opknap verslag dingo

Het lijkt mij makkelijker om het volgende te doen:

1) motor nog verder naar voren (dus bouten verlengen met "hoge" moeren en stukje draadeind.
2) regelaar onder de motor plaatsen en niet in de romp.
3) Kijken of je een gat in de firewall kan maken waar de lipo doorheen steekt, zodat je de lipo verder naar voren kunt schuiven door de firewall heen.
Natuurlijk wel een "doosje" voor de lipo in de neus maken, hier hoef je niet op gewicht te letten.

Ik had hetzelfde probleem met een TigerMoth gehad die ontworpen was voor een speed 400 met vertraging (130 gram), toen ik de motor verving door een 40 grams buitenloper moest er dus 90 gram lood in de neus maar ik heb het op bovengenoemde manier opgelost zonder 1 gram lood.

Succes Willem

wat willem zegt klopt dat is n optie:yes: je lipo door het moterspant steken maar ik denk dat de ruimte daarvoor erg krap is., wat n andere optie is is je neus gaan verlengen en natuurlijk het moterspant n paar centimeter naar voren gaan plaatsen en het dan zo maken dat je de lipo door het moterspant steekt doe hier je voordeel mee we kijken en denken met je mee:teacher:

mvgr johan snijders
 
Weet je wel zeker dat het punt wat je aanhoud als zijnde het zwaartepunt wel goed zit. Gezien de vorm van de vleugel zou dit best wel eens op zo'n 35% van de koorde kunnen zitten ipv. de 30% wat je eerder aangaf. Er zijn op het net programma's waarmee je dit goed kunt berekenen.
 
als je het zwaarte punt opnieuw wil opmeten dan moet alles eruit en dan de motor erop en voelen waar hij in even wicht is dat opnieuw aanstippen en dan alles inbouwen
 
Weet je wel zeker dat het punt wat je aanhoud als zijnde het zwaartepunt wel goed zit. Gezien de vorm van de vleugel zou dit best wel eens op zo'n 35% van de koorde kunnen zitten ipv. de 30% wat je eerder aangaf. Er zijn op het net programma's waarmee je dit goed kunt berekenen.
Ik denk dat hij voor zwaartepunt de stickertjes aanhoudt waarvan je er op de eerste foto in dit draadje een ziet zitten, vlak boven de vleugel. Stickertje ziet er authentiek uit, en de plek lijkt me zo op het oog ook niet verkeerd.

Stel dat dit ooit gevlogen heeft met een brushed motor en een Nmh blokje erin... dan kan het CG toch niet zo gek veel verder naar voren hebben uitgepakt?
 
:) Dat stikkertje had ik nog niet zien zitten, was alleen op het verhaal afgegaan. Heb de foto nog even wat beter bekeken en het ouderwetse handvat van derden proberen toe te passen en dan denk ik ook dat dat stikkertje wel goed zit :yes:
 
Stel dat dit ooit gevlogen heeft met een brushed motor en een Nmh blokje erin... dan kan het CG toch niet zo gek veel verder naar voren hebben uitgepakt?

Nou Bart ...

ik heb ook wel eens een toestelletje wat met een brushed & nimh pakketje geleverd werd, omgezet naar een brushless met Lipo.

Dan moet je toch aardig schuiven hoor :( Brushed motortjes zijn best zwaar, al helemaal als er ook nog een gearbox bijzit :yes:

Wat dat betreft keek ik er niet zo vreemd van op dat de TS flink moet verbouwen ...

@Wilbert: kijk het toestel eens goed na in de staart. Heeft de vorige eigenaar niet een stukje lood achterin verstopt ?

Grtz,
Menno
 
ik heb ook wel eens een toestelletje wat met een brushed & nimh pakketje geleverd werd, omgezet naar een brushless met Lipo.
Dan moet je toch aardig schuiven hoor :(
Nou ja, als dat de reden is voor het nu zo achterlijke zwaartepunt, dan is het toch eigenlijk geen probleem om lood voorin te stoppen... als je het CG hetzelfde kan krijgen als met de brushed motor dan hou je uiteindelijk toch een boel meer vermogen over.
Misschien is mijn idee om een motorkap te maken van daklood nog niet zo gek... lekker buigbaar en ook lekker zwaar... beetje tape eroverheen voor de kleur...

Ik heb nooit een brushed motor in mijn handen gehad, maar heeft een speed 400 bijvoorbeeld de mogelijkheid om hem met z'n achterkant tegen een firewall te schroeven? (om een idee te krijgen hoe dit model oorspronkelijk in mekaar heeft gezeten).
 
gaat hij dan niet vreselijk misselijk vliegen als je veel lood voorin legt?
met vermogen zit het wel goed.
had de motor even laten lopen, en het toestel trekt hij FLINK uit je hand!!
ik denk dat het makkelijker is de boutjes te verlengen en de lipo door de firewall heen.

Grt wilbert
 
ik was even bezig met de achterwand er uit te slijpen, maar er komt veel stof vanaf.
is dit niet slecht voor je longen??

Ps: de romp is van glasvezel.
 
gaat hij dan niet vreselijk misselijk vliegen als je veel lood voorin legt?
Nee; belangrijk voor de vliegeigenschappen zijn (in dit verband) het zwaartepunt, en het motorvermogen ten opzichte van het totaalgewicht. Als je, om het zwaartepunt goed te krijgen, ballast moet toevoegen, in de neus, in de staart of voor mijn part aan een vleugeltip, dan is het enige bezwaar daartegen dat het vliegtuig zwaarder wordt. Op zich is dat jammer, maar omdat jouw Dingo oorspronkelijk minstens even zwaar was en minder vermogen had, zal het wel los lopen.

Het vervelende van ballast moeten toevoegen in de neus is dat, omdat je daar dicht bij het zwaartepunt zit, je meer moet toevoegen dan op een plek waar je verder van het zwaartepunt af zit (natuurkunde; arm x kracht...). Vandaar dat bij het bouwen van modellen veel aandacht wordt besteed aan het licht houden van de staart; als je een zware staart moet compenseren met ballast in de neus wordt het toestel daar veel zwaarder van dan omgekeerd.
 
ik heb nou de langste m4 bouten die er zijn, gehaald bij een ijzerwaren winkel.
6 cm lange bouten de oude waren4,5 cm.
ik hoop dat dit het zwaartepunt al wat veranderd.
nu de de accu door de firewall heen, en klaar.
het is alleen flink klooiën met de dremel wil ik een gat in de firewall slijpen.
ik denk dat ik het niet meer ga slijpen maar frezen.
dan heb je ook minder lsat van glasvezel stofwolken.

Grt wilbert
 
Ik heb vorig jaar veel gaten gemaakt in een zware polyester duikboot romp (2 tot 6 mm dik).
Dit ging het beste met de "3,2 mm universele snijfrees" van Dremel, nummer 561.
Met een hoog toerental gaat deze door polyester en epoxy als een mes door de boter.
Na iedere 20 seconden frezen even afkoelen in kopje water en hij blijft heel lang scherp.
(de glasvezel en koolstof vezel is het moeilijkste te frezen).

Succes Willem
 
ik heb er standaart 1 bij mijn dremel.
het is eigenlijk geen dremel maar een multitool van ferm.
ik ga vanavond maar eens proberen om een gat te frezen.

Grt wilbert
 
Hallo

Ik hen nu een gat in de firewall gefreesd, en lange bouten erin gedraaid.
is moet nu nog 325 gram aan gewicht toevoegen wil hij in balans zijn.
dit is tog niet normaal!!!!!
kan dit?
 
Klinkt wel als erg veel !! Aan de andere kant wanneer je rekent met een speed 600 van ongeveer 300 gram en een nicad accupak van globaal 400 gram dan klinkt het al een stuk minder extreem.
 
nee, ik moet nog een motorkap maken, en daar het lood in wegwerken.
het waait trouwens ook erg hard dus daarom zoiezo nog een poosje wachten.

Grt wilbert
 
zo vandaag had ik een motorkap gemaakt, het lood pastte er net allemaal in.
dus ik dacht laat ik maar eens een vlucht gaan maken.
hij vloog helaas maar 5 Meter :mrgreen:.

op het veld lipotje erin neergezet en iets gas en als je gas gaf ging hij voor uit en sloeg zn propellor in de grond.
het landinggestel is VEELSTE laag.
dus ik dacht dan maar werpen, en een rustige landing.
ik gooide hem, en het leek wel of hij veelste weinig power had, het kan ook zijn de uitslagen nog al klijn staan, ik had ze aardig klijn ingesteld.
dus hij klapte neer.
niet zo veel aan de hand het landinggestel was allen VRESELIJK verbogen.
dus weer een keer gooiën (na het landinggestel recht gebogen te hebben) en klabam weer op de grond.
hij trok ook best wel erg veel naar 1 kant.
nu was het fataal.
de prop adapter is heel erg scheef, en het pinnetje aan de voorkant v/d vleugel is afgebroken.
ik hoop alleen niet dat de motor as kapot is want dan ben ik fiks de l*l.
de schade valt gelukkig nog mee.
wat ik nu ga verbeteren is zoiezo:

1 het landinggestel.
2 de motor in een minder scherpe hoek zetten.

Grt wilbert
 
Back
Top