Opknappen Robbe Comtesse

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door CrazyDiamond, 25 sep 2013.

  1. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    Na mijn korte ervaring met een zelfbouwschip (niet door mij gebouwd) welke niet de beste zeil eigenschappen had, heb ik mijzelf een Robbe Comtesse aangeschaft.

    Dit schip wil ik de komende winter weer terug brengen in goede staat om er vanaf voorjaar 2014 mee te kunnen zeilen.

    Voorlopig ga ik geen aanpassingen doen aan de kiel, ik geloof dat dit schip met deze kiel al veel beter zal varen dan mijn houten zelfbouw schip.

    Wel lijkt het me super mooi om een soort teak dekje te leggen. Ik heb al enkele personen hierover een pb gestuurd maar tot op heden geen reactie ontvangen.
    Suggesties zijn derhalve welkom.
    Het dek zit nu vol met gaten en lijmresten.

    Ook moeten de servo's en ontvanger nog ingebouwd worden. in mijn hoofd heb ik hier al een plan voor en ik krijg nog tekeningen.

    De mast krijgt een andere top om ook een achterste verstaging te maken en ik ga ook van die dwarsbalkjes op de mast maken (weet niet hoe ze heten)


    Hier alvast een paar foto's van de huidige staat

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Achterstag en zalingen

    Leuk project dat ik ga volgen:

    Verstaging van de top van de mast
    naar het achterschip heet de achterstag,
    de 'dwarsbalken' aan de mast heten zalingen.

    Succes, het ziet er goed uit, Johan
     
  3. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Hier zal wel menig winteravondje in gaan....
     
  4. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Zo zeg, kom ik een oude bekende tegen.

    De Tanja heb ik enkele jaren geleden overgenomen van een man uit Duitsland die er niets meer mee deed. omdat ze ook bij mij lag te verstoffen heb ik haar vorig jaar verkocht.

    Leuk om te zien dat jij haar nu in je bezit hebt.

    Ik heb destijds de comtesse aangepakt, door er een 'teakdek' op te leggen. Dit heb ik gedaan door perenhouten latjes te kopen bij de modelbouwshop, vervolgens heb ik deze samen met mahonie accenten op het dek geplakt met secondenlijm van patex. Hierna heb ik enkele lagen jachtlak aangebracht om haar waterdicht te maken.

    Nu ben ik bezig na de Altantis om de Smaragd af te bouwen. Na mijn verhuizing zal ik deze winter weer beginnen.

    Bij de Smaragd heb ik gebruik gemaakt van roerstaafjes die je bij de Markro kan kopen. Deze zijn iets dikker en daardoor wordt het geheel wel zwaarder.

    Ik zal van de week eens kijken voor enkele foto's als verduidelijking.


    Succes in tussentijds
     
  5. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    het begin..

    Leuk dat het jouw schip is geweest Schippers! ik heb hem gekocht van iemand in Appelscha. Foto's zijn van harte welkom!

    Vandaag begonnen met het kaal maken van het dek, mast en zeilen even opgeborgen en het dek verlost van zijn oerlelijke opgeplakte ramen.
    [​IMG]

    En nu zonder maar nog met lijmresten
    [​IMG]

    Verder alles op het dek verwijderd wat er niet op hoeft te blijven.
    [​IMG]

    Daarna geschuurd en lijmresten voorzichtig er af gestoken.
    [​IMG]

    Zo, het begin is er en dat lijkt al veel beter!
    [​IMG]
     
  6. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Is dit nu een denkfout van mij, of lijkt de romp heel goed op de Koh-I-Noor van Robbe? Als dit zo is kan ik je eventueel wel helpen met de bouwbeschrijving van de Koh-I-Noor, dewelke ik ook van J. Schippers heb overgenomen weliswaar in de bouwdoos en die nu eindelijk is afgeraakt. Moest je interesse hebben in de bouwbeschrijving en de plannen hoor ik het wel, maar dan moet je nog wel even wachten tot eind november, want ik bevind mij tot dan nog in Benidorm.

    Mvg Frank
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2013
  7. olaf1973

    olaf1973

    Lid geworden:
    8 okt 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    MOOI rotterdam
    ik heb het zelfte schip ook de robbe comtesse ik heb hem van de plank gehaald en ben hem nu vaar klaar aan het maken mooi schip
    zal jou volgen wel leuk om te zien dat er meer mensen zijn met het zelfte schip



    olaf
     
  8. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Ja zoals Frank aangeeft lijkt het model op de Koh I Noor. Echter is de Comtesse een.stuk kleiner het scheelt zo'n 30cm.

    Leuk om te horen Frank dat ze nu af is. Ikzelf heb afgelopen jaar besteed aan het afbouwen van de Atlantis. Nu ligt ook een Smaragd al een paar maanden op de werf.

    Inmiddels is het dek volledig beplankt, hiervoor heb ik roerstaafjes gebruikt welke nu met enkele lagen beits een goede teakkleur geven. Nu ik eindelijk verhuisd ben en nu een flinke hobbyzolder heb gecreƫerd zal deze winter weer volop gebouwd gaan worden.

    Mocht iemand nog interesse hebben in de bouwbeschrijving van.de Comtesse, ik heb er nog wel eentje liggen hier.

    Succes met bouwen, en wellicht op naar een vaardag in de toekomst.

    Groetjes, Jeroen
     
  9. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zie de verschillen
    De bovenste is de kuip van de Comtesse
    De onderste is de Kohinor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    De comtesse en de Koh-I-Noor zijn 2 hele verschillende zeilboten.
    De onderste foto van de Koh-I-Noor is trouwens van mijn boot. (staat te koop)
    Heb zelf ook een comtesse gebouwd.
    Je kan ze beide vinden op mijn fotoalbum van mijn modelboten site.

    Gr, Eric
     
  11. tonsenior

    tonsenior

    Lid geworden:
    19 sep 2013
    Berichten:
    5
    Locatie:
    rotterdam
    ik lees hier dat er nog een atlantis eigenaar is,nu vraag ik mij af of je er ook mee vaar nog een vraag heb jij volgens de tekening de motor geinstaleerd,ik dus iet wat wel heb is een vlotter schakelaar daar ik met har nog wel eens bij windkacht 4/5 laa varen ,op de krabbeplas bij vlaardingen daar kan ze voor de wind knap op haar flank gaan liggen ondanks de giet ijzeren kiel ie er in ligt de omp schakelaar doet dn wel zijn werk ze wil bij die wind soms wat water maken verder is het een schitterend goed zeilend schip die atlantis van robbe,en ja wat de comtessa betreft die heb ik pas terug opgetuigd voor een maate deze had dat scip nog ergens liggen helaas is de mast zoder zaling moet r i over nadenken om dat toe te passen hoewel het niet hoort voorde van een zaling is dat j het mogelijk draaien van de mst kan vorkomen.vgr tonsr.
     
  12. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    Roerstaafjes

    Heb je hier een foto van? klinkt erg interessant!
     
  13. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    Op verzoek geplaatst.

    [​IMG] [​IMG]

    Vriendelijke groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    teakdek

    wow, ziet er mooi uit!!!
     
  15. J.Schippers

    J.Schippers

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Leeuwarden, Stiens
    En zo ligt de Smaragd er nog altijd bij. Ik heb afgelopen jaar een druk jaar gehad, verhuizen en erg druk op het werk helaas. Maar nu eindelijk de hobbykamer op de zolderverdieping af is zal deze winter weer volop in het teken van bouwen staan.

    De smaragd heeft inmiddels wel een hulpmotor, een speed 500 met gelagerde as met klapschoef. Ook de zeikwinchen, twee hitec lieren en een robuuste hitec 1/4 stuurservo.

    Wie weet zal ik er nog een topic aan wijden.

    Ik heb ergens nog de tekeningen van de comtesse in een map, zodra ik ze heb zal ik ze je toezenden.

    Succes met bouwen, nog even een shot van mijn comtesse.[​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. olaf1973

    olaf1973

    Lid geworden:
    8 okt 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    MOOI rotterdam
    klein ding geprobeerd

    ik heb geprobeerd verlichting op me zeilschip te zetten zodat het beetje leuk er uit ziet op de kast niet echt goed gelukt[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Dick01 vindt dit leuk.
  17. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, Belgiƫ
    Zeilen doe je meestal overdag en dan zijn de lichtjes niet zo goed zichtbaar. Daarom nooit gedaan, maar tegenwoordig met LED's is dat wat anders.

    Ik had een niet zeilende versie van de Smaragd ook met teak gelegd. Engelen werkje.... Het is vooral dat opschuren van het dek nadat de rubber er is tussen gespoten. Ik deed dat met een doktersspuit en daarna met een schuurmachientje opschuren en opletten dat je niet te diep schuurt.
    Ik zou dat thans niet snel doen bij een boot die effectief zeilt en waar delen van dit dek onder water komt te staan.
    Ik heb een Graupner Azimut in ombouw naar een chique yacht en daar is de duikplank achteraan ook met teak gelegd maar dat daar water heeft gestaan is nu al goed zichtbaar
    [​IMG]

    jan
     
  18. roonroon

    roonroon

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hallo allemaal,

    Na jaren vliegen toch maar weer terug bij de schepen.
    En wel wederom de Comtesse, het was het eerste zeilende model die ik toen gebouwd heb.
    Nu via het forum weer een mooi model kunnen bemachtigen, nog nieuw in de doos (thnx Paul) en ga deze van de winter op de spaarzame vrije avonden bouwen.

    Mss houdt ik wel een draadje bij over de vorderingen.

    Grtz Ron
     
  19. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    Dek

    `Druk geweest met van alles en nog wat, maar nog niet met de comtesse

    Wel heb ik besloten om het dek niet met hout te bedekken, maar gewoon wit te spuiten.
    Voor de onderzijde dacht ik aan licht blauw, maar vind de bordeaux rode kleur ook erg exclusief staan.
    Binnenkort pakken we het project weer op!
     
  20. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    blauw

    afgelopen zomer de Comtesse eerst vaarklaar gemaakt, mijn zoon van zes aan het roer en gaan! het scheepje vaart super. Alleen met al die openingen in de boot liep hij vol waardoor hij de zeilen niet meer aantrok (servo overleden)
    Hierna de boot wel gedemonteerd en blauw gespoten. met de aankomende herfst/winter voor de deur ga ik er nu eindelijk mee bezig!
    Heeft nog iemand een tip hoe ik de stokjes op de dekrand waterdicht vast kan lijmen? gewoon met seconde lijm fo moet dit in een hard wordende kit?
    Graag uw meningen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2014

Deel Deze Pagina