Oplaadbaartjes makkelijk testen?

• Topicstarter Topicstarter Wim-Leen
  • Startdatum Startdatum
W

Wim-Leen

Guest
Hoi; ik heb net een paar (3x4) oplaadbare 2300Mah batterijen (vapextech) binnengehad en het viel mij op dat 1 setje totaal niets in zich had.........
Nu staat mij nog iets bij dat een totaaaal lege accu na een aantal weken weggegooid kan worden......?
Ook dat er wel eens een slechte batterij tussen een setje wilt zitten en ik vraag mij dus af of er ook een fatsoenlijke manier is om te testen?
Dus niet met allemaal apperatuur die ik op de pc aan moet sluiten zoals ik wel in sommige topics lees......dat gaat gewoon niet.
Maar......het zijn 2300's en ik kom er natuurlijk zomaar niet achter of er 1 bijzit van 1000 ofzow.....

Zijn er makkelijke manieren dan?

Met een computer lader (niet een PC!) kun je em een keer laden en ontladen met deltapiek, dan zie je hoeveel dr in en dr uit gaat. Als dat niet is wat je ervan verwacht, moet je de cells los gaan meten.

Je kunt (als et een pack is) de pack helemaal opladen, en dan met een multimeter even meten door de pennen op de kop en de kont van iedere cell te zetten, om te zien of er eentje bij zit met een hoger of lager voltage dan de rest.

Alleen zo kun je dr slechte cellen uit halen.

Okee, zo'n lader heb ik dus niet; alleen 1 met een ledje erop....schiet niet op dus.
Dan wel een multimeter; dat ga ik dus doen; wat is ongeveer de tolerantie?

Edit; mijn lader laadt met 100 Ma staat erop.......hoe lang moet ik dan laden? Gewoon 23 uur of zie ik dat te simpel?

Als er een gare cell tussen zit, dan valt dat wel op. :P Die zitten er vaak makkelijk een halve volt naast vergeleken met de rest.

Als je dr inderdaad eentje vind, zou je kunnen proberen die weer te balanceren met de rest, door alle cellen individueel een keertje op te laden. Maarja, daar heb je een deltapiek lader voor nodig. :P

En laden moet je inderdaad 23 uur, of tot de accu warm wordt.

Wim-Leen zei:
Okee, zo'n lader heb ik dus niet; alleen 1 met een ledje erop....schiet niet op dus.
Dan wel een multimeter; dat ga ik dus doen; wat is ongeveer de tolerantie?

Edit; mijn lader laadt met 100 Ma staat erop.......hoe lang moet ik dan laden? Gewoon 23 uur of zie ik dat te simpel?

Dat is goed gezien....
Overladen is op zich ook niet echt mogelijk bij zo´n lage stroom.
Testen kan heel makkelijker, pak een flinke belasting zoals een autolamp, sluit die op de cel aan en meet de klemspanning en vergelijk die met de andere cellen.

Back