opknapklusje raven

serge pot

Forum veteraan
een collega clublid heeft wat pech gehad met zijn raven .
de motor en prop in combi konden 4 cellen aan .

alleen d constructie niet ,en dat is ook wel te zien achteraf .
maar er is hoop . ik denk dat er best wel wat van te maken is .

100_2770.jpg

100_2768.jpg

100_2766.jpg

100_2771.jpg

100_2767.jpg

betekent dus een ander 1e spant maken . een stevigere ophanging voor de motor inclusief motorschot .en wat kleinreperatie werk in de romp .
motorkap fatsoeneren en de breuken laten vollopen met dunne epoxy ,lichtjes plamuren ,schuren en in de lak zetten .

en we hebben voortgang.
wat maten overgenomen op 2mm berken triplex (4lagen ) en de bovenste plaat verbreedt zodat de krachten beter verdeelt worden .en voor je het weet staat er al bijna een motordrager .

100_2771-1.jpg

100_2772.jpg

het 1e spant had minder schade als gedacht en kon dus blijven zitten . wel viel me op dat de lijmverbindingen niet al te best waren en deze zijn dus nagelopen .

100_2773.jpg

de resten die we niet meer terug gaan zien .

100_2775.jpg

100_2774.jpg

nu nog een motorschot uit 4mm halen .motordomping en sidetrust zijn ook al overgenomen .

en morgen is er weer een dag

ik heb hem ook (ook de 50cc versie)
vliegt goed, alleen is de mijne nu de nieuwe versie (lindinger heeft hem nu ook zie ik)
P1020346.JPG

zerogravity maakt ze niet meer

ik vindt het ook een zeer mooi toestel .

maar vandaag zijn er klappen gevalen in de zin dat het lekker doorging .

100_2776.jpg

100_2777.jpg

motorschot strak op zijn plaats

100_2779.jpg

100_2778.jpg

iets grotere koel kanalen ,zodat deze mooi achter de gaten van de motorkap vallen en dus maximaal de motor koelen .

100_2780.jpg

even proefpassen

100_2781.jpg

en daar zit hij dan vast als een huis .

100_2782.jpg

ja de kap past ook

Schiet al lekker op zo. Wat mij alleen opvalt is dat je allemaal "stompe" lijm verbindingen maakt. Wanneer je in deze verbindingen een vertanding aanbrengt vergroot je daarmee het lijmoppervlak en de sterkte enorm. En dat zonder dat het gewicht toeneemt. Met name het motorschot vindt ik, zoals het nu zit, twijfelachtig. Om dit op een simpele manier nu nog te versterken kun je gaatjes vanaf de zijkant in dit schot boren en hier sate prikkers inlijmen, dit vergroot de sterkte al enorm.

Laatst bewerkt:
dit is al sterk zat , had het zwaarder gemotoriseerd geweest en het toestel was steviger gebouwd ,dan had ik idd de vertande lijm constructie genomen

Schiet al lekker op zo. Wat mij alleen opvalt is dat je allemaal "stompe" lijm verbindingen maakt. Wanneer je in deze verbindingen een vertanding aanbrengt vergroot je daarmee het lijmoppervlak en de sterkte enorm. En dat zonder dat het gewicht toeneemt. Met name het motorschot vindt ik, zoals het nu zit, twijfelachtig. Om dit op een simpele manier nu nog te versterken kun je gaatjes vanaf de zijkant in dit schot boren en hier sate prikkers inlijmen, dit vergroot de sterkte al enorm.

motor schot zit vast met epoxy en niet zoals het origineel zat met een of andere op kauwgom lijkende smeltlijm welke geen indringend vermogen op hout heeft (lees de zwart geblakerde randen van het originele houtwerk )

enhoe beter de passing des te minder lijm nodig ,des te beter de verbinding . en om er nou gaatjes in te boren en sate prikkers er in te zetten (bamboe )is in mijn ogen eerder een verzwakking ,aangezien je dan in de lamineerlagen van het berken triplex 4mm gaat boren welke uit 6 lagen bestaat . ik gebruik enkelt vliegtuig berkentriplex geen gamma waaibomen hout .
is dan wel wat zwaarder , maar daarintegen wel steviger .
en alle houtnerven staan zo dat daar de krachten ook optimaal op komen .ik heb zo nog geen motorschot verloren(en mijn rbc la5fn is hier getuige van ) .en mocht de klap van de prop tegen de grond toch te hard zijn , heb ik liever dat hijhier scheurt of uitbreekt dan dat de romp barst wat je vaak niet ziet .

Kijk hiervoor zijn wij modelbouwers :) Ieder zijn eigen inzichten, maar zoals jij het verteld kan ik ook in jouw ideeën meegaan. Bij een nette passing en epoxylijm moet dit ook goed zitten :yes:

Ziet er geweldig uit Serge! Kan niet wachten om hem weer te vliegen.
Wat mij wel opvalt zeromodel hem nog steeds op de site heeft staan.
Voor het spuit en kleur werk van de neus ga ik proberen contact te leggen met zeromodel.
Ik beloof van de eerste vlucht een aantal foro's en filmpje te maken om het eind resultaat ook vliegend te laten zien.

En nu hopen dat het weer een beetje mee wil werken.
Misschien is een duikboot beter in Doetinchem.

wilde gister middag eigenlijk verder , maar er stonden watvrienden van het 86c register op een camping bij lunteren , er kwam een bbq tussen . het was 0100 uur toen ik daar wegging . beetje bouwtijd verloren ,maar wel de lachspieren getraind .

dus vanmorgen verder gegaan .
nog 2 steuntjes gemaakt om de motorkap aan vast te schroeven ..de motordrager in de blanke lak gezet,zodat vocht daar geen probleem meer is .
motorkap de scheurtjes vol laten lopen met ca en afgeplamuurd .
de folie her en der glad gestreken .
en vanavond terug naar de eigenaar.dus met wat pech vliegt hij van de week weer .

100_2783.jpg

100_2784.jpg

100_2785.jpg

Back