opknappen/restylen van 2 monsun bo 209´s

beste Vlieger/ forumleden

Ik (rogier) ga samen met mijn maat (almar)

2 monsun bo209 vliegtuigen uit de jaren 70 opknappen.
dus de echte houtbouw monsun's en geen arf ksiten

De kisten zijn vorig jaar in ons bezit gekomen en nu zijn we er deze week mee begonnen.

Vooral eerst heel veel folie en verf en rotzooi van de vorige eigenaren eraf halen voor we verder kunnen.

We gaan de kisten voorzien van 15 cc benzine motoren voor een mooi en rustig vlieggedrag en lekker gepruttel ten opzichten van nitro 2 takt motoren. foto's volgen (als ik weet hoe ik deze erop kan krijgen want dit is me nog nooit gelukt en nu ook weer niet.)

full
beste Vlieger/ forumleden

Ik (rogier) ga samen met mijn maat (almar)

2 monsun bo209 vliegtuigen uit de jaren 70 opknappen.
dus de echte houtbouw monsun's en geen arf ksiten

De kisten zijn vorig jaar in ons bezit gekomen en nu zijn we er deze week mee begonnen.

Vooral eerst heel veel folie en verf en rotzooi van de vorige eigenaren eraf halen voor we verder kunnen.

We gaan de kisten voorzien van 15 cc benzine motoren voor een mooi en rustig vlieggedrag en lekker gepruttel ten opzichten van nitro 2 takt motoren. foto's volgen (als ik weet hoe ik deze erop kan krijgen want dit is me nog nooit gelukt en nu ook weer niet.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi vintage Klusje heren! Benzine motoren. Dan hangt er van af welk merk.
De NGH GT17 zal zich onder de benzinemotoren mooi op een standaard motorsteun laten afhangen. Erg makkelijk.
Dan Benzine of Methanol?... prijsverschil begint steeds kleiner te worden... Methanol .46/.50 is wat voor zo een kist oorspronkelijk is uitgedacht. Met een hatori-pijp er op wordt dat behoorlijk stil.
Let op.. een Monsun vliegt goed... maar moet wel gevlogen worden... het is geen floater.

Heel veel ARF's zijn volledig houtbouw :) en daardoor juist goed te repareren of te modificeren... ook als je zelfs geen tekening hebt)...
De Monsun's waren fameuze Graupner Schnellbaukasten... min of meer al ARF's voor die tijd, omdat er al heel veel af fabriek was voorbereid... Ingedekte schuimvleugels etc... het maakte de bouwer zeer gemakkelijk... alles paste gewoon... Echte luxe bouwdozen dus...

Tip: Mochten de kisten in de oude folie staan, haal de lijmresten dan niet weg met een triller, maar met een strijkijzer of foliebout op 100 graad en een oude katoenen lap. Heb ik niet uitgevonden... maar wel getest...
.
De lijm trekt dan mooi in het katoen... is de zaak epoxygeglast, dan is opschuren eigenlijk al voldoende... staat de zaak in de spanlak... dan moet dat er af als je met andere moderne laksystemen op thinnerbasis gaat werken... Die oude lak kan reageren met moderne systemen. Kan bijvoorbeeld niet tegen G4 of PS100 PU-parketlakken

En dan... de triller beschadigd meer aan de kist dan nodig... het balsa oppervlak kan zeer hobbelig worden... en dat zie je terug in de eindfinish!

beste h b busking,

Er zullen hobbyking 15 cc benzine motoren opkomen (zijn al onderweg).

1 van de 2 is al zo goed als kaal heb ik gedaan door middel van indd folie verwijderen met feun en schuren. de andere heeft zo te zien al echt wat meegemaakt en staat nu in de plamuur.

46/50 zijn wat licht daar de lege/kale kisten op ongeveer 2000gram zitten.

Hallo Rogier,
2000 gram? Keurig! Dat is met een AX 46 goed te doen. Die kist is voor minder ontworpen. Een OS Max .40 RC! Vlieggewicht volgens bouwbeschrijving 2700.
Dat is ook wat een Calmato normaal zou moeten doen?!

M'n te zware Calmato was overgewichtig. IJzerhout. Wellicht net een lading densere balsa in de fabriek? Mee gelest op 3500 gram totaal gewicht. Vloog uitstekend. Helemaal bij ruig weer. 46AX!

Na wat tactisch revisiewerk aan vleugels en romp heb ik daar zowat 400 gram op slinkse wijze uit weg kunnen peuteren. Er een resonantiepijp opgezet. Vertical unlimited en prophangen... nou bijna... :) Over de 2 pk!

Zwaarste onderdeel van de Monsun zijn de styropor vleugels.
Welke motor heb je bij HK weg gehaald?
Kan goed komen... kan ook het vlieggedrag totaal verpesten. Moet je in de praktijk even bekijken? Als die motor niet al te gewichtig is?
gr Bas

PS: een mooi gebouwde of gerestaureerde orgineel ogende Graupner Monsun behoud het beste z'n waarde...

Laatst bewerkt:
beste H B

wij hebben gekozen voor 15 cc benzine van hobbyking zelf en weten dat de motor wat zwaarder is als orgineel maar willen geen vettigheid van nitro op deze mooie
herstelde kisten. verder willen we ook kennis maken met het vliegen op benzine ipv nitro. Ook zijn we van mening dat het deze mooie kisten zeker geen verminderende waarde zal toedoen. de kisten komen dan denken we totaal op zo´n 3500 gram vliegklaar.

Prima! Probeer het gewicht laag te houden. Dat zal de vliegkarakteristiek ten goede komen. De vleugel is ontworpen op dat kleine OSje. Zal starks dus gaan als de brandweer. Pas wel op voor flutter. Dat kan gaan ontstaan bij te hoge snelheden.
Zou een servo per vleugel gaan inzetten, ipv een centrale.
Verder heb ik snel nog wat gelezen over deze motor. Heeft twee gezichten. Werken goed of gaan direct stuk.
Lawaai (takkeherrie) maken ze ook. Dus ik hoop dat je er bij de club mee uit komt. De standaard demper is voor NL hoogstwaarschijnlijk onvoldoende.

Vond een filmpje met twee Tucano's en deze blokjes. Vloog goed!

Met twee gelijkwaardige Monsus op benzine kan je natuurlijk een mooi demo-team opzetten... sky-writer er op (rook) en je kan op iedere Fly-In de show stelen.

Vet worden de kisten met deze motoren toch. Echter je hebt niet meer te maken met de agressieve nitro die je lak en folie verwoest. Wel zo prettig als je beschrijft.
Stevig doorknutselen dus, ontstaat er straks iets moois!

Gr Bas

beste bas,

we gaan niet voor die al te hoge snelheden daar hebben we andere kisten voor.
We vinden het vooral mooi om twee hele mooie kisten te hebben met een lekker motortje erop met een mooi geluid, en de motoren komen via rc/addict dus mocht er wat zijn is daar ook de garantie. Verder hebben we bij ons op de club geen max kwa geluid en scheuren we nu ook gewoon lekker met 2 takt .

groet rogier

Back