opfrissen van de sporen van een modelbouwbaan

Ik weet niet of dit hier past. Indien niet maar het wel verplaatst worden.

Heel wat jaren terug heb ik ooit een modeltrein spoorbaan gekregen. Toen leek dat wel leuk om daar een mooie baan van te maken en dus ben ik met de bouw van stationetjes en zo begonnen. Maar een echt mooie en grote baan is dat nooit geworden.

De baan is dan uiteindelijk op zolder beland en ik heb deze dit weekend weer eens vanonder het stof gehaald zodat mijn neefje deze eens kon zien.
Helaas reden de treinen niet meer. De loco's zelf leken nog in orde maar de sporen waren precies veel te vuil. Als ik deze met schuurpapier weer proper maakte werkte het wel. Om alle rails zo proper te maken is natuurlijk een hele klus.
Hoe kan ik dit het beste doen? Met een dremel met ... (pollijst spons, schuurborstel,...)? Of beter op een andere manier?

Ik had vroeger een treintje met eronder twee slijpsteentjes(afbraamsteentje) gemonteerd; deze liet ik af en toe de baan rondrijden, zo werd de rails gepoetst.
Helaas moet dan wel de trein kunnen rijden.
Voor de stukken waar de trein stilviel had ik een schuurblokje gemaakt. Op een strookje hout iets breder dan de rails had ik een schuurpapiertje geplakt. Midden op het blokje en het schuurpapier had ik in het midden weer hout van 2mm dik geplakt wat precies tussen de rails viel, zo kon ik de vuile rechte stukken snel peotsen.
Als je het hout wat op het schuurpapier zit wat smaller maakt en de lengte van het blokje niet te lang neemt kun je hiermee ook de bochten doen. Je kunt natuurlijk ook een blokje maken met dezelfde ronding als het bochtstuk vd rail zelf echter dat is wat lastiger.

Hopelijk bergrijp je mijn uitleg zo.

M.Vr.Gr. Eric.

Schuurpapier is echt uit den boze hoor ! Echt NIET doen ! De enig goede manier is bij de treintjesboer een flesje reinigingsvloeistof en een speciaal gummetje te kopen. Hiermee dan je ganse traject aflopen. Het klinkt meer werk dan het echt is hoor. Als je schuurpapier gebruikt, trek je krassen in de toplaag van de rails. In die krassen heb je binnen de paar dagen verse roestvorming. En in die groeven kan je niet bij. Hoe meer je dus met schuurpapier aan de gang gaat, hoe slechter je het eigenlijk maakt en hoe vaker je aan het poetsen zult zijn. Dit tot poetsen niet meer helpt en je moet beginnen secties weg te halen en te vervangen.
Groetjes,
Philippe.

Schuurpapier is echt uit den boze hoor ! Echt NIET doen ! De enig goede manier is bij de treintjesboer een flesje reinigingsvloeistof en een speciaal gummetje te kopen. Hiermee dan je ganse traject aflopen. Het klinkt meer werk dan het echt is hoor. Als je schuurpapier gebruikt, trek je krassen in de toplaag van de rails. In die krassen heb je binnen de paar dagen verse roestvorming. En in die groeven kan je niet bij. Hoe meer je dus met schuurpapier aan de gang gaat, hoe slechter je het eigenlijk maakt en hoe vaker je aan het poetsen zult zijn. Dit tot poetsen niet meer helpt en je moet beginnen secties weg te halen en te vervangen.
Groetjes,
Philippe.

Ik had uiteraard heel fijn schuurpapier gebruikt(polijstpapier).
Heb het jaren zo gedaan en nooit problemen gehad.
De rails licht nu al weer jaren(20jr) onaangeroerd in de kast, net nog even gekeken nog steeds geen roest te zien.

Je alertheid was wel terecht, ik had natuurlijk meteen moeten vermelden dat ik polijstpapier had gebruikt.
In plaats van de slijpsteentjes is een stukje vilt met de door jou genoemde vloeistof dus de beste truc(zeker voor in de tunnels)

Gr. Eric.

Er zijn inderdaad van die gummetjes, wat het precies is weet ik niet maar 't kost rond de 5 euro ofzo en het doet wonderen voor je rails. Als je locomotieven stroomloos vallen op wissels, kijk dan ook eens naar oxidatie (want dat is die zwarte aanslag) aan het bewegende deel van je wissel.

cleaning09.jpg

Dat is wat je zoekt :)

Roco 10002 track polisher

Back