OpenTX vraag...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 12 apr 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje omtrent mixers en aanverwantte...

    Ik gebruik bij mijn benzine conversies een apart kanaal wat gekoppeld is aan het gas. om de brandstof te regelen, en dat werkt middels een curve.
    Bij OpenTX lopen die curves van -100 tot +100, en daarmee stuur ik, heel cru gezegd, een "kraantje" aan wat bij -100 helemaal dicht is, en bij +100 helemaal open.

    Feitelijk komt dus -100 overeen met nul, 0 komt overeen met 50% brandstof en +100 is 100% brandstof.

    Nu wil ik het mengsel middels een draaiknop over de hele range proportioneel wat hoger of lager kunnen zetten.
    "Add" werkt niet, want die telt gewoon overal 10 punten bij op, waardoor lage gasstanden véél meer extra brandstof krijgen dan hoge gasstanden.
    Multiplier zou de uitgelezen functie moeten zijn, MAAR.... die rekent vanaf de nul. Dus als ik de multiplier iets hoger draai, dan gaan alle curve-waardes die negatief zijn nog verder naar beneden, en alle waardes die positief zijn, gaan omhoog.

    Is er een manier om de vrije curves in OpenTX zodanig te zetten dat ze alleen van 0 tot 100 lopen?

    Ik heb al wel een omweg gevonden door middels een ongebruikt kanaal, éérst de curve alleen maar positief te maken, maar met dezefde vorm, en dan terug te koppelen naar het oorspronkelijke kanaal middels weight en offset weer het zelfde uitgaande signaal terug te krijgen.
    Alleen dat gedoe met die multiplier krijg ik op een of andere manier niet goed werkend.

    Het liefst zou ik daarnaast ook nog zien, dat het stelbereik van 90 tot 110% loopt, om de stelknop minder gevoelig te maken.

    Heeft iemand überhaupt nog enig idee waar ik het over heb, en van diegenen die dat doen, heeft iemand een idee welke richting ik het moet zoeken?


    Het MOET kunnen, want een Taranis kan alles, maar hoe dan?
     
  2. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Hoi,
    Voor open tx is youtube heel informatief.
    Ik denk dat in deze video je probleem wordt uitgelegd en hoe je het moet aanpakken.

    Weliswaar niet om de brandstoftoevoer te sturen, maar wel een soortgelijke functie.

     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Super! Hoewel ik zelf nog het nodige denkwerk moest doen om wat er in die video uitgelegd wordt, "om te bouwen" naar wat ik nodig heb (of denk te hebben), geloof ik dat ik inderdaad nu heb wat ik wil hebben:

    Ik kan nu middels de draaiknop, zeg maar een "versterkingsfactor" voor de hoeveelheid brandstof instellen, waarbij ik zeg maar voor iedere willekeurige gasstand de hoeveelheid brandstof met een paar procenten van "whatever de waarde bij die gasstand ook maar is" kan verhogen of verlagen.
     
    sarco vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dang... het werkt ook nog... :eek:
     
    sarco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina