OpenTX - Timer in zender voor duur van (E-) motor loop.

Discussie in 'Besturen' gestart door RTrider, 4 apr 2021.

  1. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Vandaag in mijn Radiomaster TX16S een timer functie gezet die het mogelijk maakt om de BL- motor dmv van ESC een bepaald aantal, vooraf ingestelde, seconden te laten draaien.

    Ook is er een optie om de aanloop van de BL te vertragen om na het flippen vd switch het model en zender goed vast te kunnen pakken om het model perfect te lanceren als de BL begint te draaien.

    Erg handig bij onze TFA ‘wedstrijdjes’ met Tomboy, E-Powerkisten en dergelijke.

    Overigens kan deze functie ook gebruikt worden om met een servo het brandstofslangetje te laten afknijpen.

    Groet,
    Gerard


    Zie mijn YouTube filmpje

     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Omdat het filmpje niet al te duidelijk is hierbij drie schermfoto’s

    D29DE0A4-66AA-492F-9C24-1D8C2A50E04B.jpeg
    7086086C-29D3-4D05-9E8F-FCC4243CD4DE.jpeg

    FBBB7D8A-7E2B-4F51-97A7-5C396D661EC1.jpeg
     
  3. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi toch Open TX?
    Dus schakelaar SC zet de timer functie scherp en schakelaar SF zet de motor aan na een vertraging van 2 seconden en de motor loopt dan precies vijf seconden?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Zo werkt het inderdaad
     
  5. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Henk, die 35 sec motorloop, is het ook toegestaan dit gewoon handmatig met je zender te te doen. Ik heb nog geen functie in mijn Taranis gevonden die timer gestuurd het gas op 0 zet.
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    De meest optimale benadering van VV is uiteraard een motorafslag die automatisch ontstaat ( brandstof op...timer in het model..en de moderne benadering tw timer in de zender).

    En in het topic Autonoom vliegende GAS modellen gaan we dus een klein stukje verder dan een VRA GAS model tw....helemaal niet sturen/bedienen ( tot het echt niet meer als VV verder kan).

    Maar bij een VRA toepassing ( overeenkomstig de SAM rules) mag je een GAS model van start tot landing RC doen..dus ook de motor na 35 seconden uit zetten met stick/schakelaar is helemaal toegestaan.
     
  7. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou die zit er wel in. Ik vlieg naast vintage veel F5K. De Taranis stopt de motor na zeven (instelbaar) seconden motorloop of via terugmelding van de ingebouwde vario bij het bereiken van 60 meter hoogte als die hoogte binnen de 7 seconden bereikt wordt. Motorloop en hoogte via de Taranis in te stellen. Het gebruikte Lua script is van Jesper Frickmann en via RCGroups te downloaden.

    Jouw probleempje voor het afsluiten van de brandstof toevoer lijkt me nog simpeler op te lossen.
     
  8. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja LUA scrips, daar heb ik nog nooit iets mee gedaan. Je hebt gelijk het kan anders.
    In mijn Miss America past nog wel een Arduino nano of zo iets met een servo/switch.
    Ik ga zo wie zo is in die LUA scrips duiken, dank je.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Heeft de Taranis sequencers? Daarmee is gemakkelijk een door een servo te maken serie van bewegingen te programmeren. Hiermee is te motor na een bepaalde tijd uit te schakelen. Sequencers worden bij voorbeeld ook gebruikt bij intrekbare landingsgestellen met door servo's bediende wieldeuren. De sequencer zorgt er voor dat eerst de wieldeuren worden geopend en daarna het landingsgestel wordt uitgeklapt. Dit alles met een instelbare snelheid.

    Over LUA voor servobesturing heb ik m'n twijfels. Jeti raadt het gebruik van LUA voor besturingsfuncties van het vliegtuig af. Hoe dat bij FrSky is, weet ik niet. Het is onvoorspelbaar wat er gebeurd als de uitvoering van het Lua programma door de een of andere reden, bij voorbeeld een programmeerfout, stopt..
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    FrSky of beter gezegd OpenTx raad ook af om de besturing van het toestel afhankelijk te maken van Lua script.

    Maar een tijdsgestuurde bediening van een servo moet vanuit de standaard mixers mogelijk zijn.
     
  11. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Tja ik heb gelezen dat LUA loopt in de loop die normaal al je aspecten van je zender beheert. Het is is vooral qua tijd dus kritisch om daar een LUA progje tussen te bakken tenzij je er vreselijk verstand van heb, wat ik niet heb.
    LUA valt wat mijn mogelijkheden dan ook af.
    Ja dat dacht ik ook maar kan zoiets niet vinden, wel timers startten en stoppen met je throttle maar niet andersom.
    Heb ik nog niet naar gekeken, ga ik doen.
    Dank voor alle info.
     
  12. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Tijdens het wachten op de uitgestelde start van de Formule 1 in Monaco het volgende


    Kijk naar de oplossing van Painless360.
    Lee is een van mijn mentoren over hoe OpenTX geprogrammeerd kan worden. Ik had hem mijn oplossing gestuurd en gevraagd naar feedback en mogelijke andere aanpak.
    en voilà, juli 2021

     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten

Deel Deze Pagina