Opknapverslag Eismann HAI

Soms moet je gewoon naar je vrouw luisteren......het stabilo wordt precies als de vleugels. De binnenkant Rood/wit/blauw, de buitenkant rood/zwart.

100327_Haischema-1.jpg

Weer eens heel iets anders. De kleuren van volk en vaderland. Ziet er goed uit hoor! Is het gespoten of echt met de kleuren bespannen?

Een prachtige vlotte hellingzwever!
Ga je de rolroeren ook als snap-flaps gebruiken?
Deze kist leent zich daarvoor uitstekend.
Ik spreek uit ervaring!

Hoi Johannes
Ja dat was wel de bedoeling. Beide rolroeren krijgen hun eigen servo. Dus jij kent hem ook al...heb ik een vraag. Het is een vlotte kist maar ik heb het gevoel dat hij met de rolroeren naar beneden ook nog wel redelijk langzaam te landen is. Klopt mijn gevoel?

Arjan, inderdaad. Je kan hem langzamer vliegen door de profielverandering.
Een echte landehulp is het niet. Maar je hebt wel meer speelruimte tijdens 'final'

Laatst bewerkt:
ik landde hem met de rolroeren een eind naar beneden.
Voor de start moet je hem ook een paar mm naar beneden zetten zeker aan een lijnstart.
Verder heb ik alleen hoogte en geen rudder en dat was ook voldoende.

ik landde hem met de rolroeren een eind naar beneden.
Voor de start moet je hem ook een paar mm naar beneden zetten zeker aan een lijnstart.
Verder heb ik alleen hoogte en geen rudder en dat was ook voldoende.

Ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is.
Je hebt dan namelijk altijd de kans dat ie over een tip wegvalt. Da's niet zo erg als je weet welke tip het is, maar dat is altijd een verrassing. En dat vlak boven de grond......
Landingskleppen zitten volgens mij meestal aan de binnenkant van de vleugel maar ik kan het mis hebben.

Rick, het is geen 4-kleppen vleugel :-)
Jan-Hein, het zijn strip ailerons die tot de romp doorlopen. Net als bij een DLG. Daarmee heb je dat probleem niet. Alsof je tegen een deur aanvliegt, je kunt dan onder een hoek van 45 graden naar beneden sturen zonder snelheid op te bouwen. Heel prettig. Je gebruikt ze minder om de snelheid te verlagen zoals je met flaps zou doen.

Ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is.
Je hebt dan namelijk altijd de kans dat ie over een tip wegvalt. Da's niet zo erg als je weet welke tip het is, maar dat is altijd een verrassing. En dat vlak boven de grond......
Landingskleppen zitten volgens mij meestal aan de binnenkant van de vleugel maar ik kan het mis hebben.

Ik heb zelf al een Hai sinds hij hier maar net leverbaar eind jaren 70 en ook anderen die er mee vlogen toen deden het op dezelfde manier.

Het is even werk als je met 5 kleuren werkt maar het resultaat is mooi!
De kunst is om van licht naar donker te werken heb ik gelezen, dan krijg je de mooiste overlappingen. Het meeste werk is uitdenken hoe je het wilt hebben, dat omzetten in papieren malletjes en dan de stukken knippen. Je moet steeds heel erg nadenken welke bovenop welke komt, zodat je de paar mm overlap aan de juiste kanten houdt.

Vleugel:
Eerst de witte baan
100404_Hai001.jpg

Dan blauw
100404_Hai002.jpg

Gevolgd door rood op de onderzijde (dan krijg je het "naadje" bij de voorlijst aan de onderzijde en met de naad naar achter, zodat hij niet los raakt bij het landen en zo)
100404_Hai003.jpg

Dan rood op de bovenzijde
100404_Hai004.jpg

Gevolgd door zwart aan de onderkant
100404_Hai005.jpg

Daarna komen de ailerons, eerst blauw bovenop en dan zwart aan de onderkant. Reepje oranje aan de tips en.....

100404_Hai006.jpg

Boven- en onderkant zijn goed van elkaar te onderscheiden. ik vind het erg mooi, de lijnen komen prachtig uit zo.

100404_Hai007.jpg

100404_Hai008.jpg

En nu verder met het terug inbouwen van de besturing.

Klaar!

Servotray gemaakt, alles gemonteerd en afgesteld.
Nu vliegklaar 1714 gram.
Ik ben benieuwd....

100404_Hai009.jpg

Vier maal verse Futaba FS100, een Corona RP6S1 en een 1700 mAh 4,8V ontvanger accu.
100404_Hai010.jpg

Back