Oplaadbare batterij kapot ??

Ik heb een Cyclon 2V 5 Ah batterij (Pb) welke ik gebruik voor de gloeiplug. Doet het al 15 jaar. Twee dezelfde batterijen gebruik ik al 5 jaar voor de gloeistroom van een oude radio. Per ongeluk heb ik deze radio 4 maanden aan laten staan. Batterijen dus volkomen leeg. Laden doe ik met een eenvoudige universele lader, meestal met 100mA en soms met 500mA. Laden lukt niet meer. Op 500 mA tot max 1,6 V en loopt bij belasting snel terug. Op 100 mA tot 1,1 V en loopt ook snel terug. Diverse pogingen geven geen verbetering. Zijn de batterijen nu kapot of zijn ze nog te regenereren en zoja hoe.

Hallo Jannus,

Met bijna 100% zekerheid kan ik zeggen dat de accu's defect zijn, loodaccu's kunnen niet tegen ontladen tot 0V.

Hans

... Laden doe ik met een eenvoudige universele lader, meestal met 100mA en soms met 500mA. ...
Loodaccu's moeten geladen worden met constante spanning (en stroombeperking). Universele laders laden met constante stroom, voor NiCd/NiMH. Je moet een loodaccu-lader hebben of een lader met lood-accu aansluiting.

Lees ook
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om.

Vijf jaar vind ik respectabele leeftijd voor (lood)accu, gewoon een nieuwe kopen.

Probeer eens die kleine battery een keer te laten schrikken op een auto accu dat wil wel eens helpen.

of dat word zelf schrikken als het misgaat

accus zijn 15 jaar oud, ben er trots op dat je ze zo lang hebt gebruikt, meesten killen ze na 15 maanden al.

slikken, hoofd omhoog, en nieuwe halen.

Maar koop dan wel weer die cyklone accu,s .
alle andere zijn eerder stuk.
Of toch een keer een voeding voor de gloeispanning maken??
je hebt als het goed is er ook hoogspanning op staan .
Groeten Wiebe.

Back