Opknapper van minimaal 40 jaar geleden

Hallo,

Ik heb het plan opgevat om een 1 meter romp die ik al een groot aantal (40) jaren heb liggen, werkend te maken. Er zit helaas geen zeilvoering meer bij en ik ben dus hiernaar op zoek.

Ik heb eindelijk de romp achter de knieschotten op zolder vandaan getrokken en zag dat ik 25 jaar geleden een microprop afstandsbediening had gemonteerd en een elektromotortje.

Wat ik me kan herinneren was het motortje veel te klein en kreeg ik de boot een beetje op gang, maar stil krijgen ho maar.

Ik zag dat ik indertijd van hout en plamuur een positief plugje heb gemaakt voor een kielverlenging. Deze zat met twee tapeinden M6 vast. Kan me herinneren dat ik van g
ips een negatief heb getrokken en toen (toen kon het nog :) een loodkieltje heb gegoten.
die heb ik op de plaats gezet van het houten plugje. afgewerkt met autoplamuur

Grote pot blauwe verf. Houtendek gemaakt van een ouwe chinese kalender (schaal is echter compleet zoek) en een creatief moment met de reling (verre van enig bij de mensheid bekende schaal) en als mastvoet een messing lampvoetje voor 12 volt.

Daar bleef het bij. Een zeilplan is er nooit geweest.

O ja. Het roer klopt ook niet, normaliter zat er (denk ik) een "halve maan kiel", als je het zo mag noemen, direct aan de kiel.

De zeilboot moet iets van 50 jaar oud zijn en is geheel van polyester, een behoorlijke dikbuik.

Kan iemand me verder helpen met:
- een zeilplan (liefst origineel)
- een indicatie van gewichten
- schaal (boot is nu 1 meter)

Alvast bedankt,

Michiel
(Meppel)

Laatst bewerkt:
Neem eens wat foto's, en plaats deze hier bij in het topic.... want zonder visueel idee is dit echt puur gokwerk over wat voor boot je het nu hebt....

50 jaar oud en geheel van poyester zeg je... ik geloof nooit dat er in die tijd al modelbouw fabricanten bestonden die dit leverden, dus ik ben er haast zeker van de het een "eigen bouw boot" is. maar volgens welk model, of plannen... daar zouden dus foto's voor nodig zijn.

Concreet:
-zeilplan: waarschijnlijk standaard sloeptuigage, met verhoudingen die bij de romp passen...
-gewicht: eenvoudig te achterhalen door de boot in het water te leggen, en gewicht toe te voegen tot hij op z'n ideale waterlijn ligt
-schaal: tja da's enkel te achterhalen als we te weten komen van welke boot het een schaalmodel is....

Foto's

Heb het e.e.a. toch op aanraden van Sleurhutje op tinypic gehost.
Zie hier fotos-uploaden-met-imageshack-vista

Hier zijn wat fotootjes

zmbmo6.jpg

2eulboh.jpg

29ygqie.jpg

en de laatste

2d6qudy.jpg

Van oorsprong was de romp volledig gesloten. Ik heb de 1e kajuit indertijd verwijderbaar gemaakt. Hele klus nog, ik geloof dat hier en daar de polyester 6 a 7 mmm is.

Affijn. Misschien dat iemnda me hiermee kan helpen, zou mooi zijn :)

PS. Mocht er iemand de romp als voorbeeld nemen als vergelijk, niet vergeten dat de originele kiel (zit er trouwens nog onder) een cm of 5 korter is als wat je nu ziet.

Hoi ,

Michiel

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Michiel,

Mooie romp, hoe ben jij er aan gekomen?

- een indicatie van gewichten

Hier wat afmetingen van een Graupner Optimist.

Afmetingen model:
Lengte = 1040 mm
Breedte = 270 mm
Hoogte mast = 1500 mm

Gewicht = 5,90 kg

Mvg.

Hallo,

Mijn opa was een zgn. nachtvlindertje. Hij ging 's vroeger op de vuilnis ophaaldagen voor dag en dauw met zijn solexje de straten van Utrecht af om te kijken of er iets van zijn gading lag.

De boot heeft een aantal jaren bij hem gelegen, daarna heeft hij hem aan mijn vader gegeven omdat ik net geboren was. Nadat ik pas een jaar of zes a zeven was heeft mijn vader er een mast op gemaakt en mijn moeder heeft met de naaimachine en een oud kussensloop de zeilen gemaakt. Mijn vader had er (van hem ben ik een beetje besmet met het modelbouwvirus) een mast, giek, roer etc etc opgemaakt.

Geruime tijd heb ik hem statisch gevaren, roer instellen en uitgaande van een windwakje hopen dattie weer terug komt, of op loosdrecht met een roeiboot en deze zeilboot beetje prutsen.

Ik had de Robbe SAR FL-8 klaar toen ik een jaar of 14 was incl. de magnifieke Microprop 3-kanaals zender (3-kanaals, maar was uitbreidbaar). Affijn toen ik een jaar of 16 was heb ik de boot opengezaagd (kajuit). een rc ingebouwd. en.... tsja toen kwamen de meisjes en even een paar jaar geen rc.

Nu ben ik 43 Kortom, ik zei dat de romp 40 jaar oud is, ik denk eerder 45 jaar. en heb geen idee wat het type is.

Wat ik wel uit de overlevering mee kreeg is dat er meer rompen lagen (djeeeezzz) maar dat hij deze alleen mee kon nemen. Mogelijk dat het wat showmodellen van een ingenieursbureau of what ever was. romp was trouwens origineel hoogglans wit.

Nu wil ik proberen om het origineel of gelijksoortige boten als referentie te nemen en terug te halen naar origineel.

Beetje jammer dat toen ik een jaar of 16 was een enorme loodklont eronder heb gehangen en toen gestopt ben.

Hallo,

Omdat ik in de 1:1 omgeving ook nog wat rommel met zeilboten zie ik dit overnaads zeilbootje uit eind jaren 50 tot halverwege jaren 60 met een lengte van tussen de 7 en 8,5 meter niet echt als referentie.

Als ik met de lineaal aan de haal ga, en dan héél empirisch, verwacht ik dat tijdens de bouw de kuip iets te ondiep is gemaakt, geen idee waarom, kijk ik naar het zitvlak dan is dat ongeveer 2 cm. In werkelijkheid is dat echter een (pakweg) 40 cm.

Heel empirisch haal ik er dus een 1:20 uit. Zou betekenen dat de boot in werkelijkheid 20 meter is... Dat zie ik ook weer niet zitten eigenlijk. Eigenlijk verwacht is dat het origineel een meter of 14 ~ 15 is.

Er vanuit gaande dat het ontwerp uit het midden van de jaren 50 stamt moet ik het ergens daar zoeken.

Ik zou de opbouw met een J-Class kunnen vergelijken, de romp echter totaal niet. De voorzijde van de romp is feitelijk breed en bol. Om tijdens zwaar weer de kop boven water te houden. Ik verwacht met ruw weer zeilen (als het er van komt) de boot een "springertje" zal worden. Waarschijnlijk moet veel lood hier een goede trimming aan kunnen geven. Affijn ik dwaal af.

Ik ga proberen mijn onwijsheid van 20 jaar geleden ongedaan te maken, ik ga proberen de loodkiel te verwijderen en vanaf dat punt bepalen hoeveel gewichte er in-onder-op moet komen. en vandaar verder boetseren.

En... op jacht... naar een attractief zeilplan.

Als iemand iets herkenbaar ziet, of weet? Graag wat advies!

Hoi,

Michiel

Hmm,

Nou ik het berichtje teruglees... Niet echt overnaads... Affijn. Ik denk dat ik het zo ga aanpakken.

hs8k2e.jpg

Eerst die klont lood eraf, eens kijken waar de originele kiel loopt. En dan daar eens kijken of er een hap uitgehaald kan worden en met lood een nieuwe kiel maken.

Wordt vervolgd.

Wat zonde zeg. Ik heb zelf een klassiek scheepje en begrijp echt niet waarom mensen dit soort mooie boten zo laten verkrotten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back