opknap verslag dingo

Hallo

Voorig jaar zomer heb ik van iemand een kistje gehad.
helemaal leeg niks erin, geen hardware.
vanonchtend had ik wel eens zin om hem weer eens te laten vliegen.
er moet alleen nog het 1 en ander gebeuren!!
mijn streven is om hem aan het einde v/d vakantie een goed vlucht te laten maken.
hier een aantal foto,s van wat ik vandaag heb gedaan.

hier even een totaal plaatje.
er kwamen alleen 4 M4 bouten uit de romp, ik heb er een houten plaatje opgemaakt zodat mijn motor er op pastte.

DSC08004.jpg

hier heb ik de motor aan het plaatje gemaakt.

DSC08005.jpg

hier het schottje voor de servo,s (zelf gemaakt)

DSC08007.jpg

morgen ga ik weer verder, vanmiddag voor 5 uur nog bij rc technics carbon stuur stangen gekocht en de nog 2 resterende servo,s + nog wat roerspul en wat spul voor het landings gestel.

Mvg wilbert

Ik zou die motor gewoon tegen de romp bevestigen dan gaat de motor ook niet zo snel kapot bij een crash

nou, ik zit even te kijken.
de vorige eigenaar heeft alle m4 boutjes in een soort golf gebogen.
volgen mij heeft hij dat gedaan om de motor steun te verhogen.
dus als ik nu de motor tegen de romp aan hang heb ik kans dat ik niet zon hele grote prop. erop kan doen.

Zoals de motor nu zit kom je waarschijnlijk iets beter uit met het zwaartepunt, kunnen de draden netjes de romp in en kun je de zijwaartsstelling/domp makkelijk aanpassen. Kortom gewoon zo houden, lijkt mij alleen netter om er rechte boutjes in te doen. Maar dan wel zo dat de plaatsing van de motor hetzelfde blijft. Heb je ook de motorkap erbij?

nee helaas de motor kap zit er niet bij.
daar moet ik nog even wat op verzinnen.
maar het mooië is van deze motor opstelling dat hij gemakkelijk in een hoek te zetten is.

ik zit me nou al op de vluchten te verheugen!!
heb er een lekkere snelle motor op gezet.
motor trekt met een 8x4 prop. 1,2 kg en toestel weeg 600 gr.
zal dus wel lekker hard gaan hoop ik....

Laatst bewerkt:
daar zat ik dus ook net aan te denken.
ik weet helaas niet of de onderdelen van rctechnics nog komen vandaag want er staat alleen nog maar dat ik heb betaald.
het was ook net op de rand van 5 uur volgen mij 4:59 dus ik denk dat hij net de bestelling op de volgende dag heeft gezet.

-----update-----

vandaag heb ik bij de fietsenmaker even spaken gehaald, en daar een landinggestel van gebogen.
hier het resultaat.
ziet er netjes uit tog?
morgen komen de clipjes binnen om ze aan te schroeven zodat ze helemaal vast zitten

onderkant

DSC08008.jpg

en op zn wielen

DSC08009.jpg

Mvg wilbert

Heb je al enig idee hoe je zwaartepunt uitkomt?
Want ik denk ook dat die motor gewoon te ver naar voren zit. Volgens mij wist de vorige eigenaar gewoon niet hoe hij een as moest omdraaien en heeft toen de motorbevestiging aangepast, zodat de motor niet aan de firewall vast zat maar ter hoogte van de cowling, net als jij nu. Vervolgens is bij een crash de motorkap aan splinters gegaan en de vier boutjes verbogen (en de motor mogelijk ook aan gort).
Ook afgaande op de lijnen van de rompneus denk ik dat waar nu je houten plaatje zit, eigenlijk de voorkant van de motor moet zitten (dus niet de achterkant). Dus gewoon je outrunner tegen de firewall schroeven (eventueel eerst versterken met een schotje).

Ik denk dat je een redelijk motorkapje kan maken van een stukje dun karton of kunststof (misschien van depron - depron kan je in één richting vrij goed buigen). Plaatje in een koker plakken zo wijd dat het goed past op de richel vooraan de romp.

Hoi,

een kapje kan je namaken aan de hand van een paar foto's die misschien nog wel op het net te vinden zijn.

Maak een balsa mal van de corm van het kapje (aan de hand van de foto's) en zoek een half liter PET flesje.

Duw de mal er in en steek er een stuk lat bij zodat ie goed klem zit.
Zet de oven op 150 graden ofzo en doe de mal met fles in de oven.

Kijk zoiets (voorbeeldje van cockpitkap van mijn Aero 400):

img2238ny8.jpg

BLIJF ERBIJ !!! Kijk of de fles genoeg is gekrompen dat ie strak over de mal is getrokken, laat 'm afkoelken en verwijder dan de mal.

Nu kun je het kapje met een scherp mes en eventueel een schaartje op maat afwerken :)

Succes !

Grtz,
Menno

Ziet er beter uit... maar hoe is het nou met het zwaartepunt?
Want natuurlijk moet het er leuk uitzien, maar belangrijker is of het ook gaat vliegen...

Zoals Bart zegt, kijk eerst eens waar nu je zwaartepunt zit :yes: Hierna kun je kijken of de motor moet zoals je hem nu hebt zitten of dat hij toch naar voren moet (wat ik denk :) )

oei dat ziet er niet best uit!!
als de motor helemaal vooraan zit en de accu helemaal voor in valt hij nog steeds erg achter over.
ik heb hem netjes op het stickertje van het waartepunt gebalanceert.
er komt nog een regelaar bij maar die weegt ook niet zo veel.
dat word waarschijnlijk VEEL lood toevoegen.
of is er nog een andere manier?
Grt wilbert

Laatst bewerkt:
Hoi,

misschien moet je je iets beter voorbereiden ;)

Het zwaartepunt uitwegen kan alleen met een volledig afgebouwd en vliegklaar vliegtuig.

Dus inclusief:
- regelaar
- ontvanger
- accu
- motorkap
- propellor
- spinner (als je die gebruikt)
- enz.

Daar komt bij dat jou motor waarschijnlijk nog zo'n 2 cm naar voren gaat, waardoor het gewicht gunstiger wordt voor in de neus.

Ik zou toch even wat meer huiswerk doen ...

Weet je ook het merk van dit vliegertje ? Wellicht kan je dan met google wat meer info & foto's vinden. Misschien zelfs wel een tekening. Dan kan je zien hoe groot je motorkapje moet worden. En weet je ook hoe ver je motor naar voren moet :yes:

Grtz,
Menno

helaas ik weet niks over dit kistje, heb al flink gegoogeld maar kan niks vinden.
ik zal proberen alles zo ver mogelijk naar voren te halen.
vandaag kan ik hem waarschijnlijk al een flink eind af krijgen want vandaag komr het pakket!!!

Grt wilbert

Ik denk dat je landingsgestel ook behoorlijk verkeerd zit.
Als je een staartwiel hebt moeten de hoofdwielen ter hoogte van de voorlijst van de vleugel zitten.
Nu lijken de wielen eerder te zitten op de plaats van een kistje met een neuswiel.

Succes Willem

Back