Opknappen Panic

Gisteravond bij een forumlid een leuke Panic opgehaald. Wel wat jaartjes oud al met hier en daar wat schade, maar niks wat niet gemaakt kan worden. Ook meteen het motortje waarmee hij altijd heeft gevlogen meegenomen, een Irvine 72.

De bedoeling is niet het model in een avondje klaar te hebben, maar ik wil er ook geen maanden mee bezig zijn. Een vlotte volledige opknapbeurt dus zeg maar.

Gisteravond eerst het motortje opgeknapt. Even alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt en een aantal delen hittebestendig zwart gemaakt.

Vandaag een productief dagje gehad. Grootste deel van de oude bespanning kunnen verwijderen (vleugels waren gefolied, de romp met papier) en her en der wat beschadigingen opgevuld/gerepareerd. Verder het "stokje" achter vervangen door een soort van skid die ik nog had liggen. Ook de servo voor het richtingsroer verplaatst naar de plek die bij de huidige ARF wordt gebruikt. Wel grappig dat alle flaps van de huidige ARF veel groter (bijna 2x zo groot) dan bij dit model zijn. Verder de motorspant er in z'n geheel afgezaagd, kon anders de motorsteun echt niet loskrijgen.

To do:
- nog wat meer bespanningresten verwijderen
- heel wat kleine onderdeeltjes bestellen, tankje heveltjes etcetc
- motor proefdraaien, maar daar ook eerst eea voor bestellen

Foto's voor:

3aa6d5af9e0c8009fff6f4d81ef3569d.jpg


de952b0bcd2b6eb5bea4c8892c3d55ae.jpg


ec044e75dff2f44d8416c235b92115c7.jpg


Motortje opgeknapt:

3ce09af7f0ec05c65d41b7629554100d.jpg


Delen kaal gemaakt:

111dd4f265c4e74fd1ef7d29d3e97a6f.jpg


c8c9904dba4f4f3c05d8be48b52fef8b.jpg


4adb13911605c479a18519bb0ca61ac7.jpg


c9635dd1518e780f1785be7aac8af0ac.jpg


9e8e497509ba61c675a29a9ab00308ce.jpg


f9985e2c733ed240af5b4e3a412634e8.jpg


e2da61e306bb4b32f83045d3bb11af65.jpg


aaa4cee5b89e8cd5a3d2aad9ad827475.jpg


47059f03c7fb87bdb5d8541850cfbef7.jpg
 
Vandaag weer wat verder gekomen.

Als eerste de binnenkant ingedeeld (2 normale servo's voor hoogte en richting, en een mini servo voor gas). Ook de buitenbowdenkabels (scrabble?) op hun plek gelijmd.

d3c3e6590e9282918219c37c0cea3b17.jpg


091c3c35b8bcb6dadadd52aa03b4aa16.jpg


Het motortje op de proefstand, klaar om proef te draaien. Alleen nog even wachten op het tankje en de propellor 13x8.

8f47931b71a5503c1e576f3dc517f613.jpg


De vleugels heb ik gedeeltelijk zilver gespoten. Dit omdat ik onmogelijk alle resten bespanning verwijderd kreeg, en ik de open stukken met transparante folie wil bespannen. De kleurencombinatie wordt alles zwart, met de open stukken van de vleugels oranje transparant, het richtingsroer oranje transparant en het hoogteroer oranje transparant.

8e2349539e3b750f32385e98681c224a.jpg


Het nieuwe hoogteroer, balsa en multiplex gecombineerd.

93e9be7827da39265e677c5b4b64a25b.jpg


En tot slot de 4 kaalgemaakte en geplamuurde ailerons.

e54aaa03ab0401b9c3ccd286aec20f36.jpg


Wachten is nu op een hele lijst klein grut om het toestel af te maken. Gisteren besteld, dus hopelijk binnen 2 weken binnen. Wacht echter al dik 3,5 week op een eerdere bestelling, dus we zullen zien.
Zit overigens ook wat spul tussen voor andere toestellen, als je immers toch bezig bent...

hexTronik Voltage Display
JR Servo Arm Set
Hitec Servo Arm Set
Turnigy TG9e 9g / 1.5kg / 0.10sec
High stength fiber tape 20mm x 50m
Self-Tapping Screws 3x16 (bag of 100)
Covering Film Solid Black (5mtr)
Covering Film Transparent Burnt Orange
Control Horns 20x28.5mm (10pcs/set)
Sullivan Gold-N-Rod 91cm/2mm Semi
Receiver Switch (3 plug)
Light Foam Wheel Diam: 80
30CM JR Y Servo Lead 30CM Length
9x10 JR Servo Lead Male 30CM (10pcs/set)
Carbon Fiber Tube (hollow) 3x2x750
Turnigy Type A Beech wood 13x8 pro
9x6 / 229 x 152.5mm Poly Compo
11x7 /279x178mm propeller
JXF 11x7 / 279 x 178mm Poly Compos
Nylon & Pinned Hinge 20x36 (10pcs)
Gear Plates 21x10mm (10pcs/set)
Silicon fuel pipe (1 mtr) White
Fuel Tank 240cc
 
Goed bezig :). Altijd leuk om te zien dat mensen kisten opknappen ipv van ze bij het grof vuil te knikkeren. Volgens mij ga je hier wat moois van maken. Succes ermee in ieder geval!

Ik heb er nu ook eentje overgenomen (ook oude stijl met veel ply ipv balsa). Beetje opgeknapt van binnen, nieuwe tank erin, servo's betere plek gegeven en dit weekend de maiden. Dit is nog de oude foto van voor ik hem opgehaald heb (bij die ander thuis dus):

P1010346.jpg


Maar zoals gezegd succes en ik blijf dit volgen :).
 
Die ziet er goed uit! :-) Is die geschilderd over folie?
Grappig zijn alle verschillende manieren om de balkjes op de vleugeluiteinden te bevestigen. Als ik het goed zie heb jij nylon schroeven? IK heb zelf de planning iets met pinnetjes te maken, je kent wel die dingen waarmee je op een rc autotje de kap vastzet (geen idee hoe ze heten).
 
Laatst bewerkt:
Is nog ouderwets linnen of zijde (stof in ieder geval) :). Daar weer overheengeschilderd en gelakt. Echt oldschool dus. Ding is ook gebouwd als een tank, veel te zwaar volgens mij, maar zullen zien. En als deze op is gaat de electronica en het motortje op zo een nieuwe ARF Panic.

De vleugelstruts zitten idd vast met nylon schroeven in inslagmoeren (vleugel is vol schuim met balsa ingedekt). Ook de ondervleugel zit vast met schroeven. Bovenvleugel met elastieken.

Je kunt de struts ook makkelijk vastzetten met drukknopen zoals op de nieuwe ARF Panic. Makkelijk, werkt goed en snel :).
 
De romp was bij mij ook met een soort doek gedaan, wat trouwens super makkelijk en restvrij te verwijderen was. De romp is dus helemaal kaal, maar de vleugels blijven een beetje soso...

Vandaag weer het een en ander gedaan.

Bouten om de motorsteun mee aan de motorspant te zetten met epoxy aan de achterkant van de motorspant gelijmd. Zo kan ik makkelijk de moertjes aan de voorkant los/vastdraaien.

2acf211687d2fdef229279588dda65f9.jpg


Onderstel likje verf gegeven.

8632e6c849d8bb92aee316b2c202fc54.jpg


Binnenkant opnieuw ingedeeld. De gasservo kwam anders te hoog te zitten waardoor de bowdenkabel een onmogelijk knik moest maken.

31dbed3fcabb922f3b12836299b484a9.jpg


Ontvangeraccu en tank (300cc) gemonteerd.

012ec4ee11734c8f6baf69e20d8615d7.jpg


En de spulletjes binnengekregen om mezelf niet in rare bochten te hoeven wringen wil ik m'n handen behouden met het verwijderen van de gloeiplug starter.

77c719733a09df914877d77a11969bd6.jpg
 
Ben benieuwd! Ennuh, als je gewoon voorzichtig doet kun je gewoon een normale gloeiplugstarter gebruiken (als dat een woord is :p). Gewoon van achter de prop benaderen :). (Wat een hoop gewoon in zo een klein bericht).
 
klopt r!, maar ik wilde eerst de motor op z'n kop monteren zodat de uitlaat mooi onderlangs loopt. bij nader inzien toch gekozen om de uitlaat tussen de vleugelsteunen bovenlangs te laten lopen, dus eigenlijk de gloeiplugstarterverlenging niet meer nodig.

gisteravond even het hoogte- en richtingsroer in de hongkong folie gezet... vind het toch aanzienlijk minder fijn werken dan oracover. maargoed, voor die paar euro hoor je mij (verder) niet klagen!

52449d25933af3299276cb83e06977d2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die HC folie ook op mijn OMP Edge 540 zitten, ben er best tevreden over moet ik zeggen. Plakt iets minder snel als Ora maar met de juiste hitte gaat het prima. Krijgt hem ook mooi strak.

Maar blijf posten, ben benieuwd.

Vandaag na het werk nog even vliegen met de panic, was de nu 5e vlucht en heb de flatspin panic style door, manmanman wat een feest :). Platter gaat niet :).
 
vandaag het motortje voor de eerste keer (in mijn bezit) laten lopen.
na wat geklungel met de afstelling is het nu starten-lopen.

helaas werd echter al direct een groot probleem duidelijk, een (denk ik) kapot lager. oordel zelf: MwgjWaTRnu4[/media] - irvine

op zoek dus naar een ander motortje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje doet het even niet, youtube down for maintenance, maar als er een lager kapot is kan je die toch vervangen? Is aanzienlijk goedkoper dan een andere motor, meestal.

Succes,

Hugo
 
ik kon de motor nog teruggeven als er iets niet goed mee was. dan ga ik liever op zoek naar een ander tweedehandsje die wel goed is dan dat ik achter een lager aan moet, monteren etc :-) setje lagers is 56$ ex verzenden.
 
Laatst bewerkt:
Onderbouw je reply eens? Ik heb er toch redelijk positieve reacties over gelezen (neem de prijs even mee in je beredenering).
 
Back
Top