opdracht school

• Topicstarter Topicstarter yannickboot
  • Startdatum Startdatum
Y

yannickboot

Guest
hallo,
nou ik heb een opdracht van school om een voer vaar vleigtuig te maken dat 2 meter komt zonder electro moter of vuurwerk...
wij dachten aan een pop pop bootje.. of een schoepenrad op elastiek maar volgens ons komt dat niet al te ver..!:confused: We weten niet hoe we hem nu beter kunnen maken.. we hadden al een rubber moter in gedachte.
maar we snappen niet hoe we dat maken en hebben geen bouw tekening kan iemand mij die sturen.

alvast bedankt,
yannick

Ik denk dat je dan iets van een veer moet nemen en die opwinden en er dan voor zorgen dat hij zijn energie gelijkmatig over brengt op bijvoorbeeld een schroef. Dus niet zoals een rubber motor, alles in een keer, maar zoals een opwindbare klok. Daar kom je denk ik het verste mee.

Gr, Daan

Ik denk dat je dan iets van een veer moet nemen en die opwinden en er dan voor zorgen dat hij zijn energie gelijkmatig over brengt op bijvoorbeeld een schroef. Dus niet zoals een rubber motor, alles in een keer, maar zoals een opwindbare klok. Daar kom je denk ik het verste mee.

Gr, Daan

Wij maakten vroeger op het schippers Internaat:teacher:
Van lege blikjes (groente) een soort proviandbootje :rolleyes:
En daar zetten we dan een oude wekker uurwerk in.
En dat liep dan een minuut of vier vijf:banana:
mvg
Frederik:D

Kunststof fles, 1/3 water, kurk, ventiel en fietspomp.
Dan is 2 meter geen probleem :twisted:

Heb nog een paar filmpjes voor je:
[URL="
[/URL] [URL="
[/URL] [URL="
[/URL] [URL="
[/URL]

Die laatste zitten paar goeie shots tussen!
Fles rechtop (op de kop) op boot zetten, zodat water boven opening staat. Uitlaat 90graden buigen (pijpje, stuk PVC ofzo) zodat gat naar achteren wijst.

Wel filmpje maken he ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
wij dachten aan een pop pop bootje.. of een schoepenrad op elastiek maar volgens ons komt dat niet al te ver..!
Een pop-pop bootje komt een heel eind hoor! Zolang het kaarsje brand gaat het bootje vooruit. Die paar meter is met een pop-pop bootje zeker haalbaar.
Hier op het forum hebben we wet een keer of wat over pop-pop bootjes gehad.
Met de zoek knop (zie in de boven balk) kom je een heel eind.

Hier een filmpje van mijn eigen pop-pop bootje:
HNntXFIYbnI[/media] - Pop pop bootje - pop pop boat

Succes!

Wim

Een pop-pop bootje komt een heel eind hoor! Zolang het kaarsje brand gaat het bootje vooruit. Die paar meter is met een pop-pop bootje zeker haalbaar.
Hier op het forum hebben we wet een keer of wat over pop-pop bootjes gehad.
Met de zoek knop (zie in de boven balk) kom je een heel eind.

Hier een filmpje van mijn eigen pop-pop bootje:
HNntXFIYbnI[/media] - Pop pop bootje - pop pop boat

Succes!

Wim

Volgens mij mag er geen vuur bij te pas komen hoor
Dat schrijft hij in zijn eerste post
mvg
Frederik:D

met een petfles+ fietspomp al geprobeert.. mag niet van docent :( balen!
daar ben je in 2 lesse wel mee klaar!!:d
maarjah... dat pop pop bootje is wel een suggestie alleen is het moeilijk om te maken??
ik wil dan gewoon beginnen met een simpel pop pop bootje dat ik later nog mooi kan maken. Want het ziet er heel ingewikkeld uit :O!!
en ik heb nog een vraag ik moet eerst experimenteren met het bootje.. dus dacht ik om meer tijd te hebben om het te maken. kan ijzer drijven? want alle pop pop bootjes zijn wel van ijzer maar ik snap niet helemaal waardoor dat kan drijven!! ( ben beginner)!
groetjes,,
yannick

ooh er mag trouwens alleen geen vuurwerk bij te pas komen.. wel gewoon vuur.

@Yannick,

Zoals eerder is genoemd zal een uurwerk goed volstaan (als dat van je docent toegestaan is). Neem geen wekker maar een uurwerk met 8-dagenrad,een weekloper. Een wekker loopt te vlug af omdat je dit type elke dag moet opwinden. Elke klok die vanaf de veerton(grondrad) meteen in het centrumrad grijpt ( de lange middenas die het wijzerwerk aandrijft) is een dagloper. Elke klok die daartussen een extra rad (het 8-dagenrad)heeft is een weekloper en dus is de loopduur langer waardoor het bootje langer de schroef kan laten draaien.

Om de kracht van de veer zo optimaal te benutten zou ik wel een ballandeur erop plaatsen.

groeten Paul

Hallo Yannick,

Hoe kan een stalen boot in water drijven, daar metaal toch zwaarder is dan water? Het antwoord ligt in de vorm van het staal, namelijk de bootvorm. In deze bootvorm is veel ruimte en dit maakt dat het geheel van metalen omhulsel plus de ruimte lichter is dan diezelfde ruimte water. Dit is de reden dat de boot niet zinkt, maar blijft drijven.

De wet van Archimedes

Een ondergedompeld lichaam ondergaat een opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof
  • een ondergedompeld lichaam verliest evenveel gewicht als het gewicht van de verplaatste vloeistof
  • Fgewicht = V x ρlichaam x g
  • Fopwaarts = V x ρvloeistof x g
Je krijgt deze formuleringen vast nog wel tijdens je natuurkunde lessen. Het ziet er misschien moeilijk uit, maar dat valt best wel mee. Gewoon goed opletten in de les ;).

Succes!

Edwin

maarjah... dat pop pop bootje is wel een suggestie alleen is het moeilijk om te maken??
ik wil dan gewoon beginnen met een simpel pop pop bootje dat ik later nog mooi kan maken. Want het ziet er heel ingewikkeld uit :O!!
en ik heb nog een vraag ik moet eerst experimenteren met het bootje.. dus dacht ik om meer tijd te hebben om het te maken.

Yannick,

Ik weet niet hou oud je bent (staat niet in je profiel) dus ik weet ook niet of je al wat van de Engelse taal kent.
Als dat wel zo is, heb ik HIER een site voor je.
Gebruik ook de zoek knop van dit forum eens. Hier zijn ook al pop-pop bootjes gemaakt EN beschreven.

Succes,

Wim

Back