opknapbeurt Happy Hunter

Aanstaande Zaterdag zal ik mijn Happy Hunter ophalen ,
ik bekijk het als een opknapper , en we zien wel hoe ze eruit zal zien ,
ik zal hier enkele foto's posten hoe die er nu uitziet ,
in mijn ogen ziet hij er zeker niet heel netjes uit , maar is het wel waard een opknapbeurt te geven ,

jullie houden van foto's heb ik al vaak gelezen ,
nou veel kijk plezier
als jullie tips hebben hoor ik het graag.

full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind alleen de stuurstang van de roeraanstuurservo een beetje raar staan.

Alle electronica is er helaas ruwweg uitgeknipt zo te zien. :(

Veel succes met het opknappen van dit model. Denk dat je er een beste klus aan hebt, maar ga er vanuit met een mooi eindresultaat.
Heb je vragen stel ze gerust. Een mede Happy Hunter eigenaar in wording.

Ook van mij veel succes en geduld bij het opknappen je HH. De mijne is nu voor 95% gereed. Als eerste zou ik je dringend willen adviseren de schroeven te vervangen door messing exemplaren.
Mocht je vragen hebben dan kun je hier op het forum goed terecht. Etapje (Stefan) heeft het je ook aangeboden en deze man heeft een schitterende boot gebouwd. Veel plezier en laat ons meegenieten door veel foto's.

Ik zou meteen ALLE bedrading eruit trekken voor zover mogelijk en helemaal overnieuw beginnen met een goed bedradings schema, scheelt je ook een hoop gekloot straks.

Nu is alles een beetje chaotisch en zoals gezegd is er heel grof in geknipt.
Alle bedrading richting verlichting etc. wat niet te verwijderen is, meteen merken zodat je weet welk draad waarvoor/ -van is. Succes!

Het zal inderdaad een hele klus worden ,
die bedrading zal in inderdaad vernieuwd worden ,
wat de verlichting betreft weet ik ook niet op welke spanning deze branden ,
maar we beginnen , maar daar komen we snel genoeg achter.
ik hou jullie zeker op de hoogte qua verloop van de opknapbeurt.

Laag beginnen met de spanning, eerst bijvoorbeeld 3 volt, brandt alles dan al fel, niet hoger gaan. 3 volt lampjes op 6 volt geeft meestal even heel veel licht, daarna niet meer...

De Happy Hunter is eindelijk thuis.
is het eerste zicht ziet alles er redelijk uit hoor
lijkt erger op foto's , verlichting is dus 12Volt.
ik probeerde eerst met 1,5 dan 3 , 6 , 12 V
op 6Volt brand het maar , maar is meer zo van ik wil wel maar ik kan niet.
12V branden ze perfeckt.
dan de motoren , ik heb het dekseltje verwijderd maar er zit helaas niks op van sticker zodat ik weet welke motoren het zijn ,
ze draaien mooi op 7,2V
maar ik durf er geen 12V op te zetten , is er een manier om achter te komen welke motoren dit zijn? of ken iemand deze?

ps: Stefan u hebt zo dadelijk een pm van me

groetend

zijn er ook enkele soorten van he

Ja maar niet veel. De informatie is alleen schaars. Robbe geeft nauwelijks informatie behalve een plaatje. Voor de Navy Kompakt met 3,3:1 vertraging vind ik zowel 9,6 als 12 volt als maximum. Voor de Navy Geared met 5,5:1 vind ik 12 volt.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Als de verlichting op 12 volt werkt, dan kan je er toch ook van uitgaan dat de motoren op 5 volt liepen?

Heb de Robbe catalogie al ingepakt. Staan de motor nummers en specs in. Ook van de vertragingskastjes.
Meen dat de 5,5:1 reductie standaard was voor de Hunter. Volt weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Bijkans 6V gevaren? Bij 12V gaat de boel behoorlijk toeren en lawaai maken en herrie, dat heb je zo door. Doorfikken doen ze onbelast niet, dus uit het water testen, anders motoren uitgebouwd even testen. Zo hoef hoef je dat doorfikken niet bang voor te zijn.

Edoch.. Als de boel lang heeft stil gestaan, eerst toch even de assen trekken.
Vet kan indikken, en dan loopt de boel warm en zonder goede smering.
Spoelen met wasbenzine. Nieuw vet er in. Ook weer niet te veel.
Roel van Essen adviseert altijd Uierzalf van de drogist, geeft goede dichting, maar er is meer smeelmiddel als je anders wenst. Dat 'niet te veel vet' is wegens warmteontwikkeling en weerstand op de as.

Eerst props los, motoren losschroeven en dan van binnenuit, uit de koker schuiven, daar de witte kunststof tandwielen met een spiepennetje geborgd zijn. Motoren schroef je zo los, twee boutjes, fluitje van een cent.

Zet maar eerst eens op 6V loodaccu (of power supply). En anders nog even aan een auto accu tippen...

(Zou je inplaats van lood willen kiezen voor lipoaccu's, dat kan, dan zal je op 7,4 ook nog goed kunnen varen, wel moet er dan een verklikker tegen diepontladen tussen zitten, lipo's leeg trekken betekend een kapotte accu)

Mooie restauratie van maken!
Gr Bas

en hoe kan ik weten welke het is?

Kan je kijken door de motoras te tornen hoeveel de schroef draait? Dan zou je moeten kunnen zien welke vertraging hij heeft. Is dat 1:5,5 zoals Bas vermoedt, dan zou 12 volt mogelijk moeten zijn. Hoewel, voor de 1:3,3 vind ik ook op een andere site "6-12 volt depending on prop size", dus lekker duidelijk allemaal:confused:.
Te veel toeren en geluid kan ik niet beoordelen.

Misschien zelf ook eens door googelen op "Robbe Kompakt" en "Robbe Geared".

Groet,

Ad

Als je de motor los schroeft, kan je tandjes tellen.
Dan kan je de reductie berekenen door het aantal tanden van de tandwielen te tellen van het grote tandwiel en het rondsel aan de motor.
Het aantal tanden grote wiel deel je door aantal tanden rondsel.

Stel hoofdwiel 66 tanden, rondsel 12 tanden, dat maakt dan 66/12 = 5,5

Je reductie is dan 1:5,5 verhouding. :p

@Ad... Ach, mwahhh... toeren, is ook zo! 12V. Maar die units maken dan echt wel herrie. Meen dat zo een '6 tot 9,6V' motor dan -22.000 rpm rondjes stuift... Heb die krengen hier ook liggen. (ook ingepakt). Motoren zijn 3 polig, simpel en robuust. Met 6V is het noch civiel. Eigenlijk helemaal niets mis mee.

Tip: Toeren zijn te meten met een digitale toerental meter. Die zijn tegenwoordig niet meer onbetaalbaar.
Heb er een van Conrad. Die werkt met reflectie stripjes. Heb een schuurtonetje van de Dremel, die rubber houder ervan, met daarop een refectie stripje met CA gelijmd. Die druk ik dan op een motor as. En kan je zo een snelle meting doen. Passend doppie of stukje slang... uit de grabbelbak kan ook.
Heb al dik 10 jaar plezier van zo een ding.

Vergeet ook de lagers van de motor nog even een drupje olie te geven, ook als zijn het gesinterde lagertjes...

Laatst bewerkt:
H.B.Busking ,

op de motor zijn het inderdaad 12 Tandjes
en in de vertraging inderdaad 66 Tandjes ,
dus is het 1:5,5?

ik heb hier nog liggen van accu's:
loodaccu van 6V 4,5A
loodaccu van 12V 7,0A
2x 7,2V accu packs 3300Mah.
welke zouden jullie dan gebruiken?

EDIT: alvast bedankt voor jullie grote hulp

Back