Hallo,
Mocht je net zoals ik beschikken over onderstaande hardware en optimaal gebruik willen maken van Telemetry dan hoop ik dat je geholpen bent met onderstaande.
Het doel:
Volledig werkende telemetry in zowel armed als disarmed toestand van de Naze32 flight controller, getoond op een Open-TX transmitter.
Mijn hardware:
* FrSky Taranis X9D Plus Transmitter
* FrSky X8R S.Bus & S.Port Receiver
* Naze32 (Full) Flight Controller
* FrSky Vfas-02h High Precision Variometer (ingezet als bridge)
Achtergrond informatie:
De FrSky X8R receiver beschikt voor telemetry uitsluitend over Smarport (S.Port) en niet over de analoge ingangen voor telemetry zoals de D4R/D8R etc.
Dit maakt het dat de Naze32 (nog) niet rechtstreeks met de X8R kan communiceren. Om dit op te lossen is een zogenaamde bridge nodig die zowel het oude Analoge als het nieuwe SmartPort protocol gelijktijdig kan praten.
De nieuwe Smartport Sensors van FrSky bieden hier een oplossing omdat iedere nieuwe Smartport sensor als brdige kan functioneren.
Om altijd over Telemetry informatie te beschikken moet de functionaliteit aan een softserial worden gekoppeld. Heb je voldoende aan telemetry zodra je Naze32 "armed" is dat volstaat een koppeling met de standaard FrSky Telemetry pins op de Naze32.
Wat werkt er, en wat nog niet?:
Momenteel heb ik werkende:
* "Vbat" individuele cell en totale Lipo spanning
* "RPM" Throttle indicatie die alleen een waarde geeft wanneer de Naze32 armed is
* "Heading" koers in graden ten opzichte van het magnetisch noorden
* "Altitude" hoogte op basis van de barometer gegevens (in 0.1 meter resolutie)
Wat heb ik nog niet werkende?:
* "AccX,Y,Z" informatie over de assen van het toestel op basis van de Accelerometer.
Hardware Setup:
1* Sluit de RX pin van de Data in poort op de FrSky Fvas-02H aan op pin 8 (softserial 1 TX) van de Naze32.
2* Sluit de Smartport van de FrSky Fvas-02H aan op de Smartport van de X8R Receiver
Naze32 Pin 8 Softserial 1 TX -> Data in Fvas-02h <-> X8R Smartport
Software Setup: (Cleanflight 1.7.1)
Tabblad "Ports"
* Configureer in de Naze32 UART1 voor "MSP, CLI, GPS-Passthrough"
* Configureer in de Naze32 Softserial1 voor "Telemetry"
Tabblad "Configuration"
* Activeer "Vbat"
* Activeer "Telemetry"
* Activeer "Soft Serial"
Save en reboot de Naze32
Tabblad "CLI"
* set telemetry_provider=0
* set telemetry_inversion=1
* set frsky_default_lattitude=1.00 (forceer GPS output zonder aangesloten GPS module)
* set frsky_default_longtitude=1.00
* save
Beschrijving functionaliteit:
* Vbat - Toont batterij informatie zoals die wordt aangeleverd op de Vbat pins van de Naze32.
* RPM - Naze32 Disarmed = RPM 0, Naze32 Armed = RPM 1150 (Min. Throttle)
Deze waarde kun je gebruiken om een betrouwbare Armed/Disarmed status melding op je Taranis X9D Plus of andere Open-TX zender te maken.
* Altitude - Spreekt voor zich, aflezing hoogte en max-hoogte van je multicopter
Deze informatie komt zowel uit je Naze32 (mits FULL) en uit de Fvas-02H variometer.
* Heading - Koersinformatie vanuit je Magnetometer (alleen Naze32 Full)
Dit telemetry script kun je hier downloaden!
Mocht je net zoals ik beschikken over onderstaande hardware en optimaal gebruik willen maken van Telemetry dan hoop ik dat je geholpen bent met onderstaande.
Het doel:
Volledig werkende telemetry in zowel armed als disarmed toestand van de Naze32 flight controller, getoond op een Open-TX transmitter.
Mijn hardware:
* FrSky Taranis X9D Plus Transmitter
* FrSky X8R S.Bus & S.Port Receiver
* Naze32 (Full) Flight Controller
* FrSky Vfas-02h High Precision Variometer (ingezet als bridge)
Achtergrond informatie:
De FrSky X8R receiver beschikt voor telemetry uitsluitend over Smarport (S.Port) en niet over de analoge ingangen voor telemetry zoals de D4R/D8R etc.
Dit maakt het dat de Naze32 (nog) niet rechtstreeks met de X8R kan communiceren. Om dit op te lossen is een zogenaamde bridge nodig die zowel het oude Analoge als het nieuwe SmartPort protocol gelijktijdig kan praten.
De nieuwe Smartport Sensors van FrSky bieden hier een oplossing omdat iedere nieuwe Smartport sensor als brdige kan functioneren.
Om altijd over Telemetry informatie te beschikken moet de functionaliteit aan een softserial worden gekoppeld. Heb je voldoende aan telemetry zodra je Naze32 "armed" is dat volstaat een koppeling met de standaard FrSky Telemetry pins op de Naze32.
Wat werkt er, en wat nog niet?:
Momenteel heb ik werkende:
* "Vbat" individuele cell en totale Lipo spanning
* "RPM" Throttle indicatie die alleen een waarde geeft wanneer de Naze32 armed is
* "Heading" koers in graden ten opzichte van het magnetisch noorden
* "Altitude" hoogte op basis van de barometer gegevens (in 0.1 meter resolutie)
Wat heb ik nog niet werkende?:
* "AccX,Y,Z" informatie over de assen van het toestel op basis van de Accelerometer.
Hardware Setup:
1* Sluit de RX pin van de Data in poort op de FrSky Fvas-02H aan op pin 8 (softserial 1 TX) van de Naze32.
2* Sluit de Smartport van de FrSky Fvas-02H aan op de Smartport van de X8R Receiver
Naze32 Pin 8 Softserial 1 TX -> Data in Fvas-02h <-> X8R Smartport
Software Setup: (Cleanflight 1.7.1)
Tabblad "Ports"
* Configureer in de Naze32 UART1 voor "MSP, CLI, GPS-Passthrough"
* Configureer in de Naze32 Softserial1 voor "Telemetry"
Tabblad "Configuration"
* Activeer "Vbat"
* Activeer "Telemetry"
* Activeer "Soft Serial"
Save en reboot de Naze32
Tabblad "CLI"
* set telemetry_provider=0
* set telemetry_inversion=1
* set frsky_default_lattitude=1.00 (forceer GPS output zonder aangesloten GPS module)
* set frsky_default_longtitude=1.00
* save
Beschrijving functionaliteit:
* Vbat - Toont batterij informatie zoals die wordt aangeleverd op de Vbat pins van de Naze32.
* RPM - Naze32 Disarmed = RPM 0, Naze32 Armed = RPM 1150 (Min. Throttle)
Deze waarde kun je gebruiken om een betrouwbare Armed/Disarmed status melding op je Taranis X9D Plus of andere Open-TX zender te maken.
* Altitude - Spreekt voor zich, aflezing hoogte en max-hoogte van je multicopter
Deze informatie komt zowel uit je Naze32 (mits FULL) en uit de Fvas-02H variometer.
* Heading - Koersinformatie vanuit je Magnetometer (alleen Naze32 Full)

Dit telemetry script kun je hier downloaden!
Laatst bewerkt: