Open Franse indoorkampioenschappen a.s. weekend in Carvin

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Koen, 10 nov 2005.

  1. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Nope, de Aïto ligt nog op de bouwtafel, romp en vleugels zijn gebouwd. Er is toch wat meer werk aan dan aan een ikarus shockflyer...
    Ik heb ook nog een Su27 van Ikarus en de hydroplane3D van Graupner klaarliggen om te bouwen.
    Ondertussen heb ik ook nog m'n handen vol met mijn ander modelbouwproject, genaamd "Sam" :wink:
    Nog werk genoeg dus....

    Gr Wim
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Geen chatten hier..

    :eek:ntopic:
     
  3. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Ok, sorry, terug on topic dan...

    Buiten de fantastische freestyles van:

    Derk van der Vecht: zeer strak gevlogen, preciese timing;

    Benoit Dierickx; originele take-off, deels control line (touwtje aan de vleugel, aan de grond vastgetaped, niet te zien in filmpje) en vanaf de zender afrolbare lintjes;

    Armin Mangelmann: de crazy frog met de enige vpp-prop!

    was er ook nog Mathieu Tremerie met een ongelooflijk maneuver:
    In het filmpje is te zien hoe hij met 1 hand rollende cirkels rond zich maakt terwijl hij nonchalant naar het publiek kijkt...
    In een andere freestyle-reeks heeft hij dit ook gedaan, maar dan met 1 hand voor de ogen!!! Blindelings vliegend had het toestel al een keer of 3 met de vleugel de grond geraakt alvorens hij terug keek 8O !!!
    Heeft iemand hiervan een filmpje? PLEASE! Ik vond het echt ongelofelijk, strafste wat ik gezien heb in Carvin!!!
     
  4. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Overigens vindt ik de voortgang van de bouw van jouw Aito niet geheel off-topic...
    De Aito is het meestgevlogen kistje in Carvin en Benoit Dierickx won er het F3P programma mee!
    Misschien kun je een draadje over de Aito openen met wat foto's?

    Peter
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Gaaaz,
    Het truukje van Mathieu is niet nieuw en werd door Alex Loske bij de DM 2004 al eerder geshowed. Ik zeg met opzet "truukje" want met een speciaal afgesteld model (staartlastig voorbij onstabiel) gaat dit ongeveer vanzelf zonder enige input van de piloot, behalve genoeg rol om te blijven rollen dus.

    Het nadeel van zo'n model is dan dat je er verder ongeveer niks strak mee kunt vliegen en zo maak je al snel de hele aeromusical tot een "one trick pony".

    Al dat gedoe met lintjes, touwtjes, snippers en gewandel met vliegtuigen (Brüssow) is geweldig leuk voor het vaak ondeskundige publiek maar scoort bij de jury terecht niet extra hoog, daar het niks met vliegkunde te maken heeft.

    Al met al zijn deze dingen soms lastig voor de jury om te beoordelen. Bij elk nieuw grapje moet men weer de afweging maken: Is dit een leuk gevonden technisch grapje? Of is dit een briljant gestuurde beweging?
     
  6. Koen

    Koen Guest

    Nou, net 6 keer de filmpjes van het F3P programma van Diericks Benoit (1e) en Derk (4e) bekeken en vergeleken (www.rcmania.cz)...
    ...Bij Derk zie ik een mooi strak gevlogen programma en bij Diericks zie ik een cubaanse 8 bestaande uit 2 eieren cq veel gesegmenteerder, een minder strak gevlogen 1 roll 1 circle, een niet zo ronde looping met geintegreerde halve roll en een kist die bij de overgang van 1 rondje torquerollen naar normale vlucht eerst een heel eind naar de grond zakt...
    Derk's humpy dump was wel veel minder dan die van Diericks vind ik (dalende deel figuur niet strak).

    Waarschijnlijk moet je er geweest zijn en alle drie de programma's van beide gezien hebben om een goed oordeel te vellen en daarnaast heb ik geen jury opleiding, maar als ik de filmpjes bekijk snap ik er niets van...
    Wat zie ik niet dat de jury wel zag ?
    Of was dit Derk's beste van de drie prog's en Diericks slechtste?
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tja Koen, dat zijn soms dingen die ik mij al een tijdje afvraag. Dit is een jurysport en je bent dan overgeleverd aan enkele mensen die punten moeten geven. Het zou mijns inziens misschien veel beter zijn als de juryleden de piloot zelf niet zien cq kunnen herkennen aan het model. Waarschijnlijk zou dan de beoordeling anders kunnen zijn. Of men moet ertoe overgaan om de jury te laten opschrijven wat ze niet goed eraan vonden en hoe de piloot dat eventuel zou kunnen verbeteren.

    Maar ja tot nu toe beslist de jury over wie de winnaar is en wie niet.
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Je moet altijd oppassen met het beoordelen van een video (Een tweedimensionaal medium.) van een precisie programma (Een driedimensionale gebeurtenis.) Het manco van de filmpjes van rcmania is dan ook nog eens dat ze gemaakt zijn vanuit een positie recht tegenover de jury zodat het beeld ontbreekt van wat de jury precies gezien heeft.

    Als ik me niet vergis hadden Derk en Benoit voor deze vluchten een score binnen 0,3% van elkaar. Op het videotje kun je al wel zien dat Derk zijn vliegstijl al wat had aangepast door de hoge hoed met kwart rollen niet meer zo hoog als de plafondhoogte te vliegen maar op ongeveer dezelfde hoogte te vliegen als bij de ons gebruikelijke plafond hoogte hoort, om de verticale daalsnelheid niet te hoog op te laten lopen. Door de grote prestatie dichtheid van de deelnemers was het echter niet meer goed mogelijk om de opgelopen achterstand weer in te lopen. Zo kan het gebeuren dat je met meer dan 98% van de totaalscore van de winnaar toch "slechts" vierde kunt worden...

    Een jury mag natuurlijk nooit rekening houden met het feit dat iemand uit het "Duitse circuit" stamt met lagere plafondhoogten of uit het "Franse circuit" met hogere zalen. Zelf zie ik dat verschil meer als een uitdaging voor piloot en model ontwerp welke van alle markten thuis moeten zijn.
     
  9. Koen

    Koen Guest

    OK, dank voor jullie reactie, helder voor me zo.
    Wauw, meer dan 98% v.d. totaalscore en dan 4e, dat ligt i.d.d. erg dicht bij elkaar !
     
  10. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    @Bert,

    Wat waren dan de afmetingen dan eigenlijk.....

    Mvg,

    Daniël.
     
  11. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Op www.rcmania.cz zijn weer wat meer video's verschenen voor de liefhebber....
    Naar ik begrepen heb is de zaal in Carvin hoger, maar ook wat langer en smaller dan de gemiddelde Nederlandse sporthal,

    Peter
     
  12. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Ik heb het filmpje van Mathieu Tremerie waar ie met zijn hand voor ogen de rols maakt.
    Tevens "plakt" ie zijn vliegtuig tegen de muur en loopt dan gewoon weg.
    ( zender op de grond )
    Ik proberen het filmpje dit weekend nog beschikbaar te maken.

    Groeten

    Frank :bye:
     
  13. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Thx freijn, dat zou tof zijn.

    Ik ga straks eens de tip van Bert uitproberen: Zwaartepunt van hier tot in Timboektoe leggen en geen input geven, gewoon wat rollen....blindelings rollende cirkels rond mezelf draaien zou dan moeten lukken hé :yes:

    Enfin...heb nog een kort bouwverslagje van de Aïto, het meest gebruikte toestel in Carvin, op het forum geplaatst.

    Groetjes Gaaaz
     
  14. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Ok,

    Eindelijk zoals beloofd :

    http://www.xs4all.nl/~freijn/mathieu.wmv (8,8mb)

    laat me weten als je gekeken hebt, dan weet ik of er intresse voor is
    en of ik mijn vrije tijd hierin kan/moet steken :hammer:

    Zal eens kijken of ik alle highlights een beetje kan verzamelen.

    Er was nl ook een indoor jet!
     
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    L E U K !!!
    Een grote trukendoos ;)
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Leuk voor het publiek, maar in mijn ogen hoort dit niet in een AM wedstrijd. Ik zou ervoor pleiten dat na de start er geen lichamelijk contact mag zijn met het model en eigenlijk ook geen aanraking van vloer en wand. "veiligeheidslijn en pilotenvak erachter waar de piloot dus niet uit mag ivm puntenaftrek.
    Dit soort kunstjes zijn leuk voor in een cirkus en dan kunnen we dat beter overlaten aan het zwitserse jongleurs duo Ruck-Zuck die met een soort RC-zeppelins een heel mooie cirkus act brengen.
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    ik vind dit wel leuk, een AM is toch freestyle. Wel ik vind dat entertainment en spectakel hierin moet kunnen.
    Precisie is voor F3P (of hoe het mag heten).
    Een AM dient hier toch voor. Het is een ander staaltje van kunnen dan een programma super strak te vliegen, daarvoor zijn het toch 2 verschillende dingen.
     
  18. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Als lid van het ondeskundig publiek weet ik in de verste verte niet hoe de puntentelling bij de freestyle verloopt, maar ik vind wel dat de factor "entertainment" hier een grote rol mag spelen. Het grote publiek vindt een looping met een toestel uitgerust met lintjes waarschijnlijk toffer dan een perfect uitgevoerde 1rol 1cirkel... Freestyle is toch een beetje circus, en of de piloot daar nu het toestel bij aanraakt of niet speelt toch geen rol.

    De aeromusical van Mathieu was, zoals Bert al zei, een "one trick pony", maar het was wel leuk truukje... (bedankt vr het filmpje Freijn)

    Een aeromusical, echt op de muziek gevlogen, die langzaam begint, stilletjes het tempo opdrijft en eindigt met een "Big Bang" vind ik persoonlijk het leukst. Zoals bijvoorbeeld die van Jason Krause (weliswaar met een heli). Te zien ophttp://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=600

    Gr Gaaaz
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanmiddag in Helchteren hierover nog eens gesproken met Dick en Derk van der Vecht en nog enkele anderen. Ik denk nu dat er op dit gebied dus eigenlijk nog niet echt helemaal duidelijk is wat F3A-I, AM en freestyle is.

    Over F3A-I kunnen we snel klaar zijn, dat is figuren zo precies en netjes mogelijk in een bepaald kader en volgorde vliegen.

    AM is aeromusical, het op muziek vliegen van figuren op een dusdanige wijze dat het samen met de muziek een geheel vormt en de figuren er ook nog eens heel netjes dienen te worden uitgevoerd. en de piloot op zijn plaats blijft staan buiten de denkbeeldige veiligheidslijn. In mijn ogen is dit dan ook stukken zwaarder dan het F3A-I programma.

    Freestyle daarentegen is in mijn ogen ook wel vliegen op muziek, maar dan hoeven de figuren niet echt afgewerkt eruit te zien en mag het een circusshow worden met allemaal gekke dingen zoals een model hooverend op je hand balanceren of over het model heen springen.

    Verder ben ik het wel met Dick eens dat deze tak van modelvliegen op wedstrijdniveau heel nieuw is en sterk onderhevig is aan wijzigingen en dat we* dadelijk allemaal samen moeten gaan kijken hoe we alles gaan indelen.

    * hier bedoel ik dan in grote lijnen de wedstrijddeelnemers op de eerste plaats samen met de organisaties en op de laatste plaats de collega hobbyisten die als publiek komen kijken.
     

Deel Deze Pagina