oplaadbare batterijen in serie

• Topicstarter Topicstarter jp27065
  • Startdatum Startdatum
J

jp27065

Guest
hallo, ik heb oplaadbare batterijen die ik in serie wil zetten.
Blijft de laadstroom dan gelijk?

GR. jp

en als ik nou 7 uren moet lade blijft dat dan ook gewoon of word dat dan 70 uren?

Daar de totaalcapaciteit gelijk blijft (serie), blijft de laadstroom en dus daarmee ook de laadtijd gelijk. Let op: er zit wel een maximum aan. Stel dat je lader geschikt is tot 12V dan spreekt het voorzich dat je dit niet moet gaan overschrijden!

kort samengevat:
-ik heb 10 X 1,2 volt 4000 mah is dus 12 volt 4000mah
-zet ze in serie aan elkaar
-orginele is 12 volt 2500 mah
staat op regelaar dat ie 150 a kan hebben.
gaat ie door de meer amperes langer rijden of gaat de regelaar daar van kapot omdat ie te veel krijgt.
(heb me laten vertellen dat dat bij een bl motor wel het geval is maar die op mijn auto'tje is niet bl)
owja lader laad met 800 mah en dat staat ook op de batterijen

alvast bedankt:p;)

Je gaat de capaciteit van 2500mAh vergroten naar 4000mAh. (Let op het is dus mAh en niet mah!). De capaciteit is dus 1,6x zo groot dus zal je in theorie ook 1,6x zo lang moeten kunnen rijden. In de praktijk kan dat tegenvallen. Dat hangt van een aantal zaken af die ik nu niet weet dus ik kan niet voorspellen af dat bij jou ook het geval zal zijn.

Je hebt een stevige regelaar als die 150A kan leveren, die zal niet snel kapot gaat. (Let op het is dus 150A en niet 150 a.)
Door de grotere accu capaciteit zal de motor echt niet kapot gaan. Wanneer je een grotere tank in je auto plaatst om verder te kunnen rijden gaat de motor toch ook niet kapot? Een accu is de tank voor een elektromotor.
Ook dat de regelaar zoveel stroom KAN leveren zal de motor niet kapot maken. De motor gebruikt zoveel stroom als hij nodig heeft. De regelaar kan nooit meer stroom door een motor sturen dan de motor nodig heeft.
Dat laatste is voor de mensen bekend met de elektronica waarschijnlijk een beetje onzin maar zo uitgelegd is het ook voor de niet elektronica mensen te begrijpen.

Je lader laad met 800mA (Let op niet mah maar mA). Dat is een vrij lage laadstroom. Dat is niet erg alleen duurt het laden van een lege accu minimaal een uur of 5 (4000 / 800 = 5). Je moet dus wel het nodige geduld hebben!

In de eerste plaats lijkt het er op dat je capaciteit (mAh) en stroomsterkte (A) een beetje door elkaar haalt.

De stroomsterkte die de motor verbruikt is onafhankelijk van de capaciteit van de accu. Een accu met een hogere capaciteit (mAh) zal niet meer stroom leveren, maar levert de stroom langer.

Je ESC kan, zo schrijf je, maximaal 150 Ampere verwerken. Je moet er dan wel rekening mee houden dat deze specificatie bij autoregelaars vaak nogal theoretisch zijn. De maximale stroom die de regelaar onder normale omstandigheden aan kan zal in de praktijk lager zijn.

wat is dan het verschil tussen A en a
dit staat er precies op de regelaar:
ls 4100 d 150a

ik heb batterijen gekocht maar ik weet niet wat de interne weerstand is .
ze zitten nog in het pakje en ik kan ze nog ruilen.
is er een manier om er achter te komen zonder de verpakking los te maken met een bepaalde code ofzo?
want ik wil weten als er een auto'tje vatsoenlijk op kan rijden.

Alvast bedankt:)

wat is dan het verschil tussen A en a
dit staat er precies op de regelaar:
ls 4100 d 150a

De "A" is de afkorting van Ampère en is de grootheid van stroom. Dit is net als dat km de afkorting is van kilometer wat een grootheid van afstand (lengte) is.
Wat er op de regelaar staat zegt mij niets behalve dat het waarschijnlijk een type nummer is. 150a zal vrijwel zeker NIET staan voor 150 Ampère staan.

"a" staat voor atto en is een voorvoegsel bij eenheden. Zo is er bijvoorbeeld een attoampère, dat is 0,000000000000000001 Ampère. Heel erg weinig dus!

ik heb batterijen gekocht maar ik weet niet wat de interne weerstand is .
ze zitten nog in het pakje en ik kan ze nog ruilen.
is er een manier om er achter te komen zonder de verpakking los te maken met een bepaalde code ofzo?
want ik wil weten als er een auto'tje vatsoenlijk op kan rijden.

Alvast bedankt:)

De inwendige weerstand van een cel of een hele accu kan je alleen bepalen door metingen. Over het algemeen geldt wel dat hoe kleiner de cel des te hoger de inwendige weerstand zal zijn. Een "C" (Engelse) cel zal een veel lagere inwendige weerstand hebben dan een AA(penlight) of AAA(mini penlight) cel.
Heb jij AA (penlight) cellen dan zal je een autootje er niet fatsoenlijk op kunnen laten rijden. De stroom die de motor trekt zal te hoog zijn voor dergelijke cellen. Ze zullen lekker warm, om niet te zeggen heet, worden en heel snel leeg zijn.

Die "C" type cellen zullen waarschijnlijk wel goed zijn maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Testen is het enige wat ik kan aanraden.

Back