Opduwer Rosa, schaal 1:10

Aangezien ik de laatste tijd niet zo veel bouw en ik nu niet zoveel te doen had. Maakt ik maar even een kort bouwverslag van mijn opduwer.

Als eerst had ik mijn spanten zelf getekend.
Gewoon met potlood. Daarna heb ik de spanten op 5 mm triplex en een ander onbekend houtsoort gezet. En uitgezaaagd.
Ook had ik een kiel gemaakt.
Toen had ik alles in me kaar gezet en nog extra stukken tussen de spanten gezet om het te verstevigen.

Foto-ZD73HBTU.jpg

Daarna ben ik begonnen met het beplanken van de romp.
Toen het beplanken klaar was heb ik haar al lichtelijk geplamuurd.

Foto-LNKCMSHG.jpg

Ik heb er uit eindelijk wel helemaal geplamuurd. Maar ik had eerst haar dekken er op gemaakt om haar een beetje gelijk te maken.

Foto-GMUT7GPK.jpg

De achterkant was nog open zodat ik er nog goed bij kon tijdens het spuiten.
Daarna heb ik de achterkant ook dicht gemaakt.

Foto-GEDKZRNR.jpg

Tegelijkertijd heb ik ook haar roefje gemaakt.

Foto-LN3BJJE6.jpg

Ze is ongeveer in dezer staat!
Ik ben nog van plan om ledjes er in te doen voor verlichting.
En misschien nog een toplicht.

Er moet nog geschuurd en nog wat geplamuurd worden. Maar dan is ze bijna klaar voor haar spuit beurt.
De romp word zwart met een briljant blauwe rand er om heen. De zijkanten van het roefje worden in de zelfde kleur blauw. De dekken, kuip en het dak worden gunship grey.

Ik hoop dat ik haar deze winter afkrijg.

Nog de maten van de romp: ongeveer 51cm lang en 21 cm breed.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Laatst bewerkt:
opduwer

Hoi medebouwer,

Is het mogelijk dat ik een kopij kan krijgen van die opduwer.
Wil de boot bouwen voor mijn kleinzoon in Frankrijk.
Hoop iets te hoten van je.

Mvg
Bootsman Utrecht

@ bootsman....

ik denk dat je niet echt wijzer word van mijn tekeningen

echter weet ik wel dat je ze kan bestellen bij de nvm site!

@ bootsman....

ik denk dat je niet echt wijzer word van mijn tekeningen

echter weet ik wel dat je ze kan bestellen bij de nvm site!

124948ea4e56bc3b8.jpg

Deze is dus van de nvm tekening gebouwd alleen is hij uitvergroot naar 1 Mtr 16
mvg:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeg Koen ,

Niet om het een of ander maar hoeveel plamuur zit op dat bootje van je ?
Je moet er mee uitkijken iets te veel en hij gaat naar beneden .
Dat is mij kortgeleden ook gebeurd en dat is toch zonde van de tijd die je er in heb gestoken .

mvg hans

Wat voor waterdichte laag heb je nu ?????? is de opbouw nu hout / plamuur / verf

mijn ervaring is dat het echt gaat lekken zo, en dan is ok in 1 X je romp naar de haaien.....

Tom

Je bent benieuwd naar de reacties.

Als ik eerlijk ben lijkt het meer op een drijvende plamuurtube.
Je moet echt wat schuurpapier kopen en dan eens aan de slag om het wat gladder te krijgen.

Ik heb goede ervaringen om zo te doen;)

Ik heb haar eerst beplankt.
Daarna plamuur er over gedaan. Ik ben haar nog bezig in de juiste vorm te schuren hoor! Dont worry....

Bij me vorige boten heb ik ook eerst geplamuurd en toen geverfd. Het bleef waterdicht en ze zijn niet gezonken.

En ik moet haar nog groten deels nog schuren op die foto's hoor!

Dan zou ik zeggen.....succes en kom maar op met de foto's als het schuurwerk gedaan is.
Ik zou alleen proberen met het volgende project om vanaf het begin de basis al wat gladder/netter te bouwen. Dat scheelt gewoon een hoop werk achteraf.

Nogmaals succes

Pendelaar

This alweeer een tijdje geleden dat ik hier mee bezig ben geweest.
Het schuren is helaas nog steeds niet gebeurd:(:mad:

Maar ik heb een vraagje over G4/G8.
Ik weet dat het helpt om schepen dicht water dicht te maken.

Bij mijn andere 2 boten heb ik dit niet gedaan. Dus alleen maar geplamuurd/geschuurd en geschilderd.

Maar nu wilde ik weten waarom precies met G4 of G8 impregneren?
Wat voor soort spul het is?
En of het echt persee nodig is om te doen? (volges mijn is plamuren en schilderen al voldoende.....)

Wie o wiee ken hier antwoord op geven?

hoi Koen,

G4 is een parketlak ofwel een polyeurethaan lak wordt keihard en waterdicht is eventueel een basis voor polyester .
als je je romp toen het nog alleen hout was, dus zonder plamuur, er 3 of 4 of zelfs 5 keer had ge-impregneerd met G4 had hij waterdicht geweest...

groeten, Brandaris

Ik heb hier een potje parketlak staan (van de Karwei) waarop staat: Kras- en slijtvast / Polyurethaan versterkt / Sneldrogend en reukarm. Deze lak is op acrylbasis. Is deze dan ook te gebruiken als G4?

@Martijn
ik denk het niet Martijn hij is versterkt met polyeurethaan dat wil zeggen dat er maar een paar % inzit en niet puur is

@Koentjuh
Die plamuur die jij gebruikt is niet waterbestendig , maar als je hem helemaal glad heb moet je hem wel een keer of 3 of meer ..
goed in de lak zetten om de plamuur goed in te sluiten..

Oke, maar als je je model (lees verf) stoot of beschadigd dan komt er water onder je lak en in je plamuur en gaat het oplossen.
dat is het gevaar.

Back