opknappen motortje

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Ik ben vandaag begonnen met het opknappen (voornamelijk schoonmaken) van een 15CC nitro motortje van OPS.

luchtinlaataq5.jpg

Nu weet ik alleen niet hoe ik de roterende luchtinlaat kan demonteren, zie foto. Het lijkt wel of deze op de as geperst zit. De vier staafjes lijken aan het uiteinde iets geplet. Ik ga het hele onderdeel in de dieselolie weken en spoelen en dan hoop ik dat het goed loopt. Er zit zeker 1 kogellager achter, vanaf de andere kant zie ik iets met een andere snelheid lopen als ik eraan draai dus dat is denk ik de kooi waar de kogels inzitten.

Of is dit redelijk simpel te demonteren?

Als iemand mij aan een onderdelenlijst kan helpen van deze motor dan is deze meer dan welkom.

mvg

In die meenemer voor de inlaatschijf zit 'n centerpunt ,
daar zet je 'n doorslag in en dan tik je de 2e krukwang er zo uit.
Op de andere kant van de inlaatschijf zit ook zo'n verdikking , samen zijn ze 'geklinknageld".

Parts list and exploded view > K L I K H I E R

Bedankt voor de snelle reactie. Is precies wat ik zocht.

De krukas kan ik denk ik demonteren door de startpoelie/vliegwiel tegen te houden ( met een gereedschap met 2 pennetjes eraan) en dan met een steeksleutel de stomp los te draaien. Stomp is anders dan op de "fabrieksfoto". De originele is makkelijker denk ik omdat daar gewoon een "dogbone" kopje in kan.

Zijn de onderdelen nog leverbaar? Laatste update site in '98. (ga zo mailtje sturen)

mvg

De krukas uit het voorhuis halen doe je zo :
Voorop zit een aangepaste CMB pennen-koppeling zo te zien.
Je steekt 'n passend boortje in één van je vliegwielgaten ,
tussen de pennen vd koppeling steek je de schacht van 'n steeksleutel , of óók een boortje .
Tegen de wijzers vd klok in losdraaien , dan komt de koppeling eraf.
Dan heb je een 2 of 3 poots poelietrekker nodig om het vliegwiel eraf te krijgen.
Als dat eraf is de losse conus in het vliegwiel eruit tikken.
Dan kan je de krukas uit de lagers schuiven.
Lagers zijn niet écht standaard maar wél te vinden bij 'n goede lagerboer.
Kunststof kooi is VERPLICHT (imho) en liefst ook nog C3 passing.
Nwe onderdelen via Gundert(D) , en 2e hands is er genoeg op de markt.

Het spul ligt lekker te weken in dieselolie. In het weekend ga ik er mee verder. Het ligt er al 2 dagen in maar de drijfstang zit nog steeds vast t.o.v. de zuiger. Durf er nog niet te hard aan te trekken omdat hij dan met geweld tegen de andere zijde in de zuiger slaat als hij los komt.

Moet de pakkingen vervangen, ik heb er 1 gesplit bij het demonteren. De lagers probeer ik te redden want de motor heeft eigenlijk nog niet gelopen.

Klopt het dat er geen kop- en voetpakkingen in deze motor zitten? Aan de bovenzijde wel enkele rubber ringen maar die dienen meer om het koelwater op zijn plek te houden. Op de onderdelenlijst heb ik ze ook nog niet ontdekt. Echt vreemd want je zou zo denken dat hij zo lek als een mandje moet zijn.

let wel op booten met brandstof mogen niet meer omdat ze
een vervuilende laag leggen op het water

Tsjonge jonge, vliegtuigen mogen op veel plekken ook alleen nog met 4-takt motoren vliegen ivm geluid.

Auto's worden sowieso vaak geweerd.

Accu's zijn zeer vervuilend om te maken en bij het verwerken van afgewerkte exemplaren, straks wordt het hele rc gebeuren verboden! %$#@!

dvc zei:
let wel op booten met brandstof mogen niet meer omdat ze
een vervuilende laag leggen op het water
Geen paniek, hij heeft waarschijnlijk een keertje iets horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt..... Voor dvc; Niet zomaar iets roepen, eerst nadenken.

Mocht je een vaarplek zoeken, in Best/Eindhoven zit een powerboatclub met eigen(zeer fraai) vaarwater EN vergunning.
Wil je het "sfeertje" willen proeven kom dan 27-28-29 april naar Nuenen. Wordt er weer een 3-daags internationaal evenement georganiseerd.

victorymarc zei:
Wil je het "sfeertje" willen proeven kom dan 27-28-29 april naar Nuenen. Wordt er weer een 3-daags internationaal evenement georganiseerd.

dat is zeker de moeite waard.
daar vaart het mooiste van het mooiste en het snelste van het snelste
onder de powerboats dan 8)
en zoals gewoonlijk ben ik daar ook aanwezig :D

he rc buggy.en al wat verder gekomen met de motor?ik heb eventueel nog een turnfin voor je van messing.ik heb er 5 laten maken,ik hoor t wel.enne als ik weer een keer naar tilburg kom mail ik je wel,dan kunnen we bij de put van heef/hees varen.
en al wat verder gekomen met t riggertje?

He Patrick,

Nog niet verder gekomen behalve dat ik van Rob zijn motor mag gebruiken. Mijn ogen waren weer groter dan mijn beurs diep is en ik moet me even beperken tot het opknappen van de motor. Daarvoor zal ik lager, pakkingen ed nodig hebben en als hij weer goed loopt vervang ik ook de nippels en de naalden om hem er weer goed uit te laten zien.

Ook moet ik voor dit seizoen nog een transponder en 3 goede rijaccu's kopen voor mijn buggy en eigenlijk nog een netvoeding 8O :? :(

Een turn fin is erg welkom. Denk eraan om een strut te kopen en de rest zelf uit alu afval te maken, kan ik via mijn werk waarschijnlijk zo meenemen.

groeten

Back