Ik ga een model van de Moray opknappen en wil de binnenkant opnieuw bekleden. Wat zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken? Polyester met mat of epoxy? En welke dan? Het model staat ondertussen al een 14 jaar hier thuis en het wordt dus tijd om weer eens vaarklaar te maken. Hein Dit is mijn Moray.
denk dat het eigenlijk niet veel uitmaakt zolang het maar overal komt en goed hecht. en niet TE DIK natuurlijk ivm het gewicht
Nou, het maakt in zoverre wèl uit dat epoxy heel wat lichter is dan giethars, als ik me goed herinner. Rob
Epoxy is iets duurder dan polyester maar het is makkelijker mengen en het stinkt niet zoals polyester, bah, daar maak je geen vrienden mee! :| Hier heb ik laatst nog wat besteld https://www.mrboat.nl/ Gr, Gertjan
Maar bij epoxy gebruik je toch ook glasweefsel matten. Of gaat het er zo op de romp aan de binnenkant? Hein
Gertjan, ik zou dus deze moeten bestellen. Mr.Boat Epoxy glasweefselpakket. Dat is hars plus vezel mat. Er hoeft alleen maar een extra laag aan de binnen kant van de romp te komen. Gewicht is niet zo belangrijk en misschien doe ik er ook meteen een kleurtje in. En ik denk dat ik gewoon zwart gebruik. Dan zie je de rommel die er onder zit ook niet en heeft het een mooie egale kleur. Hein
Hallo Hein, Met een pakket ben je meteen klaar. Let wel op de dikte van het weefsel, bij twijfel gewoon bellen of mailen naar deze onderneming. Wel handig dat je meteen kleurstof mee besteld, wat dacht je van mooi geel, hahaha. Let goed op dat je niet te dik smeert, de epoxy is vrij dun en anders loopt al het overtollige naar de bodem van jouw boot. Of nog erger, de boot ligt op zijn zij en alles loopt naar de zijkant, probeer dat maar eens te ballanceren met lood en schuim. Ga je ook je voortgang hier posten? Groeten, Gert-Jan
Als je de binnenkant wil matten. Goed op schuren met grof schuurpapier,liefst linnen. Schoonmaken met aceton. Ik zou het bovendek niet doen,i.v.b met gewicht boven water. De hars in kleine potjes uitmeten,+- 200 cc en dan naar % cc de verharder er bij,dus niet alles in een grote pot,je loopt het risico als je bijna klaar bent de hars dikke stroop wordt. Dus per potje dan kan je rustig werken. Je kunt het mooi buiten doen bij een temparatuur rond de 20 grd. Ik heb de harder en mat eens gehaald in Hoogezand een polyesterbedrijf. Heel voordelig.
Alles is nu zo een beetje uit de Moray. De binnenkant wordt bekleed met polyester met fijne vezel mat ingekleurd met zwart. Dan is de binnenkant weer mooi egaal van kleur. De torpedo afschiet installatie blijft zitten en die maar die kan ik later altijd weer in gebruik nemen dan, op perslucht. Maar er komt nu weer wat anders. Afgelopen zondag ben ik bij een vliegclub wezen kijken en heb met dat Lipo gebeuren eens bekeken allemaal. Nu twijfel ik of er Nimh of Lipo in de boot komt. Maar van Lipo weet ik niets maar dan ook niets, zal de leeftijd wel zijn. Het is mooi klein en nog goedkoper ook nog dan nic of nimh. Maar bij Lipo moet er ook een nieuwe motor en snelheidsregelaar inkomen. Maar wat? Er zit op de Moray een schroef van 9 cm diameter en 2 centimeter spoed. Wat heb ik allemaal nodig? Welke accu's, lader, balansding”, motor en snelheidsregelaar. Decaperm 12 volt vervangen door een brushles? 9 cm dia. schroef, 2 cm spoed roer constructie voorkant met torpedo afschiet installatie bevestiging motor Er is in ieder geval nog veel werk voordat de boot weer in het water komt. Er komt een zuiger tank in met dubbele zuiger. Die is klaar nu. Hein
Hallo Hein, Ik heb in mijn U47 ook lipo's zitten van 11,1 volt 5000 mah. Heb hierop een gewone robbe navy 100 staan en 2 graupner speed 500. Werkt allemaal erg goed hoor en heb er nog geen problemen mee gehad'. Heb er wel een lipo saver tussen gezet en het ledje op de romp gezet zodat ik kan zien wanneer de lipo leeg begint te raken. Groetjes, Eric
hallo vriend waarom zou je een nieuwe motor nodig hebben en een nieuwe regelaar om dat lipo gebeuren ???? niets is minder waar je kan gewoon je regelaar en motor behouden heeft de moray vroeger goed gevaren met deze samenstelling dan gaat hij dit nu nog doen enige wat je moet aan schaffen is een lipo saver lex heeft er eentje gebouwd dacht ik en er zijn er zat te koop een 3S pakket is een 12 volt dus dat past perfect dit steek je gewoon tussen je regelaar en je ontvanger je kan dit op verschillende manieren programmeren zodat er nog altijd een 30% van de snelheid kan gevaren worden (voor korte tijd) want je komt ook nog graag aan de kant met je boot LipoSaver - Modellbau-Regler.de Shop hoop je hier mee te hebben kunnen helpen en nee je koopt dit niet voor 1 euro LOL ik heb een graupner ultramat 16 en ben er tevreden van ik kan ruim voldoende verschillende accu's er mee laden gr raf
Bedankt Eric en Raf, het eerste is dus al opgelost. Gewoon 2 of 3 pakketten lipo's en een lipo saver en natuurlijk een lader. Het scheelt wel heel veel in gewicht in de boot. Dan kunnen er ook mkkelijk 2 pakketten is. Een leeg dan de ander gewoon insteken en verder varen. En de duiktank krijgt een eigen pakket. En zo een brandveilige zak is dat nodig voor te laden? Wie gebruikt zoiets? En als lader is dit goed? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html of deze http://www.hobbyking.com/hobbyking/...AC_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html Wat een vragen allemaal he. Het is net of ik opnieuw begin. Die lipo saver is genoteerd. Hein ik zie dat dit ook mijn 1700 bericht is.
hallo hein die nummer 2 is beter(IMAX B6-AC) die is ook 220 volt en 12 volt dus deze kan je thuis rechtstreeks in het stop contact duwen nummer 1 is alleen goed als je een dikke voeding hebt waar je deze kan aan hangen dus alleen 12 volt zo een zak gebruik ik zelf niet ik heb een steen waar ik de accu opleg en als je niet te gek gaat laden(60 A)dan gebeurt er normaal met deze accu's niets op 1c laden dan is er normaal gezien geen probleem als je natuurlijk gaat experimenteren met cellen die defect zijn(opgeblazen,veroeste aansluitigen)dan natuurlijk loop je wel een risico maar normaal huis ,tuin en keuken gebruik is er geen gevaar gr raf
Raf, ik ga niet zo experimenteren zoals Olaf. Daar is de brandweer bij geweest in zijn kelder. Lipo's laden die 7 weken in een boot zaten die onder water lag. Dus helemaal leeg en dan gewoon laden en ook nog snel. Hein
hallo Hein ja ik heb van die truk gehoord er zijn nog roet sporen in huis te vinden volgens olav LOL ik heb een platte steen (stoepdal)waar ik de lipo's op laad en daar kan weinig mee gebeuren maar ik probeer er wel steeds bij in de buurt te zijn als ik aan het laden ben wat ik heb kunnen lezen is dat je wel een andere stekker aan de kabel zult moeten zetten lijkt iets chinees aan die draad te hangen wat nergens op past gr raf
Hallo Hein Ik gebruik voor het laden van mijn lipo's een LEEG geld kistje om ze daar in te leggen tijdens het laden en dan niet op slot doen. Gr Joop
Hee Ronald, ik heb ook geen geldkistjes meer met geld. Ik had er één. Maar sinds deze regering is dat ook leeg. Marc is zo een kabel niet meteen erbij? Ik dacht dat dat compleet was. Dat wordt nog wat voor dat alles klaar is. Maar die Lipo's komen als eerste in de Skipjack en dan de Moray. Dus voorlopig nog wel genoeg te doen. En als de Skipjack weer voorzien is met nieuwe accu's en de Moray aangewerkt wordt gaat de 206 in rusten Na 26 jaar mag dat wel dacht ik. Hein
weet ik niet hein of een kabel er bij zit. maar ik dacht dat het type stekker ook verschilt per accu. een 1s accu heeft een andere balanceer stekker dan een 2s accu (correct me if I am wrong) kijk anders eens naar een balanceerbordje. dan kun je bijna alles laden