oplaadtijd 1,2v 2000mAH cellen

Ik heb helemaal geen verstand van laadtechniek dus...ik heb de volgende vraag:
Vandaag heb ik nieuwe NiMh AA cellen gekocht,deze zijn 1,2v 2000mAH
Als ik deze wil laden als volgt :

1x 8 stuks (zender) bij 500mAH
1x 4 stuks (ontvanger) bij 200mAH

De verkoper zegt dat het laden van de 8 stuks 4 uren duurd en de 4 stuks zouden met 10 uren vol moeten zijn

Grofweg dus Cappaciteit delen door laadstroom = oplaadtijd?

Groeten,

Ton
 
Zo klopt het ongeveer idd. Je zou er nog 10% bij op kunnen tellen om er zeker van te zijn dat ze echt vol zijn.

Maar dit geld alleen als ze helemaal leeg zijn natuurlijk..
 
Grofweg dus Cappaciteit delen door laadstroom = oplaadtijd?

Capaciteit = 2 Ah gedeeld door de stroom 0,5 A (simpele breuk de Ampéres mag je schrappen) hou je 2 gedeeld door 0,5 over = 4 uur (h)

Dat lijkt niet grofweg maar exact;)

PS : zoals caretaker zei bij lege accus dit even terzijde

Stevo
 
@ Caretaker,

Nu weet ik dat je dit kan meten met een multimeter,heb jij een idee welk merk ik zou moeten aanschaffen? en wat zou deze multimeter moeten kunnen meten?
Ik ben echt een noob wat stroom betreft, het is mij zo'n beetje hogere wiskunde hahaha.

Thanks,


Ton
 
Nu weet ik dat je dit kan meten met een multimeter,heb jij een idee welk merk ik zou moeten aanschaffen? en wat zou deze multimeter moeten kunnen meten?

Met een multimeter meet je geen capaciteit. Hoogstens spanning in Volt of weerstand en bij bepaalde meters ook de Ampéres met een ampéretang ertussen.

Om de capaciteit (de inhoud) van een accu te weten heb je een gespecialiseerde lader nodig

Stevo
 
Het mooiste zijn deze te laden met een ouderwetse langzaamlader. Robbe heeft daar diverse types in. Meestal wordt inderdaad met 10% van de capaciteit geladen, dus zou in dit geval zijn 200 ma. Eigenlijk echt overladen is niet mogelijk want het kleine beetje overladen wat je zou kunnen doen wordt omgezet in warmte. Zelf laad ik rustig half volle NIMH cellen een hele nacht, schroef ik het laadvermogen wel terug naar 60 ma, is de kans op overlading praktisch nihil, wel zou het langer duren bij volledig lege cellen.

Verder af en toe een keertje volledig ontladen en weer opladen, en elke twee jaar pakketje omwisselen voor een nieuwe. Heb je eigenlijk nooit verassingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het advies van een multilader zoals de Robbe 5R een prima keuze is. Daar zitten 2 uitgangen op van rond de 200mA waarmee je probleemloos je 2 accu's kunt laden. De 500mA kan schade opleveren als je er niet op tijd bij bent dus is dat niet verstandig om te gebruiken.

Wil je echt probleemloos laden en sneller laden moet je een computerlader nemen, de B6 lader is veel gebruikt en komt in vele merken die prima voldoet aan jouw accu's.
 
Eh,

ik heb geen flauw idee hoe een multimeter werkt,ik lees wel dat je niet kunt meten hoeveel mAH er in de cellen zit,ook dat je als je dat probeert te meten je de multimeter en de cellen vernield.(ik waag me er niet aan:D)

Als ik dus mijn zender op 50 mAh laad dan kan ik hem rustig de hele nacht laten laden?
Ik heb dus inderdaad nog een oud ladertje (T2M multilader 6) die 1x 500mAH bij 3,0V 3x 200 bij 7,2V en 2x50 bij 6V kan laden.
Nu denk ik zelf dat je beter niet alle kanalen tegelijk moet gebruiken klopt dat?
Daar ik zoals gezegd echt een nitwit,wat betreft laadtechniek ben, heb ik de vraag welke laadstroom is het beste voor mijn cellen?

Groet,

Ton
 
Ik sluit me helemaal aan bij Aad en Roelof hierboven.

Zend- en ontvangaccu NIET laden met met 500mA. Gewoon voor het rijden nachtje laden met 0,1C, in jouw geval is dat 200mA, kan nooit fout gaan. Zeker voor jou als elektro nitwit (niet lang meer ;)). Eigenlijk zouden de cellen dan in 10uur vol moeten zijn maar omdat er laad-verliezen optreden (plasje elektronen onder de accu), moet je daar nog eens 40% tijd bij optellen, 14uur dus. Bij laden met 0,1C (langzaamladen) kan er niets fout gaan, ook niet nodig om beveiligingsdiode uit te schakelen (idiote riskante suggestie), geen gesmolten zenders. Beginladingstoestand is niet belangrijk, en als je eens een keer vergeet het ding uit te schakelen, is er niets aan de hand. Je moet ook weer niet dagen achtereen zo laden, dan 'slijten' de cellen meer.

Verder moet je geen losse cellen in batterijhouders gebruiken, de contactveren worden o.d.d. slecht. Gebruik gesoldeerde of gepuntlaste cellen.

Doe jezelf en je accu's een groot plezier Ton, en lees de NiMH accu FAQ:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> De Nikkel-Metaalhydride accu.

Wat éénvoudige uitleg over spanning,stroom, capaciteit en C:
AMPs and other general information - RC Groups



Links met nuttige info voor de elektro beginner, oplopend in ervaring/kennis, voor een regenachtige dag.

Koop een goede multimeter/Watt-meter, scheelt je een keer een kapotte motor, regelaar of accu. Aanschaf betaalt zichzelf zeker terug.


Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Modelvliegen, electro
&
-> Accu's en laadtechnieken

Get a current/Watt-meter :)

http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/123782-wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.html !!! (bespaart minstens een accupakket en/of lader)
Magische getallen voor elektro piloten (bespaart je minstens een motor en/of een regelaar)

Get a current/Watt-meter :)

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
Ampères and other general information - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

Get a current/Watt-meter :)

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer E-Flight Forums

Get a current/Watt-meter :)

* Several Wiki's
E-flight Wiki's

Get a current/Watt-meter :)

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

Get a current/Watt-meter :)

* Bedrading (toevoegen aan favorieten!)
Accu/BEC -> ontvanger -> servo's/regelaar:
System wiring diagrams
LiPo pack en balancer:
LiPo pack and balancer cable wiring

Get a current/Watt-meter :)

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

Get a current/Watt-meter :)

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Choosing a power setup
Magische getallen voor elektro piloten
Magic numbers for modelers - WattFlyer E-Flight Forums
How to choose a power system - RC Groups
Beginners Guide to Motor and Prop Selection, notably post #368

Get a current/Watt-meter :)

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* About BECs, corresponding number of servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors - WattFlyer E-Flight Forums
cd-rom tricks - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D



ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om jezelf een beet bij te spijkeren zou je dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > en dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > eens moeten lezen!

Edit: Oei, stond ook al bij de linken van Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo,

Ik kan er even mee vooruit.
Het is me volledig duidelijk,ik weet nu in iedergeval hoe ik het beste kan laden en met de Linkjes kan ik me vast wel een tijdje zoet houden.
Ik ga nog eens verstand krijgen van stroom zo!

Jongens, allemaal bedankt voor de snelle reacties!

Groet,

Ton
 
Ik zou die linkjes niet allemaal gaan lezen (ook wat e-vlieg spul ertussen), veel te veel.
Gewoon beetje koppensnellen, dan weet je welke info beschikbaar is. Of toevoegen aan favorietenlijstje van je internet browser. Voor stroom, spanning etc. kun je ook Wikipedia gebruiken.

Ik twijfelde of ik Delta Peak lader FAQ ook zou vernoemen in mijn bericht. Heb dat niet gedaan omdat TS juist die mogelijkheid niet moet gebruiken voor zijn besturing. (Maar wel weer voor zijn aandrijfaccu's, anders lang wachten tot vol).

Dusss, zoals Roelof schreef, koop een IMAX/Turnigy/Voltcraft B6AC, die kan zowel langzaam- als snel(delta peak) laden, ook vanaf netspanning. Lood-, NiMH, NiCd, LiPo, Li-Ion, LiFe. Hier alvast de NL handleiding:
http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf
 
Laatst bewerkt:
Nou ben ik ook best een nitwit maar waarom zou je NiMH penlights anders laden dan een NiMH stickpack? M.a.w. die 2000mAh AA cellen kun je toch in serie zetten (penlight-traytje) en gewoon met een laadstroom van 2A (=1C) laden? Of ben ik dan gek?

:confused:
 
Laatst bewerkt:
Overigens,misschien wat laat maar ik ben beginnend brandstofrijder.
Voorlopig met mijn FW-06 zo uit de doos.
Dus dacht heup aa cellen erin en klaar.
Nu lees ik dat ik gesoldeerde cellen beter kan gebruiken,zowel in de zender als de ontvanger? (daar heb je die nitwit weer)

Evengoed is het interresant te weten wat er allemaal mogelijk is en kan.

Groet,

Ton
 
Gesoldeerde cellen zijn véél betrouwbaarder. Je kent vast de zaklantaarn die opeens minder fel ging branden. Even schudden loste dat probleem op. De oorzaak was dan een beetje oxide op de batterijen of de batterijklemmen. Dat kan ook met losse accu's in een batterijhouder gebeuren. Alleen met "even schudden" ben je veel te laat...
 
Laatst bewerkt:
In de zender moet je je niet druk maken, omdat je zender amper vuil, olie en vocht oppakt zullen de contacten redelijk ongeschonden blijven.

In een auto krijg je te maken met dit soort zaken en trillingen waardoor een los contact zo kan optreden, je hebt dan voor 4 losse batterijen 8 potentiele losse contacten.
 
Nou daar zou ik me toch maar druk om maken.

Gisteren nog meegemaakt. Zender met problemen. Valt steeds uit. Wat denk je, blijken er losse cellen in te zitten waarvan er één geen contact maakt met het plus- veertje. Wordt nu een gesoldeerd pakket in gezet.

Gelukkig geen schade aan het vliegtuig. Probleem werd kort voor de start tijdens de pre-flight check vastgesteld.
 
Back
Top