Open brief aan de F5J gemeenschap

Discussie in 'F5J' gestart door Justus, 20 jul 2022.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    https://www.f5j.nl/open-brief-aan-de-f5j-gemeenschap/


    Beste deelnemer, voormalig deelnemer, liefhebber, geïnteresseerde,

    Beste wie dit leest,

    Voor zo ver ik terug kan vinden hebben we al sinds 2012 een Nederlands Kampioenschap F5J. De klasse stond toen nog in zijn kinderschoenen en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige wedstrijdklasse die wereldwijd door vele piloten wordt beoefend.

    Door enthousiaste zweefvlieg-liefhebbers is door de jaren heen ook de Nederlands organisatie steeds mee gegroeid en is de F5J meerdere keren de klasse met het grootste aantal deelnemers geweest.

    Ik weet niet of de corona-crisis er een oorzaak van is of dat de toenemende personalisering van de maatschappij een grotere invloed hierop heeft maar er is sprake van een terugloop. Een terugloop in deelnemers en een terugloop in vrijwilligers.

    Wat de deelnemers betreft is het probleem dat als die er niet voldoende zijn, dan is er geen levensvatbare klasse.

    Zelf ben ik zonder noemenswaardige thermiekvliegervaring mee gaan doen om juist dat thermiekvliegen beter onder de knie te krijgen. Zo is er door de jaren heen een wereld voor mij open gegaan en ik ben trots op wat ik inmiddels op dat gebied heb geleerd. Ik raad dan ook een ieder die zichzelf wil verbeteren aan om eens mee te doen. Iedereen die ik op de velden spreek deelt deze mening en draagt dat volgens mij ook altijd uit en toch blijkt de animo voor deelname aan wedstrijden terug te lopen. De organisatie staat er nog goed voor maar als er niet genoeg mensen mee blijven doen houd het een keer op en op dit moment zijn er te weinig deelnemers om met de huidige afspraken van inschrijfgeld en vergoedingen aan clubs de klasse in leven te houden. Dat is erg jammer.

    Naast een terugloop in deelnemers is er ook een probleem ontstaan met betrekking tot de organisatie van de wedstrijden.

    De klasse is onder de paraplu van de KNVvL opgebouwd en gegroeid door mensen die gecharmeerd zijn, of waren, van het spelletje dat F5J heet en die naast het vliegen de moeite hebben genomen om wat van hun spaarzame vrije tijd te besteden aan het organiseren van een Nederlands Kampioenschap.

    Onder de subcommisie genaamd Radio Bestuurd Elektro-zweef vallen de klassen F5B, F5J en inmiddels ook F5K. De Subcommisie bestaat uit een voorzitter, een penningmeester en voor elke klasse een subcommissie lid. Er wordt 1 keer per jaar een vliegersvergadering georganiseerd waar alle piloten welkom zijn om de regelgeving vast te stellen en afspraken voor het nieuwe seizoen te maken. Samen met alle piloten wordt op deze vergaderingen afgesproken hoe wij in Nederland het spelletje willen spelen: Willen we de internationale regels op de letter volgen? Zitten daar dingen tussen die voor ons praktisch niet haalbaar zijn en willen we daar lokale aanpassingen over afspreken?

    De eerste keer dat ik bij zo’n vergadering aanwezig was meen ik zeker 20 man te hebben gezien en werden er goede gesprekken gevoerd over de te volgen regels en afspraken. De meest recente vergadering waren er 3 man voor de F5B, was er niemand voor F5J en zelfs voor de nieuwste klasse F5K was er niemand.

    In samenwerking met de subcommissie worden de wedstrijden georganiseerd door een aantal mensen die zich bij de wedstrijdorganisatie hebben geschaard. Met die groep worden alle verschillende taken verdeeld en uitgevoerd: aan het begin van het jaar moet de wedstrijd agenda in elkaar worden gepuzzeld en clubs benaderd worden voor het beschikbaar stellen van hun veld. Het materiaal moet opgeslagen en onderhouden worden. De wedstrijd zelf moet voorbereid worden, denk hier aan Gliderscore en E-storing, scorekaartjes printen en de accu’s opladen. Op de dag van de wedstrijd moet het veld opgebouwd worden en de wedstrijdleiding moet door iemand gevoerd worden. De website moet worden bij gehouden en beheerd.

    Ik ben met die groep in contact gekomen op de vliegersvergaderingen toen ik aan bood om wedstrijdverslagen te gaan schrijven, in de hoop wat meer bekendheid aan de klasse te geven en meer animo voor deelname te creëren. Toen de toenmalige wedstrijdleider aan gaf te gaan stoppen met zijn taak zag ik daar uitdaging in en heb ik dat opgepakt ten koste van mijn deelnames aan de wedstrijden. Toen de materiaalbeheerder aan gaf daar na 2 jaar mee te gaan stoppen was er niemand die zich aan bood dus heb ik dat ook opgepakt. Als wedstrijdleider ben ik toch bij elke wedstrijd dus kan ik net zo goed de spullen mee nemen.

    Het niet meer mee kunnen vliegen vond ik achteraf jammer waardoor ik bij de volgende vergadering aan gaf dat ik toch graag weer wedstrijddeelnemer wil worden. Zodoende is er een oproep gedaan voor een nieuwe wedstrijdleider en zo lang die zich niet aan diende bleef ik de wedstrijdleiding doen.

    Nu kom ik op de organisatorische problematiek binnen de subcommissie Radio Bestuurd Elektro Zweef:

    De voorzitter en de penningmeester hebben beide het begin van de klasse meegemaakt. Na vele jaren inzet werd het tijd om het stokje door te geven en al meerdere termijnen stond hun functie ter overname. Door gebrek aan vrijwilligers bleven zij dit elke keer maar weer een termijn door zetten. Voor beiden was 2021 definitief het laatste jaar.

    Voor de penningmeester is gelukkig een vervanger gevonden in de laatste vergadering maar helaas is dat voor de functie van voorzitter niet gelukt. Alle lopende zaken handelt hij dit jaar nog af maar daarna is het klaar.

    Vanwege de behoefte om zelf weer mee te kunnen vliegen, versterkt door het plezier van mijn deelname in Oosterland, heb ik besloten dat ik de taak van wedstrijdleider in 2023 niet meer zal vervullen.

    Verder samengevat:

    • Is er nog geen voorzitter van de subcommissie RB ElektroZweef
    • Is er nog geen wedstrijdleider voor 2023
    • Is er nog niemand die mee helpt met het op poten zetten van een nieuw seizoen F5J
    Grof gezegd: als er geen mensen op gaan staan om deze taken op te nemen hebben we volgend jaar geen Nederlands Kampioenschap F5J meer. Dit is op de vergadering aan het begin van het jaar ook uitgesproken maar aangezien er niemand aanwezig was hebben we dit niet aan de gemeenschap duidelijk kunnen maken.

    Ik hoop via deze weg heel F5J-minnend Nederland te bereiken en aan het denken zetten over de toekomst van onze klasse. In het huidige format lijkt het niet vol te houden te zijn maar wat zouden we kunnen en wat zouden we moeten veranderen om dit toch in Nederland te kunnen blijven doen?

    Maak eventueel een voorstel of geef jullie ideeën door, denk er over na en denk mee zodat er ook in 2023 een Nederlands Kampioenschap georganiseerd kan worden. Dit hoeft niet op heel korte termijn, dit jaar loopt nog zoals het loopt, maar tegen de tijd dat de gedachtes naar het nieuwe jaar gaan zal er iets moeten gebeuren. Vandaar deze brief aan het begin van de zomervakantie.

    Een persoonlijke noot: Ik heb door de jaren heen een aantal taken op mij genomen omdat het op zich allemaal zo veel werk niet is en alles gebeurde nog steeds in overleg met de groep. Zo ben ik ook 2 jaar geleden gekozen als subcommissie lid F5J.

    Ik ben dit avontuur toen begonnen, niet om er mijn feestje van te maken maar om mee te helpen met óns feestje. Het feestje van alle piloten die affectie voor het spelletje hebben. Ik zeg het op het veld regelmatig: De wedstrijd wordt gemaakt door de deelnemers, alle deelnemers.

    Dat geld niet alleen voor de dag zelf maar ook voor de organisatie.

    Ik wil hier absoluut niet met vingers wijzen en neem niemand persoonlijk iets kwalijk maar op dit moment lijkt er niemand anders te zijn die zich in zet voor de F5J en dat gaat ten koste van het plezier dat ik er in beleef. Dat in combinatie met de teruglopende deelnemers aantallen, die ik helaas met mijn wijze van verslaggeving niet verder heb kunnen enthousiasmeren, begint het meer op bezigheidstherapie te lijken. Het enthousiasme van de deelnemers op het veld maakt heel veel goed maar als er niets veranderd binnen de organisatie voorzie ik geen nieuw Nederlands Kampioenschap en dan zal ik aan het einde van dit seizoen al mijn taken voor de subcommissie beëindigen.

    Fijne vakantie en hopelijk tot volgend jaar,

    Justus Moree
     
    trebor siuhyn en jacobbos vinden dit leuk.
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Ontegenzeggelijk is er het nodige veranderd aan de wereld om ons heen de laatste paar jaar, maar de daling in deelname (en niet alleen bij F5J) is al veel langer geleden in gang gezet. Ik probeer in het item Het vliegen van wedstrijden....waarom wel/niet? | ModelbouwForum.nl meningen hierover te peilen.

    Feit is dat er een beperkte groep wedstrijd vliegers is die ook nog eens sinds een paar jaar uit heel veel (zweef) klassen kunnen kiezen, subcommissies van de diverse klassen zouden hierin regulerend moeten zijn. Om het maar even bij "elektro" te houden is het dan niet vreemd dat 4 van de 5 F5J wedstrijden samenvallen met F5K ?, dat kost zeker een aantal deelnemers voor beide klassen. Minder deelnemers betekend ook minder potentiele vrijwilligers die een stukje organisatie voor hun rekening nemen.

    Samenwerking RBzweef en Elektro subcommissie, minder wedstrijden voor het NK, meer regionaal (clinics) om aanwas te krijgen, Rookie competitie in NK, competitie voor clubteams, betere vergoeding voor clubs, online wedstrijden, online vlieger vliegervergadering, enquête onder (ex) deelnemers. Zomaar een paar onderwerpen die in mijn gedachten voorbij komen, dat er wat zou moeten veranderen lijkt me duidelijk.

    Met een gezonde en actieve wisselwerking tussen deelnemers en subcommisie kunnen veel zo niet alle genoemde zaken opgelost worden.
     
  3. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Bedankt Justus voor je openheid in wat er speelt. We hebben het er offline wel eens over gehad. Ik denk dat het weer tijd wordt dat je zelf lekker mee kan vliegen.

    Gezien het aantal reacties mag ik concluderen dat er nog geen animo is? Of gebeurd er nog wat op de achtergrond?

    Het belangrijkste punt dat ik zie dat we moeten oplossen is het wel of niet hebben van een wedstrijd leider. In Oosterland hebben we gezien dat het prima kon zonder wedstrijd leider. Is dit iets wat we willen accepteren? En dat is dan misschien ook iets waar we op de komende vliegers vergadering afspraken over moeten maken.
    Anders zie ik niet zo snel iemand opstaan die deze taak op zich wil nemen.

    Deelnemers aantallen is ook een dingetje op het moment. Toch denk ik dat dat in eerste instantie van ondergeschikt belang is. Ik zie dat je zelf weer mee wil doen. Karel wil ook weer aansluiten. En zo zijn er nog een aantal.

    Voor de rest sta ik er redelijk nuchter in. Als er geen animo meer is dan zou ik dat heel jammer vinden. Maar dan is het beter dat we met zijn allen wat anders gaan doen. Alleen lijkt me dat sterk gezien het aantal F5J vliegers we in NL hebben.
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer om te zien dat ik de (booming) opkomst van F5J in Nederland en België heb mogen mee maken tot het kwakkelen op dit moment.

    De zoektocht naar een wedstrijdleider is wel een terugkerend thema, evenals het vinden van mensen voor de subcommissie.

    De forum activiteit onder de F5J vliegers is nooit echt meer van de grond gekomen hier nadat het MBF weer in vernieuwde vorm on-line kwam na de crash van een aantal jaar geleden. Althans, dat is mijn gevoel.
    Facebook was als alternatief gekozen tijdens de onbeschikbaarheid van het MBF en wellicht leeft het daar ook nog. Facebook heb ik snel achter me gelaten toen dat niet meer nodig was voor F5J :)

    Liefhebbers van de zelfde hobby op verschillende plekken kan ook negatief werken. Maar, dat kan een verkeerde aanname zijn aangezien ik niet langer op Facebook besta :bye:

    Het hoe of waarom F5J het nu lastig heeft kan ik niets zinnigs over zeggen, ik ben al te lang vertrokken en de reden hiervoor was ik zelf en niet zozeer de sport. Totaal niet relevant voor dit onderwerp dus.
    Dit neemt niet weg dat het erg jammer is om te zien gebeuren.

    Voor mij blijven de de leuke herinneringen bestaan en de paar Bekers/medailles een prominente plek houden in mijn 'kantoor'

    Groet, Bob
     
    Justus vindt dit leuk.
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zoals bij het laatste verslag te lezen is een wedstrijdleider regelen een aardig extra optie (en anders onder deelnemers loten). Het beheer van de spullen is dan het volgende obstakel (man/vrouw afhankelijk).
    Kalender regel je met z'n allen, velden zijn dan ook hier weer, man/vrouw afhankelijk.
     
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Zomaar iemand aanwijzen van uit de deelnemers om wedstrijdleider te zijn lijkt mij geen goed idee. Het vraagt vaardigheden, competities, regelkennis en die persoon moet boven de partijen staan.

    Lijkt mij ook geen handige optie als je serieus voor het NK of het EK/WK team gaat. Of dat je in training bent voor het eurotour seizoen.
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Het kan op vele manieren, uiteindelijk besluiten de mensen die ''op de f5j troon'' gaan zitten zelf hoe dit te doen. een idee is om ook een jury aan te wijzen waar de wedstrijdleider op terug kan vallen in lastige situaties of wanneer je het simpelweg niet weet. Uit ervaring vanuit f3k komen er tijdens NK wedstrijden niet veel wedstrijden voor waarbij de wedstrijdleiding een kritische beslissing moet nemen die grote invloed heeft op het verloop vd wedstrijd, eigenlijk is dit zeer zeldzaam. Mocht het dan toch eens zover komen dan wordt met een jury erbij aan de hand vd regels een keuze gemaakt om de situatie op te lossen. Voordeel is dat je alle posities kan rouleren/random kan doen. Nadeel is dat alles vooraf perfect geregeld en op schrift moet komen te staan, een soort draaiboek.

    Het lijkt me een heel handige optie om tenminste een vorm van organisatie te hebben zodat de nk f5j wedstrijden ook volgend seizoen kunnen plaatsvinden. Niet ideaal wanneer je in training zit voor een eurotour seizoen, maar nog altijd beter dan niets lijkt me. Voornaamste is dat er NK wedstrijden zijn en blijven zodat er wat te trainen valt voor het een en ander;)

    persoonlijk kom ik volgend seizoen graag wat meer vliegen bij jullie en als het nodig is om voor zo'n dag wedstrijdleider te zijn, no problem, ik doe het dan graag een keer!
     
  8. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb de laatste jaren helaas veel te weinig wedstrijden kunnen vliegen en wil me dan ook bescheiden opstellen in deze discussie.

    Maar het verwondert mij dat nu al geschreven wordt over de invulling van de wedstrijdleider.
    Mij persoonlijk lijkt het wenselijker eerst te kijken wat we kunnen doen als "gemeenschap" aan de gesignaleerde achteruitgang in deelnemers en misschien ook wel geïnteresseerden. Karel heeft daarvoor een afzonderlijk draadje gestart en ik zie persoonlijk wel een paar zaken waar over nagedacht en uiteindelijk besloten zou kunnen worden.
    Dan is het toch zo dat bij de uitkomsten van deze discussie, met mogelijk een andere koers / opzet, uiteindelijk vanuit wederom de F5J gemeenschap de juiste wedstrijdcie. wordt aangezocht?
    Of ben ik teveel ambtenaar zelfs in de hobby?

    Begrijp me goed, voor mij persoonlijk is geen revolutie nodig. Maar het lijkt me voor een toekomstige wedstrijdcie ook geen leuk perspectief om als laatste het licht uit te mogen doen.

    Johnny
     
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Op een bescheiden manier benoemen welke zaken aandacht en besloten zouden moeten worden is volgens mij een positieve manier om men nieuwe inzichten te geven, laat ze vooral horen, de ''discussie'' zou ik bewaren voor de besluitvorming;)
    Aan welke zaken denk je dan, en welke oplossing lijkt je gepast? Wellicht kan men er niets mee, wellicht is het een zeer waardevol inzicht dat wordt verschaft.

    kanttekening in deze is wel dat er meerdere klassen in binnen en buitenland met dezelfde problemen worstelen, er lijkt dus ook sprake van een algemene afname van gevlogen wedstrijden.

    Als voorbeeld geef ik graag ons initiatief bij f3k. Afgelopen seizoen was dramatisch, qua wedstrijdopkomst, de clinics werden echter prima bezocht met een man of 15 gemiddeld. Voor onze laatste wedstrijd op 22 oktober hebben we besloten om deze vorm te geven zoals op de clinics, in de hoop dat er dan meer mensen komen en er wel lekker gevlogen wordt. Hopelijk gaat het door en kunnen we spreken van een succes, we zullen zien.

    Groet, Vincent
     
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Eens Johnny, ooit eens op een bijeenkomst van de KNVvl geleerd dat als je doet wat je deed, krijgt je wat je kreeg.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
  12. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Pm gestuurd op het op de F5J-site genoemde mail-adres.
    Euro's is mijn ding, dus prima.

    Johnny
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina