Opknappen HM Bluebird

Discussie in 'Speedboten' gestart door Sareno, 26 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Via een mede forum gebruiker ben ik aan dit bootje gekomen en wil er nu mee aan de slag gaan om onderdelen te verzamelen. Mijn andere projecten zijn afgerond en weer tijd over. :).

    Zoals jullie kunnen zien is het beslag wat verouderd en ik zie veel verschillende dingen voorbij komen. Ik heb hier wat vragen over:

    Ten eerste de koeling, zie ik het goed dat dit bootje achter een wateropzuig buis heeft en in de romp (klein gaatje) de uitgang? Is het niet beter om het aanzuigpunt in het roer te zetten?

    Waar moet ik qua roer verder op letten? Zijn er bv regels over de lengte, afstand vanaf het midden van de spiegel en afstand tot de spiegel (hoever moet hij uitsteken)

    De as wordt ook vervangen. Ik wil 1 rechte as. Is het dan belangrijk om een minimale diameter aan te houden en maakt het uit hoe lang de schroefaskoker is? Of moet die zo kort mogelijk? Maakt flex of vast nog uit?

    Soms zie ik ook een soort ashouder die aan de spiegel vastzit. Hoe heet dit en is dit zinnig?

    Trimflaps ja of nee?

    Weer genoeg vragen dus. :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Oh, volgens HM is dit geen origineel en weigeren me de originele tekeningen en instructies te sturen. :-(
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  4. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    amsterdam
    ik zou hem zo kaal als mogelijk maken.
    zo te zien is ie in het verleden met polyester in elkaar geplakt ipv epoxy

    de mijne had ik opgebouwd zoals in meegestuurde afbeeldingen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Had je een 7 cell pack uit elkaar gehaald en gescheiden?

    En ja, hij is inderdaad niet netjes.

    Dankjewel!
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik denk, dat Jaimy, net als de meeste vaarders destijds, de cellen los kocht en ze zelf aan elkaar soldeerde met een hamerkop stift in de (dikke) soldeerbout.
    Het direct aan elkaar solderen van de cellen levert een aanzienlijk lagere weerstand op dan de 'lametta' strips waarmee in de meeste fabrieks-packs de cellen verbonden worden.

    In de Mono 1 klasse was vier cellen links en drie cellen rechts de gangbare configuratie.

    Groeten, Jan.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hi Jan,

    Dat vermoeden had ik al.

    Ik ga eerst eea uitproberen met het bootje zoals hij nu is. De huidige schroefaskoker is net groot genoeg om er een 6mm koker in te schuiven waar dan weer een 4mm flexshaft in gaat. Ook het huidige roer probeer ik eerst werkend te krijgen. Pas als dit allemaal enigszins werkt ga ik over tot aanschaf van een nieuwe strutt/askoker/roer (met water pickup).

    Allereerst stop ik er 1 van jouw 600 motoren in of test ik met wat brushless spul dat ik heb liggen. Qua accu's moet ik echt even spelen. Wanneer ik NIMH achterin leg, zakt de opening voor de bediening van het roer gelijk onder water. Niet handig. Ik kan ook bv 2 x 2S in serie zetten zodat ik links en rechts gelijk gewicht heb. Dat zou later altijd nog naar 2 x 3S kunnen.

    Qua prop; is het bij een oppervlakteschroef beter om een 3 blad te nemen?
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sander,

    Zoals je op de foto van Jaimy kunt zien wordt de stuurstang waterdicht afgesloten middels een rubber balgje; in de spiegel zit een pijpje gelijmd van Ø6 mm dunwandig messing of aluminium waar de balg overheen past, vastlijmen of een tie-wrap er omheen zodat de stuurbewegingen de boel er niet af kunnen schuiven.

    Een tweeblad oppervlakteschroef is over het algemeen efficiënter, een drieblad 'klinkt' sneller omdat er een blad extra per omwenteling het water in duikt.
    Voor een Speed 600 is een 37,5K van Graupner het maximum, liever kleiner beginnen, (34,5K 36K) tot de afstemming optimaal is.

    Groeten, Jan.
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hoi Jan,

    Wat bedoel je met een 37,5K van Graupner? Ik heb er op gegoogled maar ik kom niet veel tegen behalve vliegtuig props.

    Ik heb nog wat props liggen (33m, 34mm, 35mm) om mee te testen. Pitch is 1.2 en 1.4 (welke welke is weet ik zo niet).

    Dat balgje had ik gezien ja maar het is dus normaal dat dat balgje in rust al bijna onder de waterlijn komt?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sander,

    Ik had de complete naam moeten geven, sorry; Graupner had/heeft de 2318.xx serie (met M4 schroefdraad) en de 2317.xx serie (met dogdrive), carbongevulde props met een spoed van 1,4.
    Bijvoorbeeld de 33mm: https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000342&aid=16415&lang=nl
    De 37,5K is dan: 2318.37,5: https://www.graupner.com/Carbon-Hydro-Propeller-37-5mm-M4-K-Series/2318.37-5/
    Conrad heeft er een aantal in het assortiment en Two BrothersRC in Bussum heeft ze ook.

    Bij sommige van mijn boten ligt het balgje onder water als de boot stil ligt. In duikboten worden ze ook toegepast om stuurstangen waterdicht door te voeren, die zitten altijd onder water, soms wel een meter...

    Groeten, Jan.
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hi Jan, dank.

    De Graupner is een 3 blad, was dat de bedoeling?

    Deze links heb ik opgeslagen. Eerst maar even prutsen met de onderdelen die ik heb. Mss test ik wel een 2000KV op 4S ;-)
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Neen, tweeblad zijn efficiënter, de link naar een drieblad is een foutje van mij...

    Zolang de Bluebird vaarklaar ongeveer even zwaar is als met een 600 motor en 7 cellen NiMH, dan kun je er, bij wijze van spreken, van alles inzetten.
    Problemen ontstaan er pas als je door de inzet van borstelloos en Lipo's een véél lichtere boot hebt, die ook nog eens twee keer zo snel is als waarvoor 'ie ontworpen is.
    Dan moet je de rompgeometrie aanpassen (= steps vlakken) om de boot op het water te kunnen houden.

    Op zich is 26640 toeren onder last prima...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2019
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik doelde ook een beetje op je link. Die gaat naar een 3 blad.
     

Deel Deze Pagina