Opknapbeurt

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door r_heliman, 6 aug 2018.

  1. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Beste lezers,

    Een oude boot van mijn Opa (wij noemde dit de TEAK boot) wil ik weer leven in gaan blazen. Een kleine opknapbeurt zodat mijn zoontje nu ook uren vaar plezier kan gaan beleven met deze boot.

    Echter zit ik met wat kleine uitdagingen mbt tot componenten. Hier ziet nog een onbekende borstelmotor is ,destijds schat ik op 12 Volt heeft gewerkt. Maar op 6 Volt voer die ook lekker rustig.

    Mijn vraag:
    - waar kan ik een leuke nieuwe motor set / regelaar combinatie vinden? Welke type en hoeveel ampere heb ik nodig?
    - zelf dacht ik aan om alles op 3S lipo's te gaan uitrusten en dan 10.000mAh dan kan mijn zoontje ook direct lang ermee varen.
    - En een spannings regelaar om de lampjes etc weer in orde te maken.

    Als ik bij HobbyKing, kijk dan is nu alles brushless dat mag ook, maar hard hoeft deze boot niet te gaan.

    alle tips zijn welkom
    bedankt
    Roel

    PS als dit
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    misschien gekke vraag, maar waarom wil je de motor vervangen? is hij stuk ?
    de regelaar met servo zouden best ook nog wel in orde kunnen zijn.
    De lampjes kan je inderdaad met een spanningsregelaartje aftakken van de nieuwe batterij.
    de vraag is alleen of je ontvanger nog werkt en of die de 13V kan verdragen anders heb je nog een afzonderlijke batt voor deze nodig.
     
  3. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Goed punt, ik dacht doordat ik op Lipo's wil gaan varen ipv lood akku's dat ik daarvoor een betere / nieuwe regelaar voor nodig zou moeten hebben. Motortje zal het inderdaad best nog doen.

    Servo's klopt die moeten apart gevoed worden, wat geen enkel probleem is, maar dacht huidige regelaars hebben allemaal een BEC en dat maakt het voor zo een bootje een stuk makkelijker.

    Al met al, een goed idee om van de huidige componenten uit te gaan, en alles nieuw te bedraden..
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roel, Waarom probeer je niet om op de aansluitingen achter in de boot een accu of voeding van 6 Volt aan te sluiten en dan kijken of de RC installatie nog werkt.
    Het is een beetje onduidelijk of er een aparte accu voor de ontvanger in moet. Kun je een plaatje maken van de ontvanger zonder plastic zak en heb je gegevens m.b.t. de zender en frequentie?
    Het lijkt erop dat de verlichting op een aparte batterij/accu heeft gewerkt. Natuurlijk kun je alles opnieuw bedraden, maar kijk eerst eens of het spul nog werkt, zoals het er nu bij ligt.
    Als je je zoontje er lekker lang mee wilt laten varen, zet er dan geen 12 Volt accu in. Is voor het motortje niet goed en voor het bootje ook niet.
    Het is een leuk bootje en waard om het te restaureren, maar een echte speedboot zal het in mini uitvoering nooit worden.
    Mocht het oude RC-spul niet meer werken, dan zou ik kiezen voor een modern 2.4 GHz setje, inclusief regelaar met BEC. Bedenk dat brushless motortjes er een hekel aan hebben om langzaam te lopen.
    Moeilijk regelbaar en veel warmte ontwikkeling.
    Kijk eerst maar eens hoever je komt met de huidige uitvoering. Zorg wel dat je de schroefas voorziet van een goede smering. Uierzalf is een probaat middel. Motorasje aan beide zijden een klein drupje olie geven. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2018
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Beste naamgenoot

    3S: zou ik niet doen. daar is de romp niet geschikt voor. Je pompt op die manier alleen maar ampere's in het water, omdat je schroef waarschijnlijk als een malle gaat caviteren. Overigens: kun je een plaatje van de schroef erbij zetten? Als je toch op lipo's wilt werken, is 2S waarschijnlijk prima.

    Regelaar: ook hiervoor is 2S waarschijnlijk prettiger. Als de regelaar het nog doet: zuinig op zijn! Is een "koolstift-type" en hiermee kun je dat borstelmotortje bijna tot op de toer nauwkeurig regelen.
    Deze regelaar heeft inderdaad geen BEC; spanning voor de ontvanger kun je dan betrekken uit een 4-cels Eneloop-pakket. Qua gewicht kan dat makkelijk, omdat je lood vervangt door Lipo. Waarschijnlijk moet er dan nog steeds ballastgewicht bij.

    Ontvanger: een ouwe Acoms, als ik me niet vergis. ik kan niet scherp zien op welke frequentieband hij zit, maar hou er rekening mee dat 35 mHz out of bounds is voor niet-vliegend spul. Als vlieger weet jij dat uiteraard beter dan iedereen... :)
    En ja, daar wordt nog steeds op gecontroleerd.

    Motor: zo te zien een Mabuchi 540. Als deze het nog doet, een drupje naaimachineolie op beide lagertjes en lekker laten zitten.
    Is de motor defect: Dit type Mabuchi's zijn nog steeds in grote getale te koop. Bijv bij RC-Point: https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000295&aid=67210&lang=nl

    Als de motor het doet, meet het verbruik eens, met en zonder aangekoppelde schroefas. Als daar veel verschil tussen zit, is het vet/de olie in de schroefaskoker of oud of verdampt en de schroefas wellicht verroest.
    Remedie: schroefas eruit trekken, schoonmaken (in de accuboormachine zetten en schuren met schuurpapier nr 800 of fijner)
    Uierzalf (Merk: Bogena) bij 't Kruidvat kopen, en met een injectiespuit in de schroefaskoker drukken. Smeert prima en is waterdicht.

    Verlichting: als het nog werkt: lekker laten zitten. Voeden middels een aftakking van de Lipo's of een extra Eneloop-pakket erbij.

    Succes!
     
  6. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt voor alle input.

    De ontvanger ga ik niet meer gebruiken (is 27Mhz) ik heb daar geen zender meer voor. Dus denk dat ik op zoek moet gaan naar een simpele 2 / 3 kanaals 2,4Ghz zender.

    Verder zal ik de spullenboel eens onder spanning brengen en kijken wat het doet, wie weet doet het het allemaal nog. Wel wil ik op grote Lipo's (capaciteit) overstappen voor langer vaar plezier.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het ontvangertje deed me ook aan een Acoms denken. Ooit had ik zo'n setje waarbij ontvanger en motor uit dezelfde 6 Volts accu werden gevoed. Vandaar dat ik om een goede foto van de ontvanger vroeg. Eigenlijk moet je die bootjes met hoog nostalgie-gehalte zo origineel mogelijk zien te houden. En wat is er nu mooier dan met hetzelfde bootje als je overgrootvader te varen. Weet het, ben zelf ook jong geweest en dan kies je eerder voor snel. Lees net dat je niet verder kan met deze ontvanger en voor een nieuw setje gaat. Veel vaarplezier ermee! Gr. Klaas.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De ontvanger is een echte Graupner ontvanger, een erg goede ontvanger. Op zich nog steeds goed bruikbaar maar de 27MHz band is niet zo in trek meer bij de modelbouwgemeenschap. Deze band wordt bijvoorbeeld veel gebruikt door dat goedkope "chinese speelgoed". Ook heb ik een paar vissers gezien met een visboot, je weet wel voer op plekken ver van de kant dumpen en/of de haak daar los laten. Voor de besturing gebruikten ze een 27MHz setje. Op mijn vraag antwoorden ze dat ze niet veel last hadden van storingen. Slechts een paar keer wilde de boot even sneller gaan varen of een ongewilde bocht maken maar dat kwam zelden voor.
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Telkenmale lees je wel ergens dat borstelloos niet goed traag draait , ik weet niet waar dat vandaan komt(waarschijnlijk iets uit de begindagen van borstelloos in de rc wereld) maar vandaag klopt dat echt niet meer....gewoon deftige regelaar kopen met gepaste motor en dat werkt perfect .
    Maar ik zou dat hier niet doen , en vooraleer lipo's te kopen zou ik eerst controleren hoeveel gewicht in je boot kan.
    Succes
     

Deel Deze Pagina