opduwer vlet

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
hallo ik wil van een leilivlet(1meter)een opduwer maken ik heb de tekeningen van die vlet al maar wie heeft er tekeningen van de roef van de opduwer een ik ben opzoek naar foto's die ok zo iets hebengemaakt alvast bedankt

@bully
Als je er al een tekening van heb?
Als die van de n.v.m komt geef dan het nummer even kunne we zien waar je het over heb. :roll:
Want ik kan maar twee soorten; dat is een opduwer
En een Vlet.
Maar een lelievlet moet je me even uitleggen hoor :roll:
En ik heb jou toch al een foto gestuurd van een opduwer!
Anders moet je op het forum kijken bij Piet die is er een aan het bouwen
mvg
Frederik. :D :D :D

neee zo bedoel ik het niet ik heb een tekening van een vlet(roeiboot) en daar wil ik een dek op maken een een roef kijk maar op www.stam.nu/minivlet
zo eentje is het

pleures1.jpg

Kjk deze opbouw kan je er ook opzetten hoor staat best wel leuk
mvg
Frederik :D

@perk
Ja wat ik me nog herinnerd is als volgt :?
Als je vroeger: een opduwertje liet bouwen.
Omdat motor inbouw: te duur en te veel laadruimte koste.
Dan kreeg je meestal een rechte steven he.
Ze zijn begonnen, met een zijschroef (lamme arm)noemde ze dat in de volksmond :roll:
Toen een opduwertje :arrow:
Maar ja de Geldbuidel had ook wat te vertellen he :oops: :oops: ,
Dan begon je, met je roeiboot een opduwertje van te maken: motortje er in en duwen he.
Ja en dan later kwamen er vletten he.
En die werden later weer omgebouwd als duwvlet.
Maar orgineel waren het sleepvletten hoor :idea:
Maar ja rws begon er weer wat anders mee he.
En zo kregen we verschillende uitvoeringen he.
Zo hebben ze ook sleepboten omgebouwd he werden het duwboten
En zo kan je wel verder gaan het eind is er van zoek hoor
De opduwers worden nu weer pleziervaartuigen he
mvg
Frederik

ja die egte zo eentje wil ik er maken lijk me wel leuk maar ik heb nog tekeningen van de roef nodig dus help me

Een lelievlet is niet een model waar je zomaar een opduwer van maakt.

De schuine neus van een lelievlet is opzich wel overheen te komen, ik heb genoeg slepers gezien bij scoutinggroepen, die een schuine neus en een duwconstructie hebben..

En wat de roef betreft: dat staat een vlet niet. En dan meen ik, écht niet! Een lelievlet (een echte dan, geen tukker) is gebouwd als roei/zeil/wrik en eventueel motorvlet, maar ik heb er een paar gezien met roef (zelfgemaakt door eigenaar) en dat is lelijk.

Ik zou zeggen, voor een opduwer, kan je beter een fatsoenlijke tekening opzoeken van een echte opduwer.

(Ik begrijp dat je lelievletten mooi vind, ik ga van diezelfde tekeningen ook nog een paar vletten maken, maar toch...)

EDIT: en dan ben ik ook nog vergeten, de motorconstructie. Een lelievlet kan een buitenboordmotor wel hebben, ook zonder motorbok. Maar een binnenboord word al lastiger, gezien het gewicht, de plaats waar deze zou moeten liggen (midzwaardkast moet er dus uit) en je moet een schroefas door de achterste luchtkant heen zien te maken, en de plaats van de schroef.. dan zou je de skeg moeten verwijderen. Je houdt niet veel lelievlet over, zo ;)
Als je een andere boot kiest, als opduwer die met scouting te maken heeft, zeg ik: de Pampus uit Muiden. Deze sleper/duwer heeft een bok aan de voorkant om te duwen, sleepbeting, roef, inbouw motor en lijnen die heel erg bij vletten passen. Ik heb helaas geen foto's gevonden van deze boot...

@bully
Als je er al een tekening van heb?
Als die van de n.v.m komt geef dan het nummer even kunne we zien waar je het over heb. :roll:
Want ik kan maar twee soorten; dat is een opduwer
En een Vlet.
Maar een lelievlet moet je me even uitleggen hoor :roll:
En ik heb jou toch al een foto gestuurd van een opduwer!
Anders moet je op het forum kijken bij Piet die is er een aan het bouwen
mvg
Frederik. :D :D :D

een lelievlet is een vlet die veel gebruikt word door de zee verkenners

gr oase

Back