Oplaadtijd batterijpack 7,2

• Topicstarter Topicstarter Guzzio
  • Startdatum Startdatum
G

Guzzio

Guest
Ik heb vandaag een tweedehands FG Marder gekocht. Wat een ding in vergelijking met m'n HPI Savage (staat bij deze te koop)! Maar op 't batterij pack dat in de wagen steekt, staat nergens hoeveel NiHm capaciteit het pack heeft ... ik weet enkel dat het eentje is van 7.2 V. Dus kan iemand mij zeggen hoeveel de oplaadtijd is bij 500 Nihm in m'n robbe ladertje?
:?

Hoi Guzzio, dat ligt er heel erg aan welke lader je hebt, dus dan zou je even moeten laten weten welke lader het is, maar als ik je zo hoor zou het best de Robbe Lader 2 kunnen zijn, een klein kastje met 1 of 2 lampjes op de voorkant.. Als het die is, die laadt met 2amp, dus dan doet hij er 15 minuten over.

Dat is nou echt knap! De topicstarter weet niet wat de capaciteit van zijn accupakket is en toch weet jij na hoeveel tijd het accupakket vol is. Dat is helderziendheid!

Nu even serieus. Even kijken naar het formaat van de cellen. De kans is groot dat het het gewone sub-C formaat is. Nu nog even proberen te achterhalen wat voor accutype het is. Het meest voor de hand liggend is Nikkel-Cadmium of Nikkel-Hetaalhydride. Als het Nikkel-Cadmium is mag je aannemen dat de capaciteit vanaf zo 1400 mAh tot maximaal 2400 mAh kan zijn. Als je een lader gebruikt met Delta-Peak afslag kan je veilig laden met 2 Ampere. Lastiger wordt het als het Ni-Mh-accu's zijn De capaciteit kan dan veel groter zijn. Tot ruim 4000 mAh. Een velige laadstroom zou rond de 3 Ampere kunnen zijn.

Als je een lader hebt die met een vaste ingestelde stroom werkt wordt het lastiger. Als de stroom rond de 500 mA ligt kan je de accu gewoon aansluiten en als de accu warm wordt is hij vol. In één uur wordt dan 500 mAh aan capacitet geladen dus ongeveer de tijd in uren tot de accu warm wordt maal 500 mAh en daar weer 25 % van af omdat niet alle energie wordt opgeslagen is (ongeveer) de capaciteit van je accu.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

't Is een 5-pack Graupner groupje. Da's al wat ik er van weet. Ze bedienen een zware stuurservo op de Marder ... Tja, wat het mechanische gedeelte betreft, kan ik aardig m'n plan trekken. Zo heb ik onder andere een oude Moto Guzzi gerestaureerd, om maar iets te noemen ... maar wat elektronica betreft ben ik een complete leek ... Sorry guys, can't know everything. Ik denk dat ik maar best eens naar de lokale rc shop ga en het pack daar eens laten uitmeten of dergelijke. Ik wil immers de batterijen laden volgens de regels van de kunst en niet zo " op't gevoel " ... Toch bedankt voor de replies :wink:

Twee jaar geleden m'n Savage in de kast opgebrogen, wegens te druk met kids. Vandaag de kriebels opnieuw te pakken. Lekker sleutelen ... fun! :D

By the way: ladertje is een robe 5r ... met keuzemogelijkheid tussen 500 / 180 / 140 / 60

Als je iemand kent met een computerlader dan kan hij hem eens laden en ontladen, dan weet je de capaciteit.
Wat je ook nog zou kunnen doen is de krimpkous verwijderen en hopen dat het op de cellen zelf staat

Ben ook geen voorstander van "laden op gevoel" maar als je verder geen gegevens hebt is dat het enige wat rest. Het advies om het pack te ontladen en te laden met een computerlader die de geladen capaciteit weer geeft is in ieder geval niet verkeerd.

Als je op zeker wilt gaan kan je met je Robbe-lader, waar je nu wat meer informatie over geeft, in ieder geval veilig laden met een laadstroom van 180 mA. Overladen is dan niet mogelijk.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Back