Opbouwen vaste/starre as

Beste Forumleden,

Ik ben op zoek naar een vaste/starre schroefas waarvan de aslengte +/-44 cm is. Ik heb een beetje rond gekeken op het internet en zag een aantal assen van Raboesch langs komen. Deze zijn allemaal alleen aan de dure kant vanwege de lengte, toen bedacht ik het is leuk om zelf een schroef as te maken. Alleen heb ik geen idee hoe een schroefas precies is opgebouwd, de basis snap ik. Maar hoe zit het met lagering (hoe vaak?) En afsluiting van de uiteinden ik wil uiteindelijk graag een waterdichte schroefas hebben met een as met een diameter tussen 3 en 5 mm.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen?

Groeten

Hallo Esben,

Voor welke boot is de as bedoeld en hoeveel toeren moet 'ie gaan maken (dit in verband met het lagermateriaal)?

Groeten, Jan.

Hij komt in een Baby Bootlegger van 90 cm met waarschijnlijk een Speed-700 BB Turbo 12v.
Dit zijn de specs:
Nominal voltage 12 V
Operating voltage range 7,2 ... 19,2 V
No-load rpm 11600 min–1
No-load current drain 2 A
Current drain at max. efficiency 12,5 A
Current drain when stalled 43 A
Max. efficiency without gearbox 75 %
Length of case, excl. shaft 67 mm
Diameter 44 mm
Free shaft length 14 mm
Shaft diameter 5 mm
Weight 350 g

Dat ziet er allebei goed uit. Zou er een mogelijkheid zijn om de assen een paar/een cm in te korten als het nodig mocht zijn?

Ik ben benieuwd naar jou 'doe het zelf'-as vanavond? ;)

Groeten

Beste Forumleden,
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen?
Hoi Esben,

Nou begrijp ik niet waarom die as zo lang moet zijn voor een 90 cm model, dat betekent dat de as ergens in het midden van de boot aangedreven gaat worden ?. Is het raar te veronderstellen dat de helft van die lengte ook moet kunnen ? , het verschaft ruimte in de romp en is goedkoper lijkt me.
Eventuele verstoring op de waterlijn kun je voorkomen door te ballasten in de boeg of te schuiven met de accu.
Natuurlijk , zelf maken is leuk maar dat vergt materialen kennis en de benodigde gereedschappen omdat tot een goed einde te brengen , een paar mislukkingen overstijgen al gauw de kosten van de genoemde Raboesch as.
Ik zou er nog maar eens overdenken Esben en ben tevens benieuwd wat pompebled gaat aanbieden.

Manus om een redelijke motor te kunnen plaatsen moet je de ruimte hebben, bovendien is de afstand van de motoras tot de onderkant van de motor, samen met de afstand tot waar de schroefas door het vlak gaat bepalend voor de hoek van de schroefas.
Uiteraard ook weer in combinatie met de schroefdiameter.
Hoe verder de motor voorin staat hoe vlakker je de schroefas kan leggen.

@Manus
ik heb 2 redenen om de as zo lang te maken.

De eerste is dat er een cockpit in komt met zittingen die 'in' de boot komen waardoor de ruimte achter in het schip erg beperkt is. Hier plaats ik de accupacks onder 2 maal NiMh (2x 6v serie of 12v parallel).

En de tweede is dat ik de as zo vlak mogelijk uit de boot wil laten komen. En dit kan ik doen door de motor zo ver naar voren te plaatsen. Een andere optie is een flex-as. Echter dan heb ik het probleem dat achteruit varen haast niet mogelijk is zonder de flex-as naar zn grootje te draaien. Vandaar de keuze voor een lange starre as.

Hallo Esben,

Bij de Ø4 mm as uit de eerste link is de as 50 mm langer dan de schroefaskoker, daarvan is 18 mm de schroefdraad aan de propzijde, de resterende 32 mm zit aan de motorzijde, die kun je inkorten tot je het stuk, dat je door de koppeling nodig hebt over hebt.

Bij de Ø5 mm as hetzelfde verhaal, alleen is het schroefdraaddeel 20 mm en heb je aan de motorzijde nog 30mm.

Bij de Ø5mm as zijn de lagerkokers op de aluminium schroefaskoker geperst/gelijmd (dat zou je moeten navragen), in de meeste gevallen kun je die met warmte wel loskrijgen en desgewenst de lengte van de schroefaskoker inkorten.

Ik zou bij zo'n lange as zeker voor Ø5 mm gaan, anders loop je de kans op whipping als je geen tussenlagers hebt.

In deze tekening van een baby bootlegger staat een schets van hoe ik de schroefaskoker zou maken (en ook wel gemaakt heb, alleen niet zó lang):
Attachment browser: baby bootlegger.GIF by davereap - RC Groups

Je zoekt in de K&S bak in de modelbouwwinkel eendrietal messing buisjes uit, die zo strakmogelijk in elkaar passen en waarbij de dunste de beide eindlagers vormt en dus zo strak mogelijk om je stalen schroefas moet passen.

Om voldoende ruimte voor de vetvulling te hebben zonder dat de vetfilm erg veel weerstand opwekt, neem ik drie in elkaar passende buisjes.
De dikste is natuurlijk de schroefaskoker en de beide kleinere, in elkaar geschoven, de eindlagers.

De buisjes die de eindlagers vormen zaag ik af op 2 cm lengte, ontbraam ze, maak ze metallisch blank en schuif ze in elkaar.
Samen schuif je ze in de dikste buis, waarbij je een millimeter of vijf laat uitsteken, dan heeft de bout voldoende materiaal om te verwarmen.

Ik soldeer alles met harskernsoldeer aan elkaar met de as erin, zodat de lagers zo goed mogelijk vluchten.

Daarna de uitstekende delen afzagen en vlak afwerken.
Een op deze manier gemaakte schroefaskoker zit al weer een jaar of vijf in mijn slepertje en draait rond de 4500 toeren zonder enige lekkage.

Ergens in het midden een smeerpijpje er op en je hoeft de as er niet uit te halen om te kunnen smeren.

Op deze manier zou je met kunst en vliegwerk ook nog een tussenlager in de buis kunnen solderen, het soldeer tin laat je door een gaatje in de buitenbuis er in vloeien.

Uiteraard vooraf de beide lagerbuisjes in elkaar solderen.

Zet het tussenlager niet precies in het midden, dan geef je de gelegenheid aan harmonische deeltrillingen!

Wil je het helemaal mooi hebben, neem dan eens contact op met HendricX hier op het forum.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Assen zoals Jan ze beschrijft zitten nu bijna 5 jaar in mijn model van de S139, een Duitse Schnellboot.
Aangedreven door twee brushless motoren die behoorlijke toeren maken. En dan heb je dit vaarbeeld:
full

Doorsnede van de assen is 2mm.

Een andere optie is (als je onverhoopt tóch onvoldoende lengte kunt kopen, maar wél lagers aan de uiteinden wilt hebben, i.p.v. messing buisjes:

Koop een schroefaskoker, bijv Raboesch, en zaag 'm ergens in het midden door. Koop ook uit diezelfde K&S-bak in de hobbywinkel een stuk DIKWANDIG messing pijp die strak om de schroefaskoker aansluit.

Soldeer die messing pijp aan de ene helft van de koker vast en herhaal dit aan de andere zijde.
Met de as (die je dus ook nog moet kopen, zelfde diameter als de originele as) er in, om de lagers zo exact mogelijk uit te richten.

Ja, je moet dus een Raboesch schroefaskoker + schroefas kopen (aan de prijs) + een extra stuk messing buis + een stalen eind waar je ook nog eens schroefdraad op moet tappen.
Al met al een hele exercitie, maar dan heb je wel een schroefaskoker op de goeie lengte én met fatsoenlijke lagers.

't Is maar wat je ervoor over hebt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk de dat oplossing van Jan een goede is die ik ga proberen te maken. Aangezien de goede ervaringen hiermee zie ik deze uitdaging wel zitten.

Ik had alleen nog een aantal vraagjes:
1. Is de messing buis die jij gebruikte als schroefaskoker dik of dun-wandig?
2. En voor de lagers?
3. Kan je bijv. een dikwandige lager plaatsen ipv twee dunwandige messing buisjes?

Ik had alleen nog een aantal vraagjes:
1. Is de messing buis die jij gebruikte als schroefaskoker dik of dun-wandig?
2. En voor de lagers?
3. Kan je bijv. een dikwandige lager plaatsen ipv twee dunwandige messing buisjes?
Hallo Esben,

1) de messing buis uit de K&S stand is dunwandig.
2) de buis die als lager dient, ook, vandaar de dubbele uitvoering om voldoende speling tussen buis en as te krijgen.
3) als het materiaal hard genoeg is, kan één dikwandige buis natuurlijk ook.\
Er zijn ook losse bronzen sinterlagers te koop, maar daar heb ik nooit mee gewerkt, of naar gezocht.

Als asmateriaal gebruik ik RVS of, als het erg stug moet zijn, verenstaal (hobby/modelbouwwinkel).
Verenstaal moet goed vet gehouden worden, want het roest én je hebt een draaibank nodig om er recht(!) schroefdraad op te kunnen snijden.

Ook RVS is niet het gemakkelijkste materiaal om draad op te snijden, ook dat zou ik in een draaibank (laten) doen.

Groeten, Jan.

Lagers

Na alle tips wat lagertjes in elkaar proberen te knutselen. Dit is het eindresultaat:

full

Boven: Tussenas lager (nu 20mm wordt 15mm)
Onder: Eindlager (nu 25mm wordt 20mm)

full

Boven: Na het afwerken
Onder: voor het afwerken

Groeten,
Esben

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi esben

dat ziet er al goed uit hoop dat dit gaat werken
heb je foto,s van de bootlegger ben er eigenlijk wel benieuwd naar,
hou je maar aan jan vast dan komt het zeker goed
ik ga je topic volgen succes met de bouw verder kerel.

@Gerard

Ik ga je waarschijnlijk verassen met de boodschap dat de Bootlegger nog gebouwd gaat worden. Ik heb met de bouw van mijn vorige boot, een 36 inch speedboot scratchbuild, heel vaak te maken gehad met het feit dat onderdelen niet pasten en ik de constructie moest veranderen.. Ik neem nu voor de Bootlegger heel veel tijd om alles te meten/tekenen/aanpassen voordat ik de bouw ben begonnen. Ik weet nu bijvoorbeeld dat de dikte van de schroefaskoker 8mm is en zodoende pas ik dit aan in het ontwerp.

Ik ben dus voorlopig nog wel bezig met bekijken hoe ik alles in de boot ga passen zodat het estetisch en bouwtechnisch gezien er goed uit ziet!

Ik kon het echter niet laten om iets aan het bootje te doen. Vandaar dus dat de lagers al bij af zijn ;) Ik ga uiteraard een bouwverslagje bijhouden van de bootlegger zodra de bouw start.

Netjes!

Hoe dik wordt je schroefas. 4 of 5 mm?

Dit in verband met de eventueele noodzaak van meerdere tussenlagers.

Groeten, Jan.

Back