Open 5 uurs race met het TT01 chassis bij RCHotwheels in Deventer

Op Zondag 22 September 2013 organiseren wij bij RCHotwheels in Deventer een open 5 uurs race met het TT01 chassis

Kwalificatie: 9:30 uur ( Baan open om 8:00 uur )
Race: 10:30 uur
Inschrijfgeld per team: € 25,00 incl. 1 Hand-out motor ( Carson 27T Cub machine 906052 )

Maximaal aantal teams is 15

5 uurs race reglement TT01 RCHotwheels:

Schaal : 1/10 ( originele chassis - badkuip )
Gewicht: Vrij
Vleugel/spoiler: Niet breder en hoger dan body
Body: Vrij
Wielophanging: 4 wielen onafhankelijk
Versnellingsbak: Niet toegestaan
Aandrijving: 4 WD
Snelheidsregelaar: De standaard regelaar, Tamiya TEU-101BK , TEU-104BK , TEU-105BK
Verplaatsing: Vast, motortandwiel 25T en spur (grote tandwiel) 58T
Motor: Handout : Carson 27T Cub machine ( 906052 )
Accu: 6 cellen NimH of 2s Lipo hardcase.
Bij gebruik van Lipo 2s hardcase is het verplicht om een Lipo buzzer aangesloten te hebben.
Als de buzzer een signaal geeft , ronde afmaken en verplicht binnen komen voor wisselen van de accu. Lipo laden in lipozak.
Banden Vrij: Geen foam, alleen toerwagen banden
Toegestane hop-ups: Vrij
Rijders per team: Minimaal 4: waarvan 1 rijder continu als baan inzetter.

Opgave teams met rijders via mail: secretaris@rchotwheels.nl

Groeten ,

Jack Akkerman
Secr. RCHotwheels

Afgelopen zondag 22 september hebben we de 5 uurs gereden bij RC Hotwheels. Als team hebben wij ingeschreven met de instelling er een leuke dag van te maken en in elk geval uit te rijden. Zeker toen we de inschrijvingen zagen, waar toch al snel 5 teams voor de overwinning konden gaan. Dus volledig op low-budget, of zeg maar gerust no-budget van start gegaan met het idee: ‘we zien wel waar het schip strand’ Deze instelling had het hele team, dat maakte ons ook relaxed. Tijdens de rijderbriefing werd besloten dat de winnaar van de kwalificatie op 3 opeenvolgende snelste ronden, de beste baaninzet plaats mocht uitkiezen. Op zich leuk en ook fijn om een plek dichtbij te hebben. Ook hier had ik verwacht misschien een 3de of 4de plek te halen, maar wat schertste mijn verbazing: wij nummer 1! Dat was dus de baaninzet plaats direct bij de wedstrijdleiding!!

Met een goede hoop op een mooi resultaat gingen we de race in. Al snel bleek dat wij met de lage capaciteit accu’s per uur één pitstop meer moesten maken dan onze grote concurrent Ansjovis. Echter bleek dat zij te lang op lage snelheid doorreden en alsnog onze strategie van ongeveer 20 minuten per accu aan gingen houden. De overige teams vielen me wat sterkte een beetje tegen, had ik veel meer tegenstand van verwacht. Nu moet ik zeggen dat de afstelling van onze TT-01 subliem was, dat bleek ook wel in de rondetijden. Voor de start vroeg ik me af of een tijd onder de 18 seconde mogelijk was en ja hoor, Ruud dook er al snel onder. Maar niet voor lang! De snelste tijd sneuvelde keer op keer, niet dat dit er iets om deed, maar gewoon leuk om te zien! Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen een tijd van 17,310 neer te zetten… doe dat maar eens na!!! De wedstrijd verliep voorspoedig en moet zeggen dat over het algemeen netjes en goed werd gereden. Sommige jonge honden wisten hun plaats nog niet, maar dat leren ze nog wel. We hebben het immers allemaal moeten leren.
Toen brak het noodlot toe: na 3 uur en 55 minuten stopte de telling…. Ik weet nog steeds niet waarom. Meteen hebben we de wedstrijd stopgezet en iedereen op de plaats laten staan. Programma herstart met 1 uur en 5 minuten, en gaan maar weer! Helaas bracht dit wat hoofdrekenwerk om de juiste plaats te bepalen in de race. Wij lagen voor het telprobleem op de 2de plaats met 4 ronden achterstand op Team Ansjovis. Achter ons lag Team B.R.A.M. met 17 ronden achterstand, dus niet een direct gevaar. Helaas moesten we tussentijds een extra accu plaatsen, waardoor de achterstand opliep tot bijna 7 ronden. Onze strategie was de laatste stint door mij te laten rijden met een erop of eronder beleid. Dus ik heb echt als een gek gereden, maar wel netjes. Hier kwam ook de 17,310 uit voort. Marcel die de laatste stint voor Ansjovis reed kreeg de opdracht heel houden en uitrijden. Ik heb hem in die 20 minuten 2 keer kunnen inhalen… helaas bleven er 4 ronden achterstand over. Toch een super 2de plaats met totaal 911 ronden. Een geweldige prestatie van ons team, bestaande uit Onno, Anouk, Denise en mijzelf, ik ben echt trots op ze!
Na de race nog snel de uitslag hersteld en kwam tot de ontdekking dat we net niet de 5 uur hebben vol gemaakt, miste nog 2 rondjes! Hierna de prijsuitreiking en daarna heerlijk gegeten! De chinees had goed z’n best gedaan, of moet ik zeggen dat Jack en Erik een goede keuze hebben gemaakt, echt geslaagd! Het eten werd letterlijk met kruiwagens binnengebracht. Ik kan alleen maar zeggen dat het een zeer geslaagde dag was. Zeker voor herhaling vatbaar en mogelijk dat we over de 1000 ronden gaan in 5 uur.

Nieuwsgierig naar de afstelling? Geen geheim. Uiteraard reden we met de Handout Carson Cupmachine met 25/58 tandwielverhouding. Het chassis hebben we geleend van Chantal, hier rijdt zij al het hele seizoen mee, dus niets speciaals aangeschaft. Regelaar is een TEU-104BK, de servo een Futaba 9451 en de besturing mijn Futaba 3PM. Grootste gedeelte hebben we met de nVision 4500 accu’s gereden, alle accu’s zijn die dag minimaal 4x gebruikt. Bandenkeuze bij de winnaar en bij ons was niet eens bewust gekozen, de CS27 Mijn keuze was simpel, ik had een paar nieuwe banden gekregen, dus gebruik wat je niet aan hoeft te schaffen, nog bedankt Reinder! Schokdempers en veren komen van mijn oude Kyosho brandstof. Eigenlijk veel te stug, maar uiteindelijk bleek dit prima te werken. Verder eigenlijk niets speciaals, behalve de lange aandrijfas, motorsteun en de stuurinrichting geen aluminium gebruikt, wielophangingen standaard uit de bouwdoos, dus geen toe-in en camber blokken. De goedkoopste lagers die er te verkrijgen zijn en niet geolied! Diff’s heel soepel, alleen een drupje olie.
De enige zichtbare slijtage zijn de banden, maar één setje gebruikt, hier durf ik zo nog een paar wedstrijden mee te rijden. Dus de kosten: very low budget :cool:

Iedereen bedank voor het mogelijk maken van deze geweldige dag!

Marten

Back