak zijn aangezien ik in Zwolle woon maar mijn ouders in Heemskerk
     
  7. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    Toen ik de tailcase ontspande om de belt eraf te kunnen halen en na een kleine pauze weer verder ging maakte ik een foutje , ik zag dat de tailcontrol en de servoarm niet meer op 90 graden stond dus ik de tail control rod verkorten.
    Na een kort gesprekje met Anko via phone over de servo kwam Anko met de opmerking , ja logisch dat alles niet meer 90 graden staat omdat je de tailbelt hebt ontspannen met de tailcase. ik: Duhhhhhhhhhhhhhh
    HEERlijk die beginnersfoutjes , die vergeet je namelijk nooit meer en leer je van.

    Best een ubergrote oeps , baalde van die tailservo dat die niet goed was en lette even niet op , heb waarschijnlijk de zender eerst uitgezet en toen begon de heli op te toeren in het huis , schrok me dood , gelukkig zat er geen tail aan maar wel de mainblades , heb het ding op de grond gegooid en ben er op gedoken en de batterystekker eruit getrokken.
    schade: 1 mainblade iets beschadigd maar mag geen naam hebben , 1 landgearstrud bout los en 1 blade link gebroken.
    HEERLIJK die beginnersfoutjes , geleerd; ga ik afstellen en testen? altijd bladen eraf.

    na een paar dagjes rust:

    ik heb de krimp van de kabel afgehaald en de kabel is op wel 5 punten per kabeltje verlengd/verkort. anyway tot op 3 cm van de servo afgeknipt en een nieuwe kabel op gesoldeerd en de tail werkt weer als een tierelier.

    De servo weer in de staart gebouwd en secured met hotglue , anyway niet meer compleet in krimp of sleeve maar goed in de hotglue en waar de kabel de staart uit komt wel wat krimp erop.
    Stekker staat nu ook niet meer onder druk als hij in de verlengkabel zit.

    De tailcontrol rod weer op maat gemaakt maar de rod liep aan bij de servo met stick helemaal naar links , anko had de hevel en kogel zelf gemaakt en die stond op 12mm van center , handleiding zegt 16-18 mm dus de kogel naar het buitenste gat gemaakt en nu loopt de linkage niet aan tegen de servo , effe snel de endpoints opnieuw ingesteld met de vbar software (bladen waren eraf hehehe) en klaar is clara.

    schade van het op toeren is ook weer hersteld en zondag gaan we vliegen!
     
  8. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Als je eerst je zender uitzet en hij toert op dan staat je failsafe niet goed, de heli mag gewoon niet optoeren dus ff checken.
    En ipv afstellen met power op de esc kun je ook gewoon een goedkope bec of regulator kopen of een 4 cellen nimh erin prikken. Dan kun je aankloten wat je wilt en zal ie nooit optoeren. Of de motordraden lostrekken als je er bij kunt.
     
  9. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    failsafe instellen? in de vstabi , jive of de zender?
     
  10. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    hangt af van de zender waar het moet. bij futaba in de zender. bij spektrum is het bij het binden. bij spektrum in vbar?
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Goede tip van de siliconen spray voor de belt. Ga ik ook maar eens toepassen op mijn Henseleit.

    Vind het euvel met de tich keer gesoldeerde verlengkabel echt verbijsterend in zo'n dure heli! :(

    Hopelijk zijn alle bugs er nu uit en kan je genieten van het vliegen!
     
  12. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    siliconenspray op de motorbelt alleen omdat deze erg straks is , is ook maar de eerste 5 vluchten ofzo, de tailbelt doe ik niet , dat is na 5 vluchten gewoon bijstellen en is de rek eruit. waren tips van anko.

    hahaha , ja zeker , de stekkers van de servo's waren ook brak , had de goblin nieuw overgenomen met 2dehands electronica van iemand hier op mbf die zelf heel secure is met opbouwen dus was ook wel verbijsterd.

    morgen gaat ie de lucht in en gaan we genieten want het geluid is heerlijk.
     
  13. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    vandaag 3 vluchten met de goblin gemaakt en genoten, wat een fijne heli , geluid en power is heerlijk. filmpje komt.

    [​IMG]

    BLIJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Erik, eindelijk heb ik je topic gevonden! Ik allemaal maar zoeken in bouwprojecten en onder electro heli's, maar ik vond maar niets. Bleek dat hij achteraf gewoon onder een begintopic stond haha. Anyway, toch gevonden!

    Wat betreft die servostekkers e.d. ben ik ook echt heel verbaasd. Ik kan me niet herinneren dat ik die kabel van de tail meerdere keren aan elkaar heb gesoldeerd namelijk. Wel heb ik hem verlengd aan de servostekker, dus dat eea daar mis is gegaan zou kunnen. Toch goed dat je het me gemaild hebt, want ik was er mezelf echt niet bewust van. Een crash voor jou of voor mij door deze onoplettendheid zou doodzonde zijn!

    Ik heb bij mij alles nog eens goed nagekeken, maar kan mezelf niet op zulke foutjes betrappen in de 700 benzine.

    Het doet me deugd dat je hem super vliegend hebt gekregen!!
    Nu die benzine's nog... Mijnes is vandaag succesvol gemaidend, en als je me nog vertrouwd qua bouwen, wil ik je best eens helpen met jou benzine heli. Uiteraard wel samen, zodat jij mij kan controleren haha, want zo zeker van mijn bouwkundigheid ben ik nu niet meer nu ik sommige slordigheden lees bij mijn oude goblin.... Vier ogen zien immers meer dan twee!
     
  15. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
  16. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    nou,

    De goblin is 2 weken geleden naar beneden gekomen.
    Was wat simpel aan het hoveren en hij hangde wat naar rechts dus ik naar links bijsturen maar deed niets meer,geen reactie en kwam van 10 meter hoogte naar beneden zeilen.
    bladen,frameplaten,blade links kapot en de flens van de tailgear was afgebroken (geperste versie)

    ik dacht dus dat dat het probleem was maar de staart was rete strak toen hij de grond in ging. Thuis gekomen dacht ik , een swash servo kapot gegaan dus de electronica even aangesloten en alles werkte gewoon tot ik dit zag:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dat is zwaar klote en erg zonde.
    Dat boutje zal ongetwijfels met locktite vast hebben gezeten.
    Is mij in het verleden ook wel eens overkomen dat er gelocktite boutjes toch na een tijdje spontaan loskwamen en eruit liepen.
    Ik vraag me nog steeds af hoe dat dan toch mogelijk is.
    100% garantie dat iets vast blijft zitten met locktite (blauwe versie) heb je natuurlijk nooit, maar het blijft wel verdomde zuur als zoiets gebeurt en dat met zo'n mooie grote zware heli als de Goblin.
    Sukses met de wederopbouw van je heli.
    Vind het een machtig mooi apparaat maar voor mij helaas te groot/te duur.
    Vr Gr E
     
  18. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Ik moet er niet aan denken dat mij dit straks gebeurd met de goblin die ik aan het bouwen ben. Hoop voor jou dat je hem weer snel vliegend heb.
    Succes met de wederopbouw.

    mvg. Freddie
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dat hoop ik dus voor JOU straks ook niet meneer Freddie!!
    Misschien een idee om dan toch maar rode locktite te gaan gebruiken op dit soort boutjes inplaats van de blauwe locktite.
    Want loskomen van zo'n boutje is een drama en hoe goed je pilot-skills dan ook mogen zijn, je gaat nat.(althans....de heli in dit geval)
    Want de heli zal dan zijn eigen weg richting moeder aarde gaan zoeken.
    En een beste klap zal het zijn.
    Vr Gr E
     
  20. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Ik zie ook geen locktite zitten? Op zoiets moet je gewoon teveel locktite doen, dan komt het niet los, ofja teveel, je moet het zien zitten na demonteren.
     

Deel Deze Pagina