Opknapper: Graupner Sea Commander.

Hallo fisherman,

Ik weet niet of je interesse hebt, ik heb de originele tekening en beschrijving nog liggen.
Als je de mogelijkheid hebt om ze ev. te kopieren, kan ik ze opsturen.

Gr. Ron

Heb nog weinig aan de boot kunnen doen, druk met me huis, maar de oude motoropstelling/steunen verwijdert, wat een rommel zeg, en het bootje stinkt ook behoorlijk van binnen, waarschijnlijk door water/vocht wat erin heeft gezeten.
2n7jino.jpg

Het oude hout/plastic wat eruit kwam.

33tgmxt.jpg

En dit is wat er over bleef, de lijmresten zijn keihard, die krijg ik er niet zo 1,2,3 af, hebben jullie daar nog tips voor om dat eraf te krijgen?? Wil dat toch wel een beetje strak maken en opnieuw spuiten, zodat het oog ook nog wat heeft :p

Heb geprobeerd om de koppelingen van de schroefas los te krijgen, schroefje los gedraaid en daarna voorzichtig getrokken maar daar zat geen beweging in :confused: De hele schroefasopstelling word ik zoiezo niet warm van want ik heb het idee dat ze scheef in het bootje zitten, naar mijn idee lopen ze aan de kant van de koppeling naar binnen/naar elkaar toe :???:
Ik heb ook geen idee of de schroefassen helemaal in orde/compleet zijn, of dat ze gelagerd zijn, ik zou graag een goede set schroefassen/kokers erin willen hebben als dit nodig is, alleen dit heb ik nog nooit gedaan :confused:

Even een paar foto's van de schroefassen, zodat jullie mij misschien kunnen vertellen of deze gelagerd zijn, en of compleet/in orde zijn.

2rntxxt.jpg

Hoort hier geen ring tussen of...?

hs9o3a.jpg

En hier...???

2ztioop.jpg

Op de foto is het wat moeilijker te zien, maar lopen wat naar binnen toe.

hallo

dat schuinlopen kan geen kwaad daar ze alletwee even schuin lopen
daar moet je aleen rekening mee houden bij het inbouwen van je motoren dat die ook een beetje schuin moeten staan
word nog veel gedaan in rompen waar je anders geen plaats hebt
die stabilit krijg je daar niet zomaar vanaf
schuurpapier op een blokje lijmen en beginnen schuren is een oplossing
met de dremel en het schuurtolletje gaat ook maar oppassen dat het abs niet warm wordt
de assen hebben bussen en zien er nog goed uit
waarom willen jullie toch kogellagers?????
gewoon nieuwe vaseline in de as en die kan er weer voor een jaar tegen
tussen de prop en de as hoeft niets tussen te zitten buiten de contarmoer

dat de koppelingen niet los geraken is schuld van de vorige bouwer
aan de assen moet je een plat kantje vijlen waar de inbus in past
nu heeft die inbus een kuiltje gemaakt maar ook materiaal omhoog geduwt en daar zit de as nu mee vast in de koppeling
de as er uit schuiven door de prop en moet te verwijderen
de as in een bankvijs zetten (los)en met een 4 mm ponsje in de koppeling de as er uit tikken
zo moet je dan de as opnieuw vijlen
kantje.jpg

gr raf

@ raf: harstikke bedankt voor je uitleg, dit maakt alles gelijk duidelijk voor me en daarmee kan ik voorlopig even vooruit! :D

Schroefassen lijken me van Graupner, werken dan prima, mits goed gesmeerd.
Dan blijven ze mooi zitten, ik heb de Raboesch type-D gevonden zoals je me aanraadde, maar dat lijkt me het type 'werkschroef' of is dit niet het geval? De type-C lijkt meer op een speedschroef, ik sla je advies niet in de wind, maar ik vroeg me af of de type-C niet meer geschikt was?:)

Ik dacht dat de C-types niet zoveel spoed hadden, maar ik ben geen Raboesch expert. De 156 en 162 lijken mij het beste, waarbij de 162 die met de spitse naaf is. Maar ik ben ook wel benieuwd welke 4 blads Roel onder zijn Kmar boot heeft, die gaat ook erg snel.

Roel heeft al geantwoord in een PB. Ga ik natuurlijk niet hier in het openbaar op het forum kwakken, want dat zou gelijk staan met het verklappen van staatsgeheimen...;)

Dan moet ik je ook maar eens een pb erover sturen. Of misschien heb je het wel verklapt in het Corolikits topic. Maar dat is nogal lang... :wink:

Edit: hmm, blijkbaar had ik verkeerd in mijn hoofd dat Roel er 4-blads onder had, ik kan alleen maar wat vinden over een 3 blads 40 mm met spitse naaf, dat zou dan type 162 moeten zijn.

dat is altijd het gevaar als je een oudje koopt :je eindigt altijd met meer af te breken en te veranderen dan dat je van plan was

dat schuin zitten van de assen zou ik me in dit geval ook niet druk in maken,alleen :wat zitten die schroeven dicht tegen die "steun" aan!
waterstroom naar die speedschroef kan nooit optimaal zijn geweest
beter is die steun dunner te maken of de schroef er toch wat verder af te proberen zetten

mvg

Roel heeft al geantwoord in een PB. Ga ik natuurlijk niet hier in het openbaar op het forum kwakken, want dat zou gelijk staan met het verklappen van staatsgeheimen...;)
Bedankt voor de info Roel, ik neem ze waarschijnlijk in 1 maatje kleiner aangezien mijn motoren ook een maatje kleiner zijn.

Dan moet ik je ook maar eens een pb erover sturen. Of misschien heb je het wel verklapt in het Corolikits topic. Maar dat is nogal lang... :wink:

Edit: hmm, blijkbaar had ik verkeerd in mijn hoofd dat Roel er 4-blads onder had, ik kan alleen maar wat vinden over een 3 blads 40 mm met spitse naaf, dat zou dan type 162 moeten zijn.
Inderdaad Type-D 162 3blads, voor mij in 25 of 30mm, ben er nog niet uit wat het beste voor mijn 500/21T motoren is.

dat is altijd het gevaar als je een oudje koopt :je eindigt altijd met meer af te breken en te veranderen dan dat je van plan was

dat schuin zitten van de assen zou ik me in dit geval ook niet druk in maken,alleen :wat zitten die schroeven dicht tegen die "steun" aan!
waterstroom naar die speedschroef kan nooit optimaal zijn geweest
beter is die steun dunner te maken of de schroef er toch wat verder af te proberen zetten
Ik vind het niet erg om hem op te knappen hoor, dat is juist het leuke eraan, zo opbouwen dat die naar je eigen wensen is. Ik zal eens kijken of ik de scheg wat smaller kan krijgen.

Een wat mindere mededeling en wel deze, 1 van de 2 motoren is kapot :(
Heb ze allebei aan 2 AA NI-MH batterijen gehangen voor 2 seconden, 1 deed het prima, weliswaar rustig aan door de 2.4V, en de ander bleef stil...

Edit: weer wat geleerd, te lage spanning kan een niet werkende motor opleveren :p
Heb even een 9V blokje erbij genomen om nog een keer te testen, en toen deed de ene motor het wel. Alleen ze klinken wel verschillend, de ene klinkt 'gezond' bij de andere zit er een ratelig geluid in.. Denk dat het beter is om naar een ander setje motoren te gaan kijken

Laatst bewerkt:
Drupje olie op de lagers kan misschien ook al redelijk wat wonderen verrichten.
Oke, dat zal ik eens proberen, maar ik ga toch voor een nieuw setje motoren, de Robbe Power 600/19 7,2v met daarbij deze accu's Robbe Roxxy-Power ZX 2S 5000mAh 25C, wil er dan 1 aansluiten en de ander als reserve, zodat ik die in kan schakelen zodra de ander leeg is tijdens het varen. Ik zoek alleen nog een goede regelaar, wat is een betere keuze, de Robby Navy Control 535, Rokraft of een Rookie Navy, en welke Rokraft zou ik dan moeten hebben? Of hebben jullie betere suggesties? Wil wel alle functies, achteruit, stop, vooruit.

De oude motoren komen in een andere boot die ik binnenkort binnen krijg, het is alleen een romp van 77cm, dat word een sleper. Zet de 2 motoren op 1 schroefas met vertraging, dat zal dan me eerste gedeeltelijke zelfbouw worden :)

@ jandootjes, dankjewel, hij lijkt inderdaad veel op die haringlogger! Maar wil er wel een sleper van maken, zoiets als de Buizerd omdat die een redelijk eenvoudige opbouw heeft om mee te beginnen, zodat ik het mezelf niet gelijk al te moeilijk maak. Vind het zelf ook een mooie vorm hebben :)

hallo

ik vind het ook echt meer op die haring logger lijken
zelfs vooraan de boeg heeft hij de zelfde openingen in de verschansing zitten
zoveel moeilijker is de bovenbouw van die logger nu ook weer niet
en daarna heb je ook een schip dat nog niet teveel gebouwd is

en voor je sleper is de achterse verschansing verkeerd om gebogen en die zul je dus moeten verwijderen en opnieuw bouwen

gr raf

Back