opladen NiMh cellen

• Topicstarter Topicstarter penneman
  • Startdatum Startdatum
P

penneman

Guest
kan je NiMh cellen opladen met een gewone oplader?

het betreft hier een oude Robbe lader 7 waar ik vroeger mijn loodbatterijen en de NiCd batterijen van zender mee heb opgeladen

nu heb ik NiMH celletjes bekomen maar niet het laadtoestelletje , kan ik deze cellen ( 1700 mA) met zo'n lader opladen?

of gaat er iets kapot gaan mocht ik dit proberen?

volgens mij kan dit gewoon en is het enige laadverschil dat bij nimh de delta piek lager is .. wel de tijd in de gate houden! maar ik weet het niet zeker lees anders de nimh faq even door.

Als het geen delta peak charger is, kan dat, maa rje zult net als met je nicads de laadtijd zelf in de gaten moeten houden!

De kans voor overladen is zelfs met een deltapeak ook aanwezig, omdat deze lager, gevoeliger ligt dan nicads.

neen , is bij mijn weten gewoon een lader welke een 'constante' laadstroom geeft zonder automatisch eindpunt van de laadcyclus

ondertussen ook eens gezien bij faq ivm zo'n cellen en het zou idd moeten gaan met dat oude ladertje om er wat spanning in te krijgen

toch bedankt voor jullie antwoorden
groeten

Je kunt je NiMH accu er mee laden maar je moet ZELF heel goed opletten dat je op tijd stopt met het laden. Deze lader stopt niet als de accu vol is. Je moet dus voorzichtig zijn en vooral de temperatuur van de accu in de gaten houden. Als de temperatuur plotseling snel op gaat lopen is de accu vol en moet je stoppen. Let op, een NiMh accu wordt tijdens normaal laden altijd een beetje warm.
Voor meer informatie over NiMH accu's moet je DIT artikel eens lezen.
Succes.

wat ben ik toch een rund!
hang ik die gisterenavond aan mijn lader op 500 mA met het idee die een uur of 3 bij te laden maar vergeet ik dat als ik in mijn bed kruip af te koppelen

dus deze ochtend zie ik die daar nog aan de lader hangen,celletjes redelijk warm (maar nog vlot vast te houden)

1.42 volt elk

straks eens proberen in hoevere ik ze beschadigd heb,stom stom stom

Niks aan de hand hoor :) op 500 mah zul je ze niet zo snel slopen.
Ze zitten gewoon lekker vol.

Het is niet best voor je accu maar als het één keer gebeurt zal het nog wel meevallen. Toch is de kans groot dat je een deel van de capaciteit kwijt bent. Het is zelfs mogelijk dat de accu onbruikbaar is geworden. De kans is heel klein maar het kan zijn dat de accu zo heet is geweest dat hij een flinke hoeveelheid gas heeft afgeblazen. Daardoor stijgt de inwendige weerstand en loopt de laadstroom terug. De accu kan dan weer voor een deel afkoelen en voelt dan een paar uur later niet zo erg heet meer aan, helaas is de schade dan al aangericht. Zoals ik al zei de kans ik heel klein dat dit gebeurt is. Dat wil niet zeggen dat het een volgende keer niet zal gebeuren. Heel goed opletten dus en stop het laden op tijd!!
Ik zeg altijd dat een goede lader zichzelf altijd terug verdient. Misschien is het toch beter om een goede (half) automatische lader aan te schaffen. Één die stopt als de accu vol is dan is de kans op schade minimaal ook als je de accu eens vergeet.

oef , het valt nogal mee heb ik de indruk

heb ze eens gedeeltelijk ontladen met behulp van een klein electromotortje(onbelast) dat ik er eens een uurtje aan gehangen heb:
spanning laten dalen tot 5 volt ( 4celletjes) en dat heeft meer dan een uur geduurd

blijkbaar zijn ze dan toch niet compleet naar de vaantjes

Dat zegt niet zoveel, een onbelast motortje trekt maar weinig stroom. Je aou het gewoon in een model moeten proberen...

dat is juist Rob , maar dacht mijn splinternieuwe celletjes nu geen twee keer na elkaar te folteren :)

zal ze dit weekend eens wat zwaarder belasten om iets meer te weten ,maar is mss niet nodig het betreft hier immers 1700mA van die AA types voor de ontvanger van een schip waar maar 2 servo's aan hangen zoveel stroom zullen die nu ook weer niet afnemen vermoed ik

gr

Back